Halt igen?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare silverblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 808
S

silverblom

Suck, jag har verkligen otur med mina hästar hela tiden... Unghästen har varit halt heela sommaren med kotledsinflamation och den äldre hästen har vrickat sig 2 gånger under sommaren ochvart halt några veckor. Sedan har dom tappat en del skor var..:crazy:

Nu har den äldre hästen precis blivit bra igen efter att ha vilat och vart halt i några veckor efter en spark. Idag när jag skulle rida unghästen så var han halt igen och lite svullen.:cry:

suck säger jag bara, ska det bara vara problem och halta hästar hela tiden? Ska man aldrig kunna rida? Speciellt på sommaren när man har som mest tid och det är ljust längre.. Som tur har jag ju två hästar så man har ju en att rida om dom inte ska vara halta samtidigt.

Finns det fler som har problem och halta hästar hela tiden?

Sv: Halt igen?!

jadå, jag har STÄNDIGA problem med mina två just nu.. :smirk:
det är så kul.
dom har bägge två blivit stamkunder på kliniken!
en gick omkull i hagen och har ett äckligt djupt sår som aldrig vill läka och bli bra, uppe vid höften, den andra damen hitta vi i hagen på morgonen med skärsår över hela bakbenet, vet inte om det vart bråk under betet på natten eller vad som hänt. ingen som vet det.
trots optimal omvårdnad och skötsel vägrar dom bli bra. ena började bättra sig och fick skritta 20 min per dag, ja men då blev hon svullen på bak igen! så då blev det vila igen, sen nu igång igen med skritten och än så länge går det bra. * peppar, peppar *
den andra är fortfarande halt, och varken vi eller vet. vet vad som ska göras härnäst..

ibland funderar jag på att börja med frimärks samling istället, men då skulle väl antagligen frimärkena blåsa bort med min tur..:smirk:

Finns det fler som har problem och halta hästar hela tiden?

Ja, jag har oxå haft världens oflyt ett tag... nu har jag en 4-åring som jag har haft i 2,5 år. Han fick problem i en kota i maj o är under behandling/halt fortfarande.
Innan honom hade jag en annan häst, på foder, som jag hann ha i ca 2 månader innan han blev sparkad så illa av en annan häst, så vet rådde mej att skicka hem honom för det skulle ta en jäkla tid att få honom frisk (fick muskelknut el likn i höften).
Innan det hade jag en annan häst på foder som va halt redan när jag fick hem henne. ...suck...
När ska det ge sej?....!..

Haha, det där med frimärken har jag funderat mycket på nu det sista :p

haha du har det va? ;)
då kanske vi ska bilda någon liten frimärksklubb då.. :angel: och så får vi se upp så dom inte blåser bort ;)

Jadå.
Häst 1, 12 år: livstids konvalecent efter stafylokocker i knäled. Opererad 4 gånger 2006. Skrittas lite ibland.
Häst 2, 11 år: hovledsinflammationer båda fram efter felaktig hantering av tidigare fodervärd. Skritt 10 min/dag i 6 mån.
Häst 3, 20 år: fastnade i boxen, sjukhage (men hoppade ut 11 ggr) och fick kotledsinflammationer. Vill inte bli bra. Skrittas i skogen.
Häst 4, 2,5 år: påväxter i kotlederna. Kommer aldrig bli ridhäst. Ska dock köras in.

Suck. 4 av 4. Får köpa en 5:e häst så jag har nåt att rida på.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka