halt igen???

solhattar

Trådstartare
Har haft ett väldigt struligt år med min islänning med hovbölder röta mm nu har han varit bra ca 3 månader men tappade en sko förra veckan under ett litet hårdare ridpass,han såg okej ut de första dagarna,men blev sedan halt på andra framhoven han blev skodd i dag så det är svårt egentligen att utvärdera nått,men han är som svullen vid kotan men inte varm,och ingen feber.Han tycker att det är lite jobbigt vid tvära vändningar.Kan det vara så att han överansträngt den hoven som han hade sko på när han gick ojämt? Kan man göra nått i första hand hemma själv,kyla ex? När bör jag ringa veterinär?? Vad kan detta vara??

Sv: halt igen???

Svårt med tvära vändningar skulle ju kunna vara fång. Ett symtom för det. Så jag skulle absolut ta ut vet. asap! :)

Låter som en enkle virkning.
Yes, kyla ner och sen liniment-bandage.

Fatta inte varför folk skrika FÅNG så fort det händer nåt.

Jag "skriker inte fång" så fort det är någonting, men om någon ställer en fråga och jag har en teori, så svarar jag. Ingenting konstigt med det, eller hur? Sedan kan jag förstås ha heeeelt fel - det kan vi alla. Men, som sagt, om någon ställer en fråga och de som läser har en idé om ett svar, så kan det väl för guds skull inte vara fel att svara???

Har ringt veterinären som ska komma ut på kvällen.Han som sträcker det här benet annorlunda men fortfarande ingen ökad värme eller puls

Svullen runt kuten, igen varme i hoven, markera bara på det ben.
Om jag har förståte de hela.

Ja precis de symptomen hade mitt sto när hon fick sin hovböld, vi trodde ju såklart att det var en vrickning. Men jag tittat även på oviljan att vilja vända, kan vara en klassiker vid hovböld.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 801
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka