Halt hund ...

Glimfeather

Trådstartare
Min yngsta hund har blivit halt. Det är när han har varit stilla en stund som han rör sig oregelbundet, eller inte ens vill stödja på benet. Det kom igår kväll och jag undersökte tassen ordentligt eftersom han reagerade när jag rörde där först. Men där kunde jag inte hitta någonting och nu får jag röra där hur mycket jag vill, han är en riktig mes som verkligen säger till när han har ont. Jag funderar på om det kan vara en sträckning kanske? Eftersom hältan försvinner när han har rört sig en stund ...

När jag tänker efter har jag sett att han har varit lite stel baktill förut err par steg efter vila. Har funderat på om det kan vara höfterna eller knäna? Han har b-höfter, kan man utesluta dem då?

Ska till veterinären nu i veckan om det inte förvinner till tisdag. Ska man låta honom vila eller kan man gå på korta promenader eller köra på som vanligt? Undrar eftersom det förvinner när han har rör på sig någon minut.

Sv: Halt hund ...

Är det fram eller bak som han haltar? Något speciellt som hänt på senaste som kan ha gett upphov till hältan? Är det efter speciellt hårt "arbete" (det vill säga långpromenad eller bus) som han blir halt, eller är det så fort han rört på sig? Hur gammal är hunden? Vilken ras?

Det kan ju vara någon sorts muskelskada, sträckning eller dylikt, eftersom han värmer bort det. Tyvärr har ju osteochondros ("lösa benbitar") samma symptom..

Jag skulle ta det väldigt lugnt med honom fram tills veterinärbesöket. Många korta promenader. Minimera bus och sånt så mycket det går.

Mycket läsvärd länk om osteochondros: http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara en stelhet som beror på mycket. Ibland har mina hundar haltat oförklarligt och så har det försvunnit igen. Jag skulle avvakta en sådan sak rätt så många dagar. Minst tre fyra dagar eftersom att det försvinner när han rör på sig.

Jag skulle promenerat. Det är inte bra att vara helt still, men jag skulle undvika bus med andra hundar resten av veckan!

Försökte få tag på vet. hela morgonen men inget svar. Så jag tänkte försöka efter lunch igen. Efter att han varit inne hela förmiddagen och sovit. Då gick han helt rent! Och även nu på eftermiddagen efter nåfra timmar på en kall loge.

Det är bak han haltat och han är beardis. Det blev efter att vi haft besök av två galna unghundar = massor med bus! Han är själv bara 2 år och polarna som kom var ungefär lika gamla. Han råkade dessutom i bråk med en av dem ... Och skulle "hjälpa till" när samma hund muckade med hans 5-årige brorsa. Kan ju ha hänt då också.

Jag har i alla fall promenerat idag, men nöjde mig med kortare promenader morgon och lunch och spår och kortare promenad istället för långis nu på kvällen. Tänkte ta det lugnt resten av veckan i alla fall, så det inte kommer tillbaka ...

Tack för svaren :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 059
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 426
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
4 038
Senast: Gottepåse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025