Halt hund...

_moa_

Trådstartare
Min hund är halt lite från och till nu i några dagar. Hon haltar efter att hon har legat ner eller när hon har varit ute och gått långt eller sprungit. Hon har nu blivit 6½ år så jag vet inte om det kan bero på att hon börjar bli gammal? Har en skada i tassen som hon fick i somras när hon trampade på något i vattnet och fick ett hål i tassen. Ena klon funkar inte som den ska efter det, men det är inget hon har ont av, men kanske är det en av orsakerna till att hon haltar?
Hon haltar i ett framben så det borde väl inte vara något fel med höfterna? Ända gången hon visat något i höfterna var efter en heldag i stallet där hon sprang och hoppade i djupsnö flera timmar. Då hade hon ont i höfterna (kanske träningsvärk) på kvällen.

Efter att hon har rört på sig så haltar hon inte, det är bara just precis efter att hon rest sig upp.

Här kommer en bild på hur hon ser ut i kroppen. Hon är överviktig, kan det ha något med det att göra? Blandras mellan labbe och hamiltonstövare.
Bild

Alla svar mottages tacksamt!:bow:
Även tips på hur man kan få ner henne i vikt. Hon äter light foder och motioneras minst 1-1½ timme flera dagar i veckan. Om det regnar eller något blir det mindre, men det beror på att hunden sätter sig i kaporten och vägrar gå längre:D

Sv: Halt hund...

Hej.. jag skulle börja med att ta hunden till veterinär. :-)

Som du själv räknar upp kan det vara en mängd orsaker till att din hund haltar.
Du säger att hon haltar precis efter att hon varit stilla.. Då låter det som lederna är lite stela. Då kan man testa att ge glokosamin.

Har du armbågs- eller hd-röntgat henne? Är föräldrarna röntgade?

Hon är lite "stor" och skulle nog må bra av att tappa lite i vikt, som du säger.. Vad jag har lärt mig med mina labbar är att det är lättare att få resultat genom att minska på maten. (Bort med allt godis först naturligtvis)

Det är ju inte bra att försöka banta henne genom motion nu när du inte vet om hon är OK i benen.

Så jag skulle:
*Boka veterinärundersökning
*Bort med allt godis
*Minska maten med hälften.. eller så mycket det nu går iaf. Hennes ben kommer att må bra av att få mindre att bära på.
*Ta det lugnt med promenader INNAN vet har kollat upp henne.

Lycka till och jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt :-)

Tack för ditt svar! Ska ringa veterinären. Hon ska ändå vaccineras nu så då kan vi kolla henne samtidigt. Varken hon eller mamman är röntgade vad jag vet, men pappan borde vara det eftersom han var en champion (eller vad det heter?) ute på rymmen och hade kul :angel:

Alltså, hon får typ ingen mat alls! Eller rättare sagt hon har fri tillgång på torrfoder, men äter kanske max 5 dl om dagen. Men vi ska åka till blå stjärna och köpa deras lightfoder för då äter hon inget alls:devil:

Min mormor har henne på dagarna och där äter hon dessvärre mera. Gröt+ macka till frukost, middag bestående av 5 dl torrfoder och 2 dl kött och sen är det självklart fika och då ska ju hunden naturligtvis också ha:eek: Jag vill inte veta vad hon får mellan alla måltider. Och godis får hon när dom är ute på promenad men det måste mormor ha annars kommer nelly vara ute och gå med henne.

Men jag har skällt på mormor och sagt att hon inte kan hålla på och ge henne hur mycket som helst! Tror hon skulle gå ner en massa om man minskade på maten där. Om hon har varit hemma några veckor så märks skillnaden. Har till och med hotat med att nelly kommer dö på grund av fetma, men inget hjälper! Eller jo, förr fick hon en stor portion mat på middagen, men det har jag lyckats byta ut mot lightfoder:) Vilket gjorde att hon säker gick ner 2 kg.

Oj vad rörigt mitt inlägg blev nu, men jag hoppas ni kan läsa och förstå ändå:D

Jag har exakt samma problem med min far.. han tror verkligen att man är snäll om man ger hunden bullkanter.. Det var först när han av en händelse så räkningen från rehabiliteringen samtidigt som jag förklarade att: Om hon vägde mindre, så skulle rehab gå fortare/billigare. Det har tagit några år för honom att inse att hennes livslängd är starkt beroende av en bra vikt.
Min tik äter totalt max 4 dl torrfoder (lightfoder) hon är en liten labrador.

Din mormor menar väl, men där har vi boven i dramat..

Så ta din mormor i händerna, se henne i ögonen och säg: -SNÄLLA! ge henne inget annat än gurka & morötter!! *S*

För en hund som ska gå ner i vikt får hon alldeles för mkt mat, speciellt hemma hos mormor:angel:
En kompis till mig har en labbe som ska gå ner lite i vikt (tror att han äter royal canin), och hon blev tillsagd att ge honom 2,5dl om dagen:eek: Personligen tycker jag att det låter lite väl lite, men det kanska är det som behövs för att få hunden att tappa några kilon.
Själv föröker jag proppa i min hund så mkt mat som möjligt, för han är av typen som har lättare att gå ner i vikt än att gå upp;)
Idag verkar han ha hittat rätt balans min vovve, då han är perfekt i hullet (en del som ser honom tycker att han ser mager ut men de tror också att han är renrasig schäfer, men det är border collien i honom som gör att han ser för tunn ut:angel: ), och har fin och blank päls.
Lycka till med din hund nu !!
(Min bus)
Blandat5038.jpg

Thelma skrev:
Så ta din mormor i händerna, se henne i ögonen och säg: -SNÄLLA! ge henne inget annat än gurka & morötter!! *S*

Men morötter och gruka får hon till lunchen blandat med köttet:angel:
Min mamma ska vara hemma i några veckor nu, så då ska vi i alla fall börja få ner henne i vikt.
Ska åka till veterinären också och gå med i nått viktprogram dom har där:)

Jag har haft precis samma problem som du! Det är jättesvårt att säga till folk att dom inte får ge hunden några gosaker(lr andra saker för den delen) Dom vill liksom inte lyssna?! ("men det är ju bara, det gör väl inget?!"):crazy:
Jag har kört dietfoder till min, när jag väl bestämde mig så var jag stenhård! Det är jättesvårt, jag vet.. När dom kommer in från kvällspromenaden och går fram och slickar skålen, man känner sig som en hundplågare:cry:
Men nu börjar vi se lite resultat och det är jättekul att se hur hon orkar på ett helt annat sätt:)
Till belöning tog jag några av dietknularna och det funkar utmärkt:banana:

Lycka till!:)

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 167
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 613
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet