Halt hund - min plikt?

morningmist

Trådstartare
Jag möter sedan några veckor tillbaka ofta en hund på promenad med "sina" människor. Hunden är halt! Den är visst gammal och rör sig långsamt och stapplande. Det gör så ont att se. Jag vet inte om hunden får någon behandling eller vad de har för planer gällande hundens fortsatta liv. Jag har hört att ägarna varit hos veterinär som tydligen sagt åt dem att överväga avlivning men det är bara en andrahandsuppgift som jag inte vet sanningshalten i. Jag är oinvigd i hundvärlden men det känns helt galet att en så halt hund ska behöva stå ut med dessa promenader. Enligt mitt huvud ska den behandlas/vila och bara kissas utanför bostaden tills den blir bättre. Under de veckor jag sett den har den varit oförändrat halt och idag tyckte jag nästan att den såg ännu värre ut.

Kan och bör jag göra något för hunden? Jag känner inte att jag vill ta upp det med ägarna personligen. Vad har ni för råd?

Sv: Halt hund - min plikt?

Jag möter sedan några veckor tillbaka ofta en hund på promenad med "sina" människor. Hunden är halt! Den är visst gammal och rör sig långsamt och stapplande. Det gör så ont att se. Jag vet inte om hunden får någon behandling eller vad de har för planer gällande hundens fortsatta liv. Jag har hört att ägarna varit hos veterinär som tydligen sagt åt dem att överväga avlivning men det är bara en andrahandsuppgift som jag inte vet sanningshalten i. Jag är oinvigd i hundvärlden men det känns helt galet att en så halt hund ska behöva stå ut med dessa promenader. Enligt mitt huvud ska den behandlas/vila och bara kissas utanför bostaden tills den blir bättre. Under de veckor jag sett den har den varit oförändrat halt och idag tyckte jag nästan att den såg ännu värre ut.

Kan och bör jag göra något för hunden? Jag känner inte att jag vill ta upp det med ägarna personligen. Vad har ni för råd?

Bra att du bryr dig om men varför vill du inte prata med ägarna?

Dessutom säger ryktet att de varit hos veterinären med hunden. Då borde den vara under behandling och förhoppningsvis följer ägarna de råd de får av veterinären. Det är kanske så att den inte alls ska vilas.

Du skriver att enligt ditt huvud ska den behandlas. Ja har den varit hos en veterinär - är det inte behandling?

Även ett djur har rätt att bli gammalt med de krämpor som följer med. Sen behöver ett djur - till skillnad mot människor - inte fortsätta om den lider utan då kan vi som ägare avsluta lidandet.

Nej i det här fallet finns för mig endast ett råd - fråga ägarna om det du vill veta.

Bra att du bryr dig om men varför vill du inte prata med ägarna?

Dessutom säger ryktet att de varit hos veterinären med hunden. Då borde den vara under behandling och förhoppningsvis följer ägarna de råd de får av veterinären. Det är kanske så att den inte alls ska vilas.

Du skriver att enligt ditt huvud ska den behandlas. Ja har den varit hos en veterinär - är det inte behandling?

Även ett djur har rätt att bli gammalt med de krämpor som följer med. Sen behöver ett djur - till skillnad mot människor - inte fortsätta om den lider utan då kan vi som ägare avsluta lidandet.

Nej i det här fallet finns för mig endast ett råd - fråga ägarna om det du vill veta.

Håller med...
Om du ska fundera o lägga dig i.
Prata då med ägarna

Om du känner att du måste göra något, ta upp det med ägarna, något annat vore fult och fegt.
Inga anklagelser utan fråga bara snällt.

Som andra skrivit, om du känner dig tvungen att göra något så fråga ägarna på ett snällt sätt. Att överväga att anmäla utan att ha kött på benen är fult.

Håller med om att du bör prata med ägarna i första hand.
Jag har tex två hundar som inte belastar jämnt när de går. Den ena måste man veta vad man tittar efter för att verkligen se något, men ändå, ingen av dem går perfekt i dagsläget.
Den som det är värst med har så mycket artros i knäna att hon inte kan sträcka ut benen helt rakt + muskelskada och lite all möjlig skit. Den andra går "bara" lite snett och lite spänt.

För den som ser att mina hundar inte rör sig perfekt så skulle det alltså kunna se rätt jävligt ut när jag är ute (nu får jag oftast kommentarer om hur fina de är och hur vackert det ser ut när jag kommer med dem, men det är ju bara för att folk är okunniga). Det de flesta inte vet är att jag sen i mars levt i en liten egen bubbla med daglig stretching och intensiv rehab hos en enormt duktig fysioterapeut. En fysioterapeut som hittat felen på mina hundar när veterinärerna sagt att hundarna är helt bra...

Med den ena hunden går det snabbt framåt, hon blir bättre och bättre hela tiden. Med den andra handlar det bara om att hon inte ska bli värre, men hon är fortfarande glad, busig och framåt.

Skulle någon säga till mig att jag borde ta hundarna till veterinär eller anmäla mig för att ena hunden inte rör sig bra... jag skulle bli förbannad, minst sagt, för jag har senaste halvåret lagt ner mer jobb på hundarna än vad många vet att man ens kan lägga ner på en hund. Om någon däremot frågar hur det är med mina hundar och på ett vänligt sätt är nyfiken, då blir jag bara glad och berättar hur läget ser ut.

Yeps, hon upptäckte artrosen i ena knät, jag upptäckte sedan att det var i andra knät också och eftersom vissa tror att man inte kan känna det utan bara se med röntgen (och därmed började tro att både jag och fysion är dumma i huvudet) så såg jag till att röntga henne också.

Kan tillägga att artrosen nu är så att vem som helst kan känna den. Känner man på ett hundknä utan artros och sedan känner på min hunds artrosknän så är skillnaden enorm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 044
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 326
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 021
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 393
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben