Halt Huligan

Nenne1

Trådstartare
Huliganen har varit halt till och från den senaste tiden. Det har varierat mellan kraftigt halt till bara lite oren, dessemellan tämligen ren. Dessutom har det varierat mellan höger och vänster bak som han avlastat. Han har oftast varit som mest halt när han har legat, och sedan har det klingat av när han rört på sig.

Han har inte sovit så gott som han brukar, utan vankar runt lite då och då.

Idag var vi hos veterinären, som efter röntgen konstaterade att han har inflammationer i knälederna. Vad inflammationen beror på visste hon inte - det kunde vara artros, det kunde bero på någon fästingsjukdom. (Prover har tagits men svaret kommer inte förrän nästa vecka).

Men artros? Huliganen är 4,5 år, har aldrig varit överviktig och tillhör inte en ras som brukar ha ledproblem. Just nu känner jag mig jätteledsen över att min aktive vovve har ont och jag vet inte hur jag ska tackla det.

Det som ändå är bra är att han ska motioneras och röra sig så mycket som han vill, jag tror han (och jag) gått i taket om han bara fått framleva sitt liv som stillsam promenadhund. Nu blir det smärtlindrande och sen blir det simning och massor av motion. Om det nu inte är fästingsjukdom alltså.

Usch min stackars lille hund. Och jag som trodde att det räckte med att jag själv har artros.

Sv: Halt Huligan

Hur gammal är hunden? Ras? Kan det vara korsbanden?

Hunden är en västgötaspets på 4,5 år i god kondition. Veterinären sa att det inte var korsbanden. Nu äter han Rimadyl, markerar fortfarande lite grann. Vi väntar på svaren på borrelia och erlichiasproverna.

Ja, det är jättesynd om honom. För att inte tala om hans matte som blir väldigt bekymrad.

Usch det låter inte bra. :( Milla och jag håller tummar och tassar för att det ska gå över.

okej, man får ju hoppas att det inte är det då! Fast de andra möjligheterna är väl inte bättre...:( Lycka till!!

Det förstår jag; man kan ju gå i bitar för mindre.

Vad tråkigt :(

Min hund är också halt. Ett av hans sesamoidben har krossats. Han får inte motioneras speciellt mycket nu och tycker det är urtrist.

Nu har jag pratat med veterinären igen, det är inte någon fästingsjukdom vilket ju känns skönt.

Däremot har fler veterinärer tittat på röntgenbilderna och beskedet nu är att han har kronisk knäledsinflammation och dessutom pålagringar på ena knäet.

Trots Rimadyl är han fortfarande stel och lite ojämn, men inte direkt jättehalt. Det känns ju onekligen lite trist det här, han är ju så ung fortfarande och en så aktiv hund. Men jag får väl prova med glucosamin så får vi se hur det går. Det finns ju inget att banta bort för att ha mindre påfrestning på lederna, men jag kanske skulle simträna honom lite? Han har ju numera insett att vatten inte är ett dödligt gift.

Stackars liten. Simträning tror jag absolut vore bra, det tränar ju musklerna utan större påfrestning på lederna.

det finns väl back on track knäskydd för hundar?? Har själv funderat på att inskaffa, har nån erfarenhet??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka