halt häst ... :(

zazza girl

Trådstartare
i förgår märkte jag ha min häst va halt och jag ha aldrig haft en halt häst innan .... så är lite orolig...

hon är inte varm eller svullen eller något sånt . hon ha inget sår på benet och inte varm på hoven ... man se när hon skritta att hon gå orent , men hon verka inte ha ont eller så, för hon rör på sig hela tiden och bråka med en av hästarna i hagen . så hon springer ju även lite med ...

så till frågan vad ska jag göra ..???

hon gå på lösdrift , så hon rör på sig hela tiden ..
ska jag ta ut vet ??? eller är det för tidigt ???

kan det vara en vrikning ?? underlaget är ju inte det bästa i hagen . är knöligt och nu ha det frysigt på här så då är det hårt ju..

:confused::confused::confused::confused:

Sv: halt häst ... :(

Antingen så väntar du någon dag till för att se om det kanske bara är en vrickning eller sträckning.

Men jag skulle föreslå att du ringer till en ATG-klinik nära dig för att få en tid hos dom. Att ta ut vetrinär till en halt häst är inget jag rekommenderar då man oftast inte har ett bra underlag på stallplanen för att göra en hältutredning.
Så ring på en gång ibland kan man få en tid snabbt och ibland kan man få en tid längre fram, för man kan alltid avboka om din häst skulle vara bra om någon dag igen.

Lycka till och hoppas det inte är något allvarligt!

oki.. tack så mycket ..
men hur funka det på atg ?? med betalning . för hennes försäkring täcker inte hältor.
så vad gå en undersökning på där ungefär??

Jag och min pålle va inne på klinik i början av feb, dock ingen ATG utan mindre djursjukhus.
Vi gjorde en hältutredning med böjbrov, bedövning av 2 leder och 2 röntgen bilder, han hade vrickat kotan och fick behandling i leden, har nyligen börjat skritta honom.
Efter 4 timmar inne på kliniken väntade jag mig en FIN räkning, men det var inte farligt dyrt alls, 2900 kr!!!:laugh: Så detta blev inget försäkrings ärende då självrisken är på 3000.
Vi hade aldrig varit på den kliniken förut men fick faktura på allt!!

Lycka till!!

Det beror helt på hur omfattande utredningen blir och vilken klinik du åker till. Mitt första besök gick på runt 14.000 kr men då var det röntgen av vissa ben och ryggen också.

Det beror på hur halt hästen är i skritt, är det en tydlig hälta och man inte misstänker hovböld, är det bra att ringa till en klinik, annars hade jag haft is i magen och avvaktat. Man måste inte åka och göra hältutredningar för skador som läker av sig själva på kort tid bara hästen får vila...

En undersökning för min förra häst gick på ca 1700:-, men sen tillkom behandlings och bedövningsmedel osv. Så det vart väl något runt 2500:-

Var i samma sits i vintras, strax efter jag köpt min lillkille. Jag fick bra stöd av en förra ägaren till min häst, som jag tidigare var medryttare på i ett par år.

Snabspolar till hur det gick och mitt tips till dig. Min kille hade en hovböld. Han blev bättre dagen efter och blev nästan helt bra, sen blev han halt igen. Då kom vet. ut och konstaterade att det var en hovböld och sa till mig att ta ut hovslagare. Så jag fick dubbla räkningar. Den från vet. var ju såklart saftigast.

Så mitt tips till dig är att redan nu ringa till din hovslagare och be denna komma ut så snart som möjligt och klämma med visitertången för att kolla om det är hovböld. Det är väldigt vanligt, speciellt med det underlaget som du beskriver. Så chansen att det är en hovböld är väl ganska stor.

Om du tar ut hovslagaren så blir det mycket billigare om det nu skulle visa sig vara en hovböld. Skulle det vara något annat så blev det ju en onödig kostnad, men det blir troligtvis inte så jättedyrt. Så det är vad jag skulle göra!
Lycka till och hoppas att det bara är en hovböld, det är ju fatiskt ganska lindrigt och blir bra snabbt, med lite tur sitter de bra till annars kan det bli en del jobb medd det efteråt med.

Om man t ex har en varmblodstravare får man automatiskt reservation för hältor på försäkringen. Genom att göra en Vetbesiktning med godkänt böjprov och longering så kan man få bort det och då ha en försäkring som även täcker hältor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 743
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar