halt häst

L

lady2

Jag köpte år 2004 en halvblodshäst, 15 år gammal. Ända från början vägrade hon på hinder på tävlingar och har i allmänhet alltid haft dålig framåtbjudning. Jag har hela tiden trott att jag rider henne för dåligt eftersom det är vad jag alltid fått höra av mina tränare. År 2006 ändrades hon och och blev stel och galoppen hackig speciellt i vänster varv. Då trodde jag att det berodde på hennes ålder eller att jag bara inbillade mig. Nu 2008 blev hon halt på böjt spår och började gå i korsgalopp på raka spår. Först då förstod jag att nånting på riktigt är FEL. Veterinären gjorde böjprov och då haltade hon på höger fram. Vi röntgade benet och hon hade en broskskada i kotleden. Det gjordes inte någon veterinärbesiktning när jag köpte henne och jag undrar nu om hon varit sjuk i frambenen ända från första början. Jag har haft mycket kunnigt hästfolk runt mig och flera tränare har jag tränat för länge. Jag har alltid fått höra att min häst måste gå mera framåt men har inte vetat hur jag ska göra då hon inte reagerat för skänkeln. Ridlärarna har bara tyckt att jag ska slå henne med spöt då hon varit trög vilket jag tycker är fel. Jag undrar nu om en häst verkligen kan vara halt i flera år utan att det märks på annat sätt än dålig bjudning. Hästen är nu 20 år gammal och jag undrar om jag plågat henne under alla dessa år utan att ha vetat om det.:cry:

Sv: halt häst

Eftersom ingen vetrinärsbesikting gjordes när du köpte hästen, och inte förens nu i år så kanske du aldrig får reda på om hon haft ont hela tiden.

Vissa hästar är smärttåligare än andra, kan ju vara så att hon känt av det, men är ju svårt att veta om hon inte var lika seg innan, när hon var yngre. Men låter som att hon kan ha börjat känna det när hon blev stelare i ena varvet och hackig. Hon försökte antagligen kompensera upp att hon hade ont och blir då hackig och stel, eftersom hon belastar ojämnt. Nu skriver du inte vad för broskskada hon hade, men broskskador kommer väl oftast av att de haft inflammation en längre tid.

Det går förstås inte att säga så här i efterhand, men visst kan hennes ovilja ha berott på smärta. Att hon stannat på hinder på tävlingar hör kanske inte hit, men problem i ett varv och hackig i en galopp är ganska typiska "symptom" vid hälta.

Tråkigt att ingen tränare tänkt i de banorna utan istället rackat ner på din ridning och uppmanat dig att använda spö.

Hoppas det ordnar sig till det bästa.

Veterinären sa att hon har en broskförändring, vet inte vad den beror på eller hur den uppkommit. E bara väldigt ledsen för att hon inte fick behandling tidigare då hon går och snubblar med frambenen då man rider och jag inte tror att jag kommer kunna rida volter mera, bara rakt fram vilket ju faktiskt är riktigt tråkigt.

Finns det hästar med broskskador som klarar dressyrträning eller är det en omöjlighet? Vet att hästar med pålagring kan klara det men det är inte riktigt samma sak.

Du kan aldrig få svar på detta eftersom du inte gjorde en veterinär besiktning.

Men snälla tänk på detta i fortsättningen att kolla upp hästarna i mellanåt, känns det konstigt så kolla dem! För hästarnas skull..

Hoppas det löser sig med din häst!

Jag hade inte så mycket erfarenhet av hästhältor att jag visste att en häst kan vara halt utan att halta så att säga, tyvärr. Man ska lära sig allt den hårda vägen:cry:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka