L
lady2
Jag köpte år 2004 en halvblodshäst, 15 år gammal. Ända från början vägrade hon på hinder på tävlingar och har i allmänhet alltid haft dålig framåtbjudning. Jag har hela tiden trott att jag rider henne för dåligt eftersom det är vad jag alltid fått höra av mina tränare. År 2006 ändrades hon och och blev stel och galoppen hackig speciellt i vänster varv. Då trodde jag att det berodde på hennes ålder eller att jag bara inbillade mig. Nu 2008 blev hon halt på böjt spår och började gå i korsgalopp på raka spår. Först då förstod jag att nånting på riktigt är FEL. Veterinären gjorde böjprov och då haltade hon på höger fram. Vi röntgade benet och hon hade en broskskada i kotleden. Det gjordes inte någon veterinärbesiktning när jag köpte henne och jag undrar nu om hon varit sjuk i frambenen ända från första början. Jag har haft mycket kunnigt hästfolk runt mig och flera tränare har jag tränat för länge. Jag har alltid fått höra att min häst måste gå mera framåt men har inte vetat hur jag ska göra då hon inte reagerat för skänkeln. Ridlärarna har bara tyckt att jag ska slå henne med spöt då hon varit trög vilket jag tycker är fel. Jag undrar nu om en häst verkligen kan vara halt i flera år utan att det märks på annat sätt än dålig bjudning. Hästen är nu 20 år gammal och jag undrar om jag plågat henne under alla dessa år utan att ha vetat om det.