Halt häst...

Chili

Trådstartare
Hur länge ska man ge det innan man kallar ut veterinären, behövs vet. öht? Han blev halt i onsdags efter ett rejält rejs i hagen. Men han har blivit lite bättre. När jag hämtade honom i onsdags blev jag jätterädd för han ville knappt stödja på det, ringde vet. som sa att det nog är hovböld. Men efter ca 30 min när han fått gå lite så var han mycket bättre och stödde mer på det, så jag avbokade veterinären.

Nu har han börjat trava och galoppera i hagen och blir tydligt bättre när han rör på sig, så någon hovböld är det ju inte. Lät honom gå själv på ridbanan i några dagar men då stod han mest still, när han kom ut i hagen gick han mer och stödde mer på det. Igår stod han ganska mycket med full tyngd på benet och efter en kort promenad (5-10 min) var haltandet knappt synligt. Han har inte ont, ingen feber, endast pyttesvullen - mest vid kotan men även lite upp på benet. Det är inte synligt och känns inte mer än en vanlig galla vilket han brukar ha då och då. Har tryckt och klämt ganska hårt på senorna men han reagerar inte. Jag tror det är en sträckning/vrickning.

Jag har inte så mkt till övers för våra veterinärer här längre, därför min tvekan. En är tillbaka från rehab (alkoholist) och har lyckats göra fel med så enkla saker som att vaccinera en häst. Litar inte på honom, helt virrig. Sen har vi vet. stationen men det är mer råbarkade gubbar som även de har gjort lite mer katastrofala fel en hel del.
Min favorit har försvunnit från jordsytan, henne hade jag kunnat ta ut utan att tveka men nu känns det mest onödigt.

Hur länge till ska jag vänta? Han har ju trots allt blivit bättre men är lite orolig. Har inte haft en halt häst på 10 år så är lite ringrostig :o

Sv: Halt häst...

Jag skulle ha kylt det o begränsat hagen- till att börja med.

Jag brukar vid diffus hälta vänta o se i 3 dár- inte mer.

Jo han fick ju gå själv i ridbanan för att inte bli stressad av de andra hästarna.

Är lite rådvill, men även en skum och flummig vet. kanske kan säga något vettigt...

han är väl inte full jämt?
De kan vara kompetetna att se vad som är fel.

Nä syftade inte bara på honom. Men tja... Får se vad de kan göra.

Du har ingen klinik du kan åka till då? Det brukade jag göra när jag bodde på ett ställe där det inte fanns vettiga veterinärer att ta ut. Numera är jag bortskämd med superbra och mycket hästkunniga distriktsveterinärer, vilket inte verkar vara så vanligt om man läser här på Buke.....

Nja jättenära är det ju inte. Beror på hur man räknar ;) Blir ju lite tricky eftersom jag har heltidsjobb, är enklare att dra hem en timma/komma en timma senare än att vara borta en halv dag...

En liten stukning kan ju hända alla. Jag hade avvaktat utan att begränsa hagen i ett par dagar. Blir hästen bättre hade jag avvaktat lite till. En sträckning, stukning eller liknande, bör försvinna rätt fort om hästen har möjlighet att röra sig så att den håller igång blodcirkulationen.

Om hästen inte blev bättre skulle jag kalla ut hovslagare för att kolla om det kan finnas hovböld. Hittade han inget skulle jag ringa och rådgöra med vet. Helst av allt åka in till klinik på en gång och göra en ordentlig undersökning och utredning. Det är onödigt att låta det gå för långt och oavsätt vad det är så tycker jag att det är viktigt att man verkligen gör sig säker på att det bara är en vrickning och inte ngt annat.

Kan tillägga att jag inte heller har mycket till övers för NÅN veterinär. ;)

Jo bättre har han ju blivit men inte så mycket bättre heller. På ett sätt har det ju bara gått en vecka, på ett annat sätt kan ju en vecka vara för mkt :o

Som sagt så trodde ju vet. hovböld men när jag ringde och sa att han redan var bättre när han fått röra på sig och antagligen stått stilla länge i hagen innan jag hämtat in honom, så sa han att det nog inte är någon fara och jag skulle ringa om det blir sämre. Vilket det inte blivit...

Min valack sträckte sig efter att ha rejsat i hagen. hade heller aldrig haft en halt häst förut :o så jag rådfrågade en duktig granne.
Hon tyckte att vi kunde vänta några dagar för att se om det blev bättre, och det blev det ju, men det tog väl ett par veckor tills det inte syntes längre alls, sedan vill man ju sätta igång himla försiktigt.
Min val gick i hagen precis som vanligt och han blev helt bra.

Så länge du ser att det blir bättre/inte sämre skulle jag ge det ett par veckor iaf.

Nu förutsätter jag alltså att det är en diffus hälta/rörelsestörning, hästen är ju inte blockhalt som jag förstod det?

Lycka till!

Det är ju så att man ska ta alla hältor och tecken på smärta, på allvar. Men samtidigt så kan hältan bero på saker som vi inte kan påverka - i de flesta fall är det enda vi kan göra, att undvika att belasta med ridning. Och det kan man ju räkna ut själv utan veterinär.

Det som man dock ska tänka på är att smärta kan bero på problem som funnits där länge och som behöver åtgärdas.

Själv har jag en ganska avslappnad inställning. Jag kollar min hästs rygg och muskler med hjälp av kunnigt folk 1 gång om året. Och därimellan han jag en mkt uppmärksam hovslagare samt att jag själv är mycket vaksam och känner min häst väldigt väl. Han visar tydligt när ngt är fel i ett ganska tidigt stadie. Men samtidigt anser jag att det är väldigt viktigt att ta alla signaler på allvar och gå till botten även med till synes små problem. För jag vet av erfarenhet att det kan ligga så otroligt stora saker bakom. Men denna koll innebär att jag kanske skulle kunna avgöra själv om det är ok att avvakta lite längre, oftare. Kan jag känna mig lugn med att han inte har problem med rygg, hovar eller liknande, så kan jag ge det lite mer tid. Men är jag inte uppdaterad, då vill jag kolla det genast.

Avvakta sålänge du känner att det blir bättre. Min inställning är att oftast så är det ingen fara alls. Men ett problem som inte blir bättre bör inte gå en förbi. Hellre en underökning för mycket. :)

Senast ändrad:

Har ju bara haft honom i ca 4 månader så vi är rätt fräscha med varann. Men har pratat med uppfödaren, och hon jag köpte honom av köpte honom från uppfödaren. Han har inga tidigare skador eller problem.
För ca 1 månad sedan så blev han igenomgången av ET som hittade lite "fullt normala" spänningar i halsen och han har blivit väldigt mjuk och trevlig efter det + mina fortsatta massagestunder.

Jag var ute och galopperade dagen innan det hände och han var helt fräsch, väldigt pigg som vanligt, gick rent, tog båda galopperna.

Jag är lite som du, jag blåser gärna inte upp saker och ting. Tycker folk tar ut veterinärer till höger och vänster och som läget är nu känns det mest som om han kommer säga att hästen är halt (no shit) och att han ska få vila i hagen. Men givetvis ger jag det inte hur lång tid som helst. Ville mest höra lite andra åsikter, alla i stallet röstar för att det inte är något och han ska få vila.

Det är sant att det tar lite tid att ta sig till en klinik. Jag har alltid jobbat oregelbundna tider och ofta natt vilket förstås gör det lättare att åka på dagen.

Jag är istället sådan att jag tar ut veterinär för i princip alla hältor. Just där har jag en svårighet med att ta det lungt för jag har fått ta bort en häst efter många olika hältor. Så även om det oftast inte är någon fara eller finns något att göra så vill jag höra det från veterinären (och se till att de kopplas in tidigt och ser hästen tidigt). MEN detta beror ju endast på min nojja, jag åker inte till veterinären med hundarna om de haltar utan då kan jag avvakta.....

Spontant utifrån mina egna erfarenheter av skumma och flummiga veterinärer så skulle jag välja att INTE ta ut någon av dem. Då blir man bara arg över den onödiga kostnaden. Jag skulle spara pengarna, avvakta och om det sen behövs ta de pengarna för att kompensera för en ledig dag och åka till en bra klinik! (Lång mening, phu!)

Jag önskar dig och din häst lycka till i hur ni än väljer att tackla denna hälta!

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har konsulterat med en kompis också och även hon röstar för klinik... Han är ju försäkrad liksom, och de har ju mer resurser.
Jag har aldrig åkt till klinik med någon häst :p Känns som om det är sånt man gör när hästen brutit benet eller det sprutar blod. Antar att jag får omvärdera min världsuppfattning lite.

Men jag ger honom lite tid till.

Hur brukar de vara med distriktsveterinärer, kunniga? Kostnad? Skillnad mot vanliga veterinärer sas?

Såg nu nämligen att det fanns en i Vaggeryd, tar ju bara 15-20 min antingen att åka dit eller om hon kommer till gården.

en distriktsveterinär kan som alla andra vet. vara mer eller mindre duktiga/intresserade på just häst. oftast blir dom dyrare än privatpraktiserande vet. eftersom det tillkommer så mkt. kostnader till jordbruksverket

vid hältor som jag anser behöver undersökas/beh. så åker vi alltid till kliniken (förutsatt att hästen är i tillräckligt skick för att transporteras) det kan ju behöva bedövas, sprutas, u.l eller röntgas och då är det ju ändå kliniken som gäller. brukar bli billigare i längden att åka in i stället än att först ta hem vet. som sedan ev. säger att det ändå får bli kliniken.

Eftersom du inte vet hur dina distriktsveterinärer är så håller jag helt med i det som hillevie skriver. Jag som däremot vet att jag har superbra distriktsveterinärer som kan komma ut använder dem ibland även vid hältor och har då ibland sluppit att åka in till klinik. Jag kör inte som första alternativ in till klinik med föl, unghästar och dräktiga ston och, tja, det täcker ju in de hästar som bor här på gården! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått helt felaktig diagnos -boxvila av DV som lett till krubbitning hos en häst. Det var "bara" bärrandsröta:crazy:

Jag åker in om hästen inte är helt ohalt på två - tre dagar. Vill ha ultraljudat senor osv för att veta vad det är jag har att göra med. Sätter man igång för tidigt även om hästen ser ok ut så kan det bli många ggr värre. Min kom in från hagen. Ingen värme eller svullnad, det syntes bara på volt i ena varvet. Senskada med vila som följd. Jag är väldigt glad att jag åkte in och kollade den skadan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka