halt häst...

mag

Trådstartare
jag som alltid har klarat mig från skador på "mina" hästar har nu åkt på att min senaste häst blivit halt....
Jag köpte henne för två månader sen och det är verkligen " min " pärla. Vet.besiktningen som gjordes då var okej, visserligen gick det inte att genonföra böjprov för hon var för orolig, men vi longerade och allt utan anmärkning. Sen red jag igång henne hon hade står i 1/2 år innan. Tanken var att jag skulle genomföra en clear round i distans på henne, för alla sa till mig att det fixar hon utan problem.
Det blev väll några längre sträckor de sista veckorna, för jag vill ju snabbt ha igång henne( vet att det var helt vannsinnigt). Dessutom är hon för fet fortfarande. Nu blev det ingen clear round för hon markerade på sitt högra framben i början på veckan, inget synbart utan det syns vid böjprov och i traven, hon ömmar när man böjer kotleden fram och även diagonalt på vänster bak markerar hon.
Har haft dit veterinär idag, och det kan vara en kotledsinflammation, men hon verkade lite tveksam eftersom hon även markerar bak. Är det vanligt att de blir så att det blir halt både fram och bak vid kotledsinflammation? Hon ska nu vila i 2 veckor och sen ska vet. titta på henne igen. Men jag blir ju så himla orolig, tänk om det är nått annat.....Idags läget önskar jag att det "bara" beror på överansträngning. Nån som tror nått ???? och kan lugna mig.....

Sv: halt häst...

Kör iväg henne till klinik och behandla de leder som är inflammerade.
Dels kan hon mycket väl ha haft gamla skador som inte syntes vid veterinärbesiktningen. Dels kan du ha ridit på henne detta i och med att du satt igång en fet -tung häst så "fort".

Går de inte att böja, utan att de hoppar runt brukar det bero på att de har nån känning i leden.

Sen att ta en häst som inte är riden på ett halvt år och räkna med att start CR-distans på två månder känns lite väl utmanande.

är full medveten om hur idiotiskt detta var.... men alla sa till mig att det inte var nått problem att starta henne i en cr nu och då var en av de främsta inom svensk distans med vid köpet ( inga namn här ).
Tanken är att hon ska röntgas om hon inte är bättre efter 2 veckor.... men jag hoppas ju så innerligt att det går över av sig själv

Varför har hon stått ett halvår???? Kan det vara så att hon haft problem innan??? Och att om hon blivit böjd vid bes så kanske kon hade visat hälta :confused:
Tycker du skall informera tidigar ägare om vad som hänt o så, kanske kan häva köpet om det visar sig vara illa

hon har gått på lösdrift i hela sitt liv och där hon kommer ifrån gör de alltid så med hästarna att de får vila under vinterhalvåret, men alltså gått ute hela tiden. Jag tror jag ska ta och ringa uppfödaren nu och höra om det varit nått tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka