Halt häst.....????

L

Linabebis

Jag har ett 14 årigt fullblodssto som jag ägt i lite mer än 2 år nu.Tävlar hoppning på 1.20-1.30 nivå!
Hon har varit fräsch hela tiden vi ägt henne med ett undantag av en hovböld på höger fram i september, vi åkte till kliniken, hästen röntgades och fastställde hovböld som läckte ut 4 dagar senare. På röntgenplåtarna så upptäckte de även supermilda hovbens"pålagringar"..jag vet att det heter nått annat men kommer ju inte på det.....hoppas ni förstår vad jag menar!!!!
Återbesök med Distriktsvet när bölden va klar, hon hade gipsbandage i 1 vecka sen va hon frisk, hästen sattes igång, det va en ganska seg hovböld som höll på o "gro " länge.
Ja, ja hon sattes igång och allt gick jättebra, fräsch o pigg ialla lägen...
Varje förvår så brukar jag ta ut distriktvet för att kolla henne o se om hon mår bra o böja henne för att kunna tävla utan att vara orolig för att hon ska ha ont...Vet va ute för ca en vecka sen då va hon 2 gradigt halt på vänster fram på böjprov, ej när man spinger, longerar eller rider...ej heller intialt 30 minuter efter böjprov....Hade även en svullnad i leden under knät som ej "vanliga" människor ej kan se...
Nu skall vi självklart åka till kliniken nästa vecka (fått tid den 5/4) o kolla upp detta...
Men är det inte konstigt att en häst har varit så fräsch har tävlat med bra resultat, tränat regelbundet...jag får så dåligt samvete..tror Ni att hon har haft ont? hon har ju inte haltat? Kan det vara allvarligt när de inte haltar mer än på böjprov? Det kanske är konstiga frågor, men om nån har erfarenhet av detta så får ni gärna va snälla o svara....Man blir ju lite rädd på tanke av henne ålder att hon är helt "slut" som ridhäst :crazy:

Sv: Halt häst.....????

Precis som människor så har även hästar olika hög smärttröskel. Vissa hästar är ju oerhört "ärliga" och gör så långt det är möjligt allt det man ber dem om. Sedan är det ju så att äldre hästar inte alltid är rena efter böjprov.

Skriv gärna och tala om vad kliniken hittar (eller inte hittar).

Jo, det är ju tyvärr så...kan det va så att man får leva med att hästen inte är ren efter böjprov, kan den hålla ändå?
Ska absolut berätta sen va kliniken sa...
Håll nu tummarna på tisdag den 5....kl halv 11.... :bow: Hjälp, ja är så nervös...jag är vuxen men älskar denna häst så otroligt mkt, va ju inne på att sälja henne i typ januari men har ångrat mig, hon får va kvar så länge det går sen får hon bli mamma...men inte riktigt än vaju planen....

Visst finns det hästar som kan leva ett drägligt liv men som aldrig kan böjas utan hälta...

Lycka till med din häst iaf, är det till MK du ska?

Man kan ju inte göra så mkt innan tisd, men man vill ju så gärna ha såna svar som du skrev.... :bow: Att de kan leva drägliga liv, det behöver ju inte va nått allvarligt eftersom hon är röntgad senast i sep-04 så är det ju inte nått som legat o "grott" en längre tid....

Ska till Atgkliniken...Nils Roneus :love: ....Har ett stort förtroende till den veterinären, tycker även att MK är bra...de kan va lite "slarviga" där har jag erfarenhet av....

Ja han är bäst....en mkt rak o ärlig vet som aldrig krusslar in massa konstiga ord som man inte förstår...han säger det man ska göra punkt slut!!!! Känns tryggt.........

det är så svårt att veta det där..
Tänkte på när jag jobbade på i trrvstall, flertalet av hästarna reagerade på böjprov men det var helt rena i traven och presterade bra ändå, det var ganska unga hästar och många av dem tävlar fortfarande med bra resultat...

Ok...o vet kunde säga då antar jag att hästen inte hade ont...??
det borde ju va så det funkar om det inte beror på smärttröskeln, att hästen haltar vid böjprov o har ont då o i vanliga fall så haltar de inte o känner inget...Ja vi får c hur det går...bara hon blir bra o att det inte är nå allvarligt!!!!

jag har oxå ett fullblod som är 16 år gammal..och han hade ½ grads hälta på ena bak på böjprovet när vi köpte honom..har även en inkapslad ben bit i ena frambenet...! jag undrar vad din häst har gjort innan för om det är en löphäst( har varit i tidig ålder) kan man nästan räkna med att man får prickar på böjprov...!!! men om man tänker hur man e själv hästar e inte så jätte annorlunda än människor och folk har en tendens att förstora upp små saker!!! om du tänker efter hur e du själv när du reser dig upp om du har suttit en längre stund jag menar man e ju inte alltid jätte rörlig samma gäller ju även hästar...!!! eller vad tycker ni!!!

Lina startade 4 ggr som 3-4 åring på löp...såldes som 4 åring till den ägaren som vi köpte henne av....
Jo , jag vet att jag förstorar upp saker men man vill ju så gärna att de ska hålla....
Och man är ju själv skev o stel men det går ju över efter ett tag...frågan är om man kan göra nått slags böjprov på mäniskor, då man ser om vi oxå haltar efter ansträgning.....

Visst finns det äldre hästar som inte är rena vid ett böjprov, men då rör det sig knappast om 2-gradig hälta, snarare 0,5.

inte bråka nu.... ;) på tisd åker vu till kliniken...återkommer med svaret vad som e fel!!! det kan ju ha vart nå tillfälligt vi får hoppas på det!!!!! :bow:

Nej det behöver såklart inte vara något allvarligt, men eftersom hälften av trådskrivarna verkar tro att en 2-gradig hälta är 'normalt' så ville jag demenetera detta.

Vi var inne igår med Lina, hon va kärnfrisk. :bow: ..haltade inte efter böjprov och vet sa att det va bara att rida på som vanligt igen!!!! Jag ifrågasatte självklart varför hon hade haltat så mkt för 10 dgr sen, men han hade ingen förklaring...kanske hade vrickat sig eller så vid tillfället!! Knät va oxå bra, han kunde inte känna nått konstigt med det!!!

Men nu blir man ju så osäker..vad skulle Ni ha gjort..åkt till en tredje vet? Jag litar till 100 % på den vet jag va hos..men man blir ju fundersam :confused:

Vad skönt!

Det är nog bara att rida på. Hade en ponny för många år sedan som blev jättehalt på böjprov inför en försäljning. Åkte till klinik två dagar senare för att kolla upp det och det fanns inte en antydan till hälta. Vet sa då att det kan bero på dagsformen, även hästar har "dåliga dagar" och en sådan dag då de känner sig lite stela kan de reagera. Sedan beror det naturligtvis också på den som böjer, hur mycket kraft han använder, vilken vinkel det blir osv.

Tack för svaren :bow: ....jag avaktar nog med att åka till nån mer vet!!!Man får ju lita på honom och som du sa med ponnyn, det kan ju va dagsformen, hon är ju ingen ungdom längre!!!

Blir hon halt i ridningen så får jag åka in då!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka