Halt häst utan svullnad

H

Hannisen

Hästen jag rider har nu varit halt till och från i 4-5 veckor. Han har varken varit varm eller svullen i benen. Vad jag tycker ser det tydligt ut som han har ont i benet (inte i ryggen). Han kan vara halt en dag för att vara helt bra nästa dag. Sen sätter vi igång honom så kommer det efter ett par dagar igen... knepigt.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Börjar nog bli dags att kontakata veterinär.

Sv: Halt häst utan svullnad

När min häst betedde sig så hade hon kotledsinflammation. Självklart behöver inte din häst ha det, men jag tycker att du ska ringa efter veterinär nu!

Men kan det vara kotledsinflammation även om det inte är svullet?

hur är hovarna? En hovböld kanske? de kan göra så att hältan kommer och går från dag till dag...

vid kotledsinflammation behöver det inte vara svullet och hästen behöver inte ens vara halt, känner en häst som dom upptäckte det på när dom vet bisiktigade honom och han va inte halt eller ngt sådant.

tycker du skall kontakta vet omgående så du får det uträtt.

Tror inte det är en hovböld. Hovslagaren var där förra veckan så han borde väl upptäckt det då.

Det får nog bli en tur till veterinären. Hästen har aldrig varit halt på sina 13 år, nån gång ska ju vara den första.

hovis behöver nödvändigtvis inte märka den, om den sitter djupt. Har varit med om bölder som spruckit i kronranden utan att man märkt något innan.

Men jag håller med om att du bör ta ut vet :D

Min häst var inte svullen innan hon diagnosticerades med kotledsinflammation.

Det finns mga anledningar till att hästen blir halt utan att man ser värme/svullnad etc. Ledinflammation är en tänkbar och vanlig orsak. Tycker ni ska kontakta vet omgående, personligen tycker jag det är för länge att vänta i mer än en månad, som ni har gjort.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad