Halt häst som släpar hoven i marken

F

Fillefjonkan

Har ett 5-årigt halvblodsto som var halt igår när jag skulle rida. Märkte igent förrän vi började trava då jag tyckte att hon kändes konstig. Tyckte också att det blev konstiga spår efter oss precis som om hon drog ett ben i gruset.

En kompis fick komma ut och titta och mycket riktigt så lyfte hon för lite på högerbak så att hovspetsen drog genom gruset.
Har känt igenom hela benet och hon är varken varm eller tjock någonstans. Reagerade inte heller när jag ville lyfta på benet. Min misstanke är att det sitter något högre upp som gör henne stel i benet och hindra henne från att lyfta det normalt.

Ska självklart åka iväg med henne men vill gärna höra om det är någon som har råkat ut för något liknande och har något tips på vad det kan tänkas vara.

Det går ganska hetsigt till i hagen så det kan tänkas att hon har fått en spark, men samtidigt tycker jag att det borde synas.
Alla tips, råd och erfarenheter är mycket välkomna!

Sv: Halt häst som släpar hoven i marken

Om det vore min häst skulle jag vänta några dagar-en vecka förrän jag skulle fara iväg nånstans. Det kan vara bara en vrickning eller en sten som suttit i hoven... Låt henne vila några dagar o se på nytt sen.

Min valack var halt i hö.fram för 2 veckor sen. Märkte det när jag skulle longera honom en dag, lät honom stå i en vecka o hältan försvann.

Var inne på klinik med min häst som även den inte lyfte på bakbenet. Veterinären berättade att så gör hästar när de inte tycker att de behöver arbeta. Finns det ingen vinst att lyfta på benet gör de inte det heller.
Om det stämmer på just din häst kan jag inte svara på, men jag tycker att om din häst inte är synligt halt kan du nog rida på som vanligt.

Ja, jag har varit med om det några gånger. På en häst som tåsläpade blev diagnosen spatt, de andra har haft ledproblem av olika anledningar...men främst problem i knäna.

Tack för era svar!

Att det är för att hon tycker att hon inte behöver arbeta kan det mycket väl vara. Är en häst med alldeles förmycket mellan öronen. Men igår hade jag ställt upp några hinder för att hoppa lite och då brukar hon alltid vara arbetsvillig. Hade det varit ett rent dressyrpass så hade det varit mer troligt.

Spatt var en tanke som slog mig också :eek:Hoppas verkligen inte att det är det.

Ska låta henne stå några dagar och se vad som händer. Hoppas att det går över. Får försöka hålla mina nerver i schack :p

Tack igen!

Var inne på klinik med min häst som även den inte lyfte på bakbenet. Veterinären berättade att så gör hästar när de inte tycker att de behöver arbeta. Finns det ingen vinst att lyfta på benet gör de inte det heller.
Om det stämmer på just din häst kan jag inte svara på, men jag tycker att om din häst inte är synligt halt kan du nog rida på som vanligt.
Är hästar bara slöa på ETT ben?;)
Om en häst släpar ett ben i marken så beror det nog på problem högre upp som gör att den inte kan eller orkar få upp det normalt.
Jag skulle snabbt kolla upp det.

Det kan ju vara i princip vad som helst. Spatt kan ge just släpande ben, håller tummarna att det inte är det.

Patellaupphakning?? Vår b-ponny var på samma sätt i vintras, liksom släpade med tånoch lyfte inte ena benet tillräckligt.. Det gick över med b-vitaminsprutor 1 4dgr och sedan oral b-vitamin och träning.
Lycka till. Böj upp benet och lyssna o känn om det klickar till när du rätar ut...

Är hästar bara slöa på ETT ben?;)
Om en häst släpar ett ben i marken så beror det nog på problem högre upp som gör att den inte kan eller orkar få upp det normalt.
Jag skulle snabbt kolla upp det.

Svar ja, enligt min veterinär kunde det vara på detta vis.
Finns olika orsaker till det, hästen är sne, och har därför lättare/svårare att lyfta på benet, eller att hästen har lättare alt. svårare i ett speciellt varv. Därav kan hästen släpa ETT ben i backen ;) .

Svar ja, enligt min veterinär kunde det vara på detta vis.
Finns olika orsaker till det, hästen är sne, och har därför lättare/svårare att lyfta på benet, eller att hästen har lättare alt. svårare i ett speciellt varv. Därav kan hästen släpa ETT ben i backen ;) .

Och om den är sned vill den inte arbeta??? :eek: :angel:

KAN inte skulle jag väl snarare uttrycka mig...

Hej
Om det är patellaupphakning så kan du prova att rygga, då ska det kunna släppa eller "hoppa tillbaka"....Lycka till!!

När jag var ute hos henne igår passade jag på att klämma och känna överallt jag kan komma åt. Finns ingen värme någonstans i benet och ingen svullnad. Jag får också böja och dra så mycket jag vill utan att hon bryr sig.

Tog ut henne på banan och sprang med henne för att se hur hon rörde sig. Tyckte att det var mycket bättre är dagen innan, släppade inte hoven alls i skritt och mycket lite i traven.
Jag inbillar mig när jag ser henne röra sig att hon snarare är stel än halt. Det känns som om hon försöker lyfta ordentligt men att det inte går. Jag tycker inte det ser ut som om det gör ont, hon var hur lycklig och glad som helst igår när jag tog ut henne och hade hon fått så hade hon sprungit mycket mer. Kan också vara jag som inbillar mig för att dämpa oron i magen :o

I vilket fall så får hon vila i helgen och är det inte märkbart bättre på måndag så blir det tid på kliniken.
Tack för alla råd och tips!

Liknande trådar

Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 422
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 437
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 279
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!