Halt Häst, snabb förändring.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare KimG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 872
K

KimG

Hej,

Första inlägget här på bukefalos med en undran om någon stött på detta fenomen förut samt vad det var.
Igår var min sambo ut till sin häst som plötsligt blivit riktigt halt, hon kontaktade veterinär som bad henne avvakta till idag och se om det blivit bättre.
Imorse när vi åkte dit så var hästen riktigt halt och svullen, nästan blockhalt (ett ord jag fått lära mig idag!).

Hon kontaktade veterinären igen som sa att hon kommer om ca 2,5 timmar.
När veterinären kommer är hästen nästan ej svullen och har börjat stödja på benet, har ingen värme eller puls i hoven.

Vi fick antiinflammatoriskt utskrivet och hästen skall nu endast skrittas till han är bra igen.

Någon som vart med om liknande och vad var problemet isf?

Till saken hör även att hästen blev skodd för några dagar sedan, kan det ha med det att göra?

Tack på förhand!

Med Vänlig Hälsning
KimG

Sv: Halt Häst, snabb förändring.

Var var hästen svullen?

Det är helt omöjligt att säga vad det är utan att ha sett hästen. Det kan vara vad som helst..

Om hästen blev skodd nyss kan det ha med det att göra. Kanske blev den sömstucken, kanske verkade man lite för mkt, kanske är det en hovböld.

Just hovböld kan ju komma fort och sen verka försvinna om det blir lite "pyspunka" på den. Sen kan smärtan återvända.

Jag hade inte velat bara sätta en häst som var så kass på metacam och rida på. Jag hade velat veta säkert vad som var felet. Om man inte visste det hade jag åkt in på klinik och gjort en ordentlig utredning.
Att bara ge antiinflammatoriskt och rida på hade jag inte gjort förrän jag vet skadans natur. Kanske förvärrar man någonting.

Sv: Halt Häst, snabb förändring.

Men kan en hovböld göra att de blir svullna? Har inte särskilt mycket erfarenhet av hovbölder så det här är en intressefråga och inget påhopp ;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 819
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 002
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka