Halt häst.. ibland

Felicia_V

Trådstartare
Vill bara säga att jag idag har kontaktat veterinären som säger att jag kan låta henne vila en vecka, men "om jag vill" kan jag boka tid för undersökning. Det vill säga veterinären trodde inte det var något akut.

Det är så att jag för 4-5 dagar sedan märkte att min häst nickade i traven. När jag skulle visa en hästkunnig person var hältan som bortblåst och kom inte tillbaka under ridpasset. Dagen efter red jag ut och då märkte jag samma sak, nickning i traven som kom och gick. Naturligtvis red jag inte hårt. Dagen därpå testade jag återigen att rida och då märkte jag samma sak så jag lät henne vila igår. Idag longerade jag och såg att hon haltade/nickade tre steg typ, vilket ju egentligen bara kan ha varit att hon var lite ömfotad då hon inte har skor (hovis kommer nästa vecka, vi tog av skorna för vintervilan), och när jag testade att rida märkte jag absolut ingenting.

Hästen är väldigt pigg och fräsch i övrigt och har varit det enda sedan vi började sätta igång henne från vintervilan för kanske 10 dagar sedan. Hon är förövrigt 23 år, men är en islandshäst och är frisk i övrigt. Vad tror ni om detta? Har någon en liknande erfarenhet? Ska jag låta henne vila ett tag eller finns det risker med det?

Jag är sån som hellre kollar en gång för mkt än lite och hade alltså låtit veterinär undersöka.
Är hästen varm i ngt ben? Svullen?

Jag är sån som hellre kollar en gång för mkt än lite och hade alltså låtit veterinär undersöka.
Är hästen varm i ngt ben? Svullen?

Ja jag tänker också så, men hon verkar verkligen inte påverkad och kanske börjar hon till och med bli bättre eftersom det inte var lika mycket idag. Känns som att man då dessutom måste åka till en klinik för att få klara svar och med en lättstressad häst som varken åkt transport eller varit någon annanstans än hemma på säkert tre år så känns det som att det är en del risker involverade bara där. Men naturligtvis skulle jag inte ens fundera om jag upplevde att hon hade mycket ont eller om det blev värre!!

Hon är varken varm eller svullen. Funderar på om jag ska testa att trycka igenom ryggen och bakbenen också för att se om det ömmar någonstans.

Men det måste väl finnas ngn veterinär som kan åka ut till er?
Du som ser din häst irl väljer såklart själv, bara utgår från min egna syn ;)

Vill bara säga att jag idag har kontaktat veterinären som säger att jag kan låta henne vila en vecka, men "om jag vill" kan jag boka tid för undersökning. Det vill säga veterinären trodde inte det var något akut.

Det är så att jag för 4-5 dagar sedan märkte att min häst nickade i traven. När jag skulle visa en hästkunnig person var hältan som bortblåst och kom inte tillbaka under ridpasset. Dagen efter red jag ut och då märkte jag samma sak, nickning i traven som kom och gick. Naturligtvis red jag inte hårt. Dagen därpå testade jag återigen att rida och då märkte jag samma sak så jag lät henne vila igår. Idag longerade jag och såg att hon haltade/nickade tre steg typ, vilket ju egentligen bara kan ha varit att hon var lite ömfotad då hon inte har skor (hovis kommer nästa vecka, vi tog av skorna för vintervilan), och när jag testade att rida märkte jag absolut ingenting.

Hästen är väldigt pigg och fräsch i övrigt och har varit det enda sedan vi började sätta igång henne från vintervilan för kanske 10 dagar sedan. Hon är förövrigt 23 år, men är en islandshäst och är frisk i övrigt. Vad tror ni om detta? Har någon en liknande erfarenhet? Ska jag låta henne vila ett tag eller finns det risker med det?

Jag har en huvudregel för mina djur - är magkänslan inte bra/nåt stämmer inte = ALLTID en veterinärundersökning

Eftersom att den är ofräsch bör du absolut inte rida den i alla fall.

Det brukar inte vara så hemskt (ofta betydligt bättre än man tror) att åka med en lättstressad el ovan häst så länge man får den i transporten och den står lugnt där. Väl på bortaplan brukar de skärpa sig och om inte så fick då jag alltid en liten dos lugnande vid framkomst på mitt stressdjur jag hade

Hej, ville bara säga att jag avvaktade tills hon fick nya skor då hon gick barfota under vilan. Och då försvann problemet. Förhoppningsvis var det alltså bara ömma hovar eller kanske en enklare skada :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka