halt häst i hagen

Albatross

Trådstartare
Vad skall jag göra? Hästen min borde egentligen stå i boxen alternativt liten sjukhage. Problemet är bara att när han står i boxen blir han så deprimerad, att han (efter bara ett dygn) vägrar äta. När han står i sjukhage, hoppar han upp och ner i sin iver att komma nära de andra hästarna. Så länge som jag är i stallet är det inga problem, då äter han och är lugn – men jag kan ju inte vara där hela tiden. Nu går han på bete med två äldre och lugn hästar. Hästen är halt 0,5-1 grad i skritt och ca 1,5 grad halt i trav – med andra ord handlar det inte om någon lindrig markering.

Vad beror hältan på?

Jag tycker oftast det bästa är att ha dom i en lugn hage där de strövar och får en blodgenomströmning så att skadan läker fortare.

Vissa skador är ju dock tvugna att behandlas utan rörelse.

vad hältan beror på har inte fyra veterinärer på två olika kliniker kunnat svara på :mad:. Röntgen och ultraljud visar inget. Det enda som har konstaterats är att smärtan sitter någonstans i hoven, men ingen kan säga vad exakt hältan beror på (hoven är inte varm, sulan ser fin ut). Han haltar lika mycket oavsett om han är skodd med sulor eller går barfota. Börjar bli lite smått uppgiven nu :(.

Stackars dig och din häst. Om han håller sig lugn kan det kanske vara ett bra alternativ att ha honom med två lugnare hästar i en lite större hage. Har han varit halt länge? Jag fick den uppfattningen eftersom du skrev att flera vetrinärer tittat på honom. Varför tror de att han kommer bli bättre om han står i box? :confused:

Han har varit halt, från och till, i drygt 2 år. :mad: :(

Periodvis har han varit ohalt, sen har det alltid kommit ett bakslag. Alltid samma ben, samma typ av hälta.

Kan du stängsla av en liten bit av de andra hästarnas hage? Ofta står de ju tillsammans även om det är en tråd emellan, i synnerhet om båda sidor har vattenkaren alldeles intill varann.

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka