Halt, gissningar på vad det är.

mul

Trådstartare
Min lilla ardennerdam brallade runt i hagen och drog av sig sin ena sko tillsammans med så gott som hela yttersidan av hoven. Hon var ohalt när det hände. Jag hörde att dom sprang så jag kollade till dom direkt när dom sprungit klart. Hon fick gå in på box till dagen efter när hovslagaren kom och med lite besvär lyckades slå på skon igen. Hästen fortfarande ohalt.

Morgonen därefter (förra lördagen) skulle vi iväg på vårbrukardag och upp till hingsten, då var hon lite stum i steget i skritt och nickade lite i trav på grusväg. Dock ohalt på plant slätt och mjukt underlag.

Jag åker iväg eftersom jag vet att det är väldigt duktiga hästkarlar som är på dessa ställen. Dom kikar på henne och säger att allt ser bra ut att hon kan ha lite känningar av sömmen eller där hon drog sönder hoven. Vi gör inget vettigt utan mest tillpassar selen. Vi åker vidare till hingsten och pratar med hingsthållaren. Jag pratade med honom redan på morgonen och det var ok att vi kom, hanär själv hovslagare och har en av sveriges bättre hovslagare på gården. Jag åker hem och dom kollar på henne. Hon blir allt mera halt trots att hon stått inne och vilat. Det blir ingen större skillnad på box med cementgolv, eller spilta på trägolv. Något bättre på spilta isf. Veterinär är kontaktad och dom anser att hon kan gå ute som vanligt på en slät hage med gamla lugna hästar där det inte blir spring och jagande.

Hon blir inte bättre så hovslagaren kommer och kollar fötterna. verkar det som behövs, hon var verkad 21dagar tidigare. Hoven som var trasig plastas ordning och skon slås på. Hästen är fortfarande halt.. Hon får Butta, men det blir ingen skillnad.. Jag åkte upp igår med min andra till hingsten och tog med mig den halta hem. Jag pratade med min klinikchefs veterinär som jag känner och ska till i veckan med hästen. Hon sa att hästen kunde gå ute som vanligt eftersom hon är själv här hemma nu så blir det inget spring. Men jag tog faktiskt in henne igår. Hon kan knappt gå längre..

Symptomen är:

Halt, ordentligt, Butta hjälper inte
Lite värme i hov, lite värme och lite svullen i kota, med lite puls
Det blir värre och värre. Från första hälta till nu har det gått idag 8dagar.
När hon går så sätter hon i trakten först och knixar med knäet (rädd om tån)

Min tanke är hovböld, inflammation i sulan.

Imorgon bitti får jag en tid när jag ska åka in med henne, men tankar och funderingar mottages gärna:)

Sv: Halt, gissningar på vad det är.

Veterinären som skrev ut buttan, vad hade h*n för teori?

Jag har tyvärr ingen amatörteori heller, kan ju tyvärr vara vad som helst från hovböld till fraktur, men jag skulle inte våga ha henne ute/röra på henne tills jag visste vad det var.

Är det den med sprickan?
JAG... skulle behandla som det vore fång. Kyla, boxvila, mjukt djupt strö, minska på maten lite om den är rund o ge hö upphängt. Hålla kontakt med Vet o ev röntga den.. om den kan åka.

Lycka till. Usch vad trist.

Jag är inget proffs men det låter lite som ngt trassel med hovbenet, kanske fraktur? Men det kan lika gärna vara en hovböld eller inflammation i hovled och kotled. Dock kan jag tycka att buttan borde hjälpa ifall det rör sig om en ledinflammation, liksom om det är en hovböld men vad vet jag? ;)

Hoppas att det löser sig i alla fall, lycka till!

*Delvis kl*

Det var ingen veterinär som skrev ut buttan utan det har getts i samråd med vet och hovslagare. Fanns butta hemma.

Det är den med sprickan. Hon har inte haft någon ordentlig fång tidigare, hon har ingen breddad lamellrand fram.

Vad jag förstått så hjälper ju Butta vid inflammationer och då bör hon ju ha blivit bättre. Men en hovböld ger ett sånt tryck att det inte hjälper. Eller är jag helt ute och cyklar?

Hon är inne nu och står på mycket strö. Jag var ute och luftade henne en snabbis ikväll och hon blir något bättre när hon får gå några meter. Hon ser också bättre ut på gräsmattan än på gruset. Något svullen är hon i kotan och upp på senorna. Några cm upp på senorna. Mitt sto som jag sålde för två år sen såg precis ut så här när hon hade hovböld, men man blir ju osäker. :crazy:

Kliniken har telefontid kl 8-9 imorgon bitti så jag kommer att hänga på telefon då. Jag har förvarnat på jobbet att jag måste åka med henne, men vet inte när.

Vilken otur, håller tummarna för att det är något lindrigt.

Vad jag fått lära mig är att antiinflammatoriskt kan maskera hovbölden, tyvärr.
Med andra ord, den läker inte ut, men blir svårare att hitta, litet grand som vilande, mognar inte etc.

Kan hon ha vrickat sig? Det finns ju en massa senfästen och ligament under kronleden som hon kan ha dragit till.

Hoppas det går bra med veterinär och att Du snabbt får tid för röntgen/ultraljud eller vad som behövs.

Hur har det gått idag?

Jag kom hem från kliniken för en stund sen. Hon står kvar på kliniken just nu. Hon röntgades och vi hittade mycket riktigt en hovböld. Den är uppskuren. Anledningen till att hon är kvar är för att hon är fortfarande halt, troligtvis eftersom hon inte har någon yttervägg av hoven för att plasten försvann med skon. Imorgon kommer hovslagaren så då ska han få kika på henne.

Röntgenbilderna såg bra ut annars.

Men vad skönt att röntgenbilderna såg bra ut :).

Ja, halt var min häst också i några dagar efter att hennes bölder hade dränerats. Hon fick två bölder, en i varje framhov, i anslutning till fången. Skulle tro att det inte är superovanligt att en häst med en rejäl hovböld fortsätter att halta i alla fall en dag eller två även efter att bölden öppnats?

Är din gipsad nu då?

Hon har bara ett hovbandage nu. Dom ska fortsätta med henne imorgon. Det ska bli spännande hur dom löser skoningen när det inte finns nåt att fästa i. Dom skulle ringa imorgon när dom vet mera.

Beror ju på var hon slitit upp hovväggen?
Flappskor elelr tom päron funkar ju en eller ett par skoperioder kanske
Hur som . Lycka till!

Beror ju på var hon slitit upp hovväggen?
Flappskor elelr tom päron funkar ju en eller ett par skoperioder kanske
Hur som . Lycka till!

Nämen Hej Hälgen! :D

Hovväggen är borta mellan sidan av tån och trakten :( Det finns några cm vid trakten och ca 2cm av sidan av tån. Biten hon slet av var 8-9cm lång och 3cm hög..

Du får givetvis höra med hovslagaren, men flappskor och ev spika med slimsöm hade jag testat. Om det finns så stora söm, de där damerna brukar ju ha rejäla doningar på fossingarna:D

Nämen Hej Hälgen! :D

Hovväggen är borta mellan sidan av tån och trakten :( Det finns några cm vid trakten och ca 2cm av sidan av tån. Biten hon slet av var 8-9cm lång och 3cm hög..
Vad bra att det inte var värre, men kruxet är ju att få hållbarhet för dessa tunga ladies.

Antar att det inte finns barfotatofflor till dessa.

Vad bra att det inte var värre, men kruxet är ju att få hållbarhet för dessa tunga ladies.

Antar att det inte finns barfotatofflor till dessa.

Tofflor som är 19-20cm har jag tyvärr inte hittat :(

*kl*

Idag har dom försökt att gipsa hennes hov, men det gick inte bra alls. Hon gillade det inte. Så nu står hon med bomullsbandage och det funkar bättre. Nu är bekymmret bara vad som kan göras så att hon har så lite ont som det går och hur en sko ska kunna utformas för bästa komfort. Förhoppningsvis kommer lilla damen hem imorgon.

Dom hade kollat på röntgenbilderna noggrannt idag och allt ser bra ut. En skaplig sula numera jämfört med när hon hade sprickan. Så problemet är att hon inte har så mycket till hovvägg kvar.

I det där läget brukar det vara mkt bättre att sätta på en gammal sliten sko- tunnare o lättare o kan slås fast med tunnare söm.
Jag skulle föreslå det.

Tofflor som är 19-20cm har jag tyvärr inte hittat :(

.

Easyboots (traditional, epic, bare) i storlek sju är upp till 19.2 * 19,5 cm (bredd x längd). Boaboots finns i samma storlek.

Är halva väggen borta så är väl hoven lite mindre på iaf ena ledden nu vilket kanske gör det svårt få en boot att passa, men annars finns som sagt EB upp till drygt 19 cm.

Annars finns det något som heter hoof wings, tror inte jag får länka, men de finns i storlekar över 20 cm. Vet intr hur de fungerar etc dock. (Du får upp amerikansk sida när du googlar, tror inte de finns via ÅF i sverige)

Senast ändrad:

Fråga vad de tror om flappsko och slim söm..kan vara värt att testa. Dessutom så växer de ju förhoppningsvis bra i hovarna denna årstiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 205
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 888
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vinthund som gårdshund?
  • Akvarietråden V
  • FÅRtråden