Halt för första gången

S

Sveipur

Hittade min islandsvalack halt på höger bak i hagen idag. Det finns inga sår och jag kan inte se några svullnader. Har tryckt och knackat på hoven utan tecken på smärta. Han var ovillig att lyfta på vänster bak viklket tyder på att han har svårt att belasta höger bak, Drar tillbaka högerbenet när jag lyfter upp det. Haltar ojämt, dvs han kan gå nästan felfritt några steg och sen haltar han till ordentligt. Han går i en plan gräshage och det är helt uteslutet att hans kompis har sparkat honom. I går kväll såg vi ingen hälta. Är inte riden sen i söndags.

Jag har två teorier. Antingen har han sträckt sig. Det mindre troliga är att han tycker att det varit lite väl mycket ridning sista månaden (ca 4 dagar/vecka i skritt) och är så smart att han simulerar ;) .

Jag har haft honom i 9 år och han har aldrig någonsin varit halt så jag är inte alls hemma på detta området. Jag har ringt veterinären som tycker vi skall avvakta någon dag. Vad tror ni som har mer erfarenhet av hältor? Hur lång tid brukar en sträckning ta att läka?

Sv: Halt för första gången

Nu såg jag att det fanns en rad trådar om hältor och kanske det kan vara en hovböld? Han är oskodd bak. Är ändå tacksam för svar om "mitt" fall.

tja...strålbenshälta, hovbensfraktur, stengalla. Har du tryckt med visitertång?

vdb skrev:
tja...strålbenshälta, hovbensfraktur, stengalla. Har du tryckt med visitertång?

Sambon skalll köpa en visitertång på väg hem från jobbet.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 906
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 656
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt