S
Sveipur
Hittade min islandsvalack halt på höger bak i hagen idag. Det finns inga sår och jag kan inte se några svullnader. Har tryckt och knackat på hoven utan tecken på smärta. Han var ovillig att lyfta på vänster bak viklket tyder på att han har svårt att belasta höger bak, Drar tillbaka högerbenet när jag lyfter upp det. Haltar ojämt, dvs han kan gå nästan felfritt några steg och sen haltar han till ordentligt. Han går i en plan gräshage och det är helt uteslutet att hans kompis har sparkat honom. I går kväll såg vi ingen hälta. Är inte riden sen i söndags.
Jag har två teorier. Antingen har han sträckt sig. Det mindre troliga är att han tycker att det varit lite väl mycket ridning sista månaden (ca 4 dagar/vecka i skritt) och är så smart att han simulerar .
Jag har haft honom i 9 år och han har aldrig någonsin varit halt så jag är inte alls hemma på detta området. Jag har ringt veterinären som tycker vi skall avvakta någon dag. Vad tror ni som har mer erfarenhet av hältor? Hur lång tid brukar en sträckning ta att läka?
Jag har två teorier. Antingen har han sträckt sig. Det mindre troliga är att han tycker att det varit lite väl mycket ridning sista månaden (ca 4 dagar/vecka i skritt) och är så smart att han simulerar .
Jag har haft honom i 9 år och han har aldrig någonsin varit halt så jag är inte alls hemma på detta området. Jag har ringt veterinären som tycker vi skall avvakta någon dag. Vad tror ni som har mer erfarenhet av hältor? Hur lång tid brukar en sträckning ta att läka?