Halt, ej varm eller svullen. agera?

F

Falskhet_

Jag var och tränings tävlade med hästen min förra onsdagen. Hon vägrade då och hamnade rakt i muren och fastnade med frambenen och förmodligen så skadade hon sig. Hon har haltat sen dess. Hon är jämnvarm på alla hovar och hon är ej svullen. Hur hade ni handlat? Tagit ut vetrinären på studs eller väntat tills ni ser hon slutar linka?
Hon smörjs in med Arnika på alla ben och hon linkar inte lika mycket som i helgen.

http://www.youtube.com/watch?v=Adx0VBTddj8

Där har ni när hon fastnar på 80 rundan.

Sv: Halt, ej varm eller svullen. agera?

Jag hade EJ tagit ut vet, jag hade kört till klinik.

hemmavet kan i princip bara konstatera att hästen är halt. möjligtvis känna igenom senor och annat, men ingen särskilt specifik diagnos.

Ömmar den om du känner igenom senor/kota osv (när du lyfter upp benet och har det böjt och känner igenom?)

kan ju vara ett skadat ligament eller annat.

Hur stor är hältan?

Jag hade åkt till klinik. Mitt sto hade ungefär liknande hälta, jag tog ut hemmavet utan att få nån diagnos. En månad senare konstaderades en ligmentskada på klinik och lång konvalecens väntar.

Hade du frågat mig för ett halvår sedan hade säkert svaret varit ett annat, men man blir vis av sina erfarenheter :p

Kroppens första försvar mot skadad vävnad (muskel, sena, skelett) är alltid inflammation. Allting börjar med en inflammation (inte alltid kännbar). I detta fallet kännbar! Åk in till veterinär. Då har de bättre möjligheter att hjälpa dig! :)

kan ju ha sträkt sej eller vad som helst, bättre att åka till klinik för då kan du kolla allt på en gång istället för att behöva åka ut dit en gång sen för att röntga eller nått.

Hältan är inte så stor nu. Hon linkar lite. Men börjar bli orolig eftersom det gått en vecka. Men hon springer och sådant i hagen och hon verkar inte ha ont när man lyfter eller masserar.

Hade åkt till klinik.
Där kan du ju röntga o bedöva o allt sånt på en gång istället för att först ta ut vet. som inte kan göra mer än att konstatera att hästen är halt:cool:

Hästar brukar springa i hagen trots att de är halta, och det kan förvärra en del skador. Och det finns mängder av hältor där hästarna inte reagerar på att man trycker på benet.

Så jag håller med andra i tråden att du nog bör åka till klinik med hästen och kolla upp det, ta ut vet ger oftast inte så mycket, om det inte är typ sårskada eller kolik mm.

Möjligen kan du vänta någon vecka till och se om det går över, jag vet ju inte hur halt hästen är. Men då finns risken att skadan förvärras, och du tappar en vecka.

okej
tack så mycket för svaren allihopa. Ska snacak med min mamma imorgon så får vi se hur vi gör. Hon har aldrig varit skadad innan så har klarat oss utan det. Ska kolla ordentligt imorgon och se om jag ser hur stor hältan är.

Att de inte haltar betyder som de flesta sagt inte så mycket. Min blev på en månad ohalt, började skrittas igång,. och släpptes på bete helt ohalt. En dag på betet med en del spring så var hon lika halt igen.

Åkt till klinik hade jag gjort, utan tvekan. Hon har vilat en vecka, och är fortfarande halt. Så då skulle jag absolut kolla på klinik, hemmavet är mest bortkastade pengar.

Skulle inte låta henne springa i hagen så länge hon är halt.

Lite OT, men ngt stör mitt öga vad gäller filmen, något bak. Behöver absolut inte vara en hälta, kan vara hur den hästen galopperar, något som hör ihop med filmkvaliten etc, men något stör mitt öga vad gäller galoppaktionen bak?

Jag håller med dig tycker oxå att det är något som inte helt stämmer bak på filmen...

I övrigt åk till klinik, som flera har sagt att ta ute en vet ger inte så mkt.

Jag hade väntat en vecka till och se. Ingen förbättring, åkt in. Förbättring, väntat ytterligare nån vecka.

Tar mig friheten att svara åt TS; det är en travare och de har ofta en inte helt "ren" bakbensaktion i galoppen. Så det är säkert inget konstigt.

Det var min första tanke, undra om det är en travare ;) Men jag vågade inte fråga, med risk för att bli halshuggen om det var ett halvblod eller ngt ;)

Men det förklarar vad som störde ögat, lite åt tralopphållet bak =)

Hon är en travare och har väldigt stel galopp i bakrumpan. Hon har det när vi hoppar för hon går på pelhamet då och får inte riktigt igång baken.

ja. jag blir arg. Med tanke på hur "falsk" hon är och hon oftast vägrar ut sig på första hindret. Som på framhoppningen så kan hon komma jätte bra innan hindret, öronen frammåt och sen tvärvägrar hon precis framför och jag flög av på framhpoppningen. Hon försöker "undkomma" oxrar och gillar inte det. och NEJ hon har inte ont någon stans för hon fick behandling för några månadersen och nu är hon helt frisk. Det är inte okej att hon fjantar sig så på hinder och därför blev jag arg.

Jag manade på med skänklen och la på spö en gång. Det är något som de flesta skulle göra.

Tack :) Såg du det på videon eller vet du vem jag är? :P :grin::D

Vad blev hon behandlad för?

Jag tycker man ser en antydan på resten av rundan efter hon slagit sig, att hon har ett annorlunda rörelsemönster.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka