Halt efter sövning

raggsock

Trådstartare
Hej
Jag undrar om det är vanligt att hästen sträcker sig när den varit sövd? Jag vet ju att hästen hissas i benen till operationsbordet och funderar på om detta kan orsaka sträckningar i senor eller ligament?

Till saken hör att min häst varit halt höger fram sedan han opererades i näsan för 1,5v sedan. Innan dess var han ohalt.
Jag ska på återbesök för att ta stygnen på måndag så då får de kolla upp detta givetvis. :-(
Tråkigt bara att få en sak åtgärdad med priset av att få ett nytt problem

Sv: Halt efter sövning

Det brukar vara uppvaket som är den farliga biten efter en sövning av en häst. Det är ju stora djur med fyra vingliga ben som försöker resa under uppvaknandet. Det blir som med fölen eller typ Bambi på hal is. De halkar och trillar väldigt okontrollerat i de första försöken att resan sig. De precis som alla andra som varit sövda är ju lite groggy när de börja vakna till liv igen.

Det har hänt att de till och med bryter nacken när de tumlar runt i uppvakningsboxen

Senast ändrad:
Sv: Halt efter sövning

Jag har själv varit med om en häst som slog sig halvt fördärvad under uppvaket och fick en kronisk rörelsestörning pga detta. Triangelmärktes tyvärr.
Så inte är det orimligt inte.
Det kan även gå illa just i ögonblicket hästen läggs, men uppvaket är nog riskablare.

Liknande trådar

Hästvård Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu...
Svar
0
· Visningar
1 002
Hästvård Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren. Började...
2
Svar
30
· Visningar
5 585
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: Efwa
·
Hästvård För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31