Halt efter skoning...?

Coolfrees

Trådstartare
Jippie!!! Har äntligen fått sitta på min häst och ska nu sätta igång honom efter skada!
Men varför ska det gå som man vill....?
Tog in honom idag och såg att stoet som går i samma hage hade sparkat upp hans vänstra bakben ordentligt! Han var väldigt svullen och varm men inte jätteöm.. Han ville dock inte stå på det för länge i taget.
Tog ut och kollade honom på longerlina i båda varv och det syntes ingenting! :)
Sen fick han på nya skor och veterinären har beordrat att tårna ska kortas för att underlätta överrullningen.. Han hade ganska korta tår innan men kortades lite till idag.
Min fråga är nu: Kan hästen bli halt när hovarna kortas och de inte är vana vid att gå så?
För ett tag efteråt kollade jag honom igen på lina och när jag började i högervarv var han helt plötsligt halt på högerfram.. :confused:
Fick panik eftersom han förra veckan blev friskförklarad för just högerfram och tänkte att han troligtvis inte håller för ridning! :cry:
Men.... När jag bytte varv så blev han helt plötsligt halt på vänsterfram istället!
Alla andra tecken tyder på att just det som han har blivit friskförklarad från är borta! Han var inte ovillig när jag skrittade honom, han har mycket lättare att ställa höger och hans allmänna tillstånd har förbättrats! Hans päls blänker, han travar ikapp mig i hagen och han är riktigt positiv och glad igen!

Kan det vara skoningen som spökar?
Nu i kväll såg han ren ut när han travade i hagen.. Blir riktigt förvirrad! :confused:

Sv: Halt efter skoning...?

Longeringen belastar ju inner fram mer än när de travar i hagen. Åk in och ta reda på varför det gör ont på hästen, det kan vara skoningen som spökar. Men om det inte korrigeras är ju risken ändå större att det blir något skit på andra ställen (leder), för att hästen går och snedbelastar.

Ja precis! Har varit inne på klinik typ var fjärde vecka sen Mars!
De kunde konstatera att hästen var halt, men inte hitta någon som helst orsak.. Förra veckan blev han som sagt bra och idag såg han okej ut igen! :)

Om det är skoningen som gjort hästen halt skulle jag gissa på en för trång skoning eller ett sömstick. Att hästen skulle bli halt just av att tån kortas är inte orsaken om jag ska säga utifrån min erfarenhet. Däremot ifall hoven tidigare varit för lång och sedan kortas ordentligt är risken för sömstick lättare då hoven utvidgas och marginalerna för sömens plats blir mindre.

Om hästen fortfarande var halt skulle jag rekomendera att ta av den skona och se resultatet av det, är det sömstick brukar hältan reduceras snabbt. Ibland omedelbart. Om hältan uppkom direkt efter skoning och försvann rätt omgående skulle jag ha lite is i magen och se hur han reagerar på lite rörelse.

Har råkat ut på sömstick på min egen häst och fick en blockhalt häst (detta var innan jag utbildade mig inom området) och veterinär kontrollerade med hovtång utan resultat. Men hästen var halt. Fick medicin och var så småningom o halt och diagnosen blev kotledsinflammation. När väl hovslagaren kom ut (en ny och duktig) och lyfte på de "förut halta benet" sa han direkt din häst har haft två hovbölder på denhär hoven, har han varit halt nyligt? Och där var då lösningen.

Misstänker du fel i skoningen ta ut hovslagare och be honom kolla igenom hoven annars vettis!

Tack för svar!

Han såg som sagt helt okej ut idag så jag tror inte att jag åker iväg igen nu direkt..
Min häst röntgades igenom alla ben när jag köpte honom för ett år sedan. Tre månader senare blev han lite halt och detta har kommit och gått... (0,5 grader enligt veterinär)
Det har alltid varit högerfram som är problemet, men ingenting syns på böjprov bara på volt! :confused:
Alla leder (utom armbågen) är bedövade, hela hoven och även mellan nerverna på skenbenet. Inget resultat! :S
Hela halsen är röntgad och ryggen är kollad!
Han har varit snedmusklad vilket jag alltid har misstänkt är orsaken och nu när han börjar räta upp sig börjar alla bekymmer släppa.
I skritt har jag känt att "det är såhär han ska kännas", där har alla problem släppt!
Veterinären tyckte att han skulle sättas igång nu och sedan kollas igen... Han kanske är väldigt stel? Vi har som sagt åkt fram och tillbaka till vet sen December och han har blivit bättre men sen lite sämre igen..
Ska även säga att det skiljde 1,5 bomvidd på högersidan på honom! :S Så han har ju haft problem med snedheten länge...

Hur länge ska man kämpa med en sån här häst?
Han har fått en omprövningsbar reservation för hältor fram så jag får inga försäkringspengar om det går så långt att han måste tas bort.. (ingen förändring på röntgen)
Självklart vill jag inte göra mig av med honom, men att betala för en häst som bara står fungerar ju inte heller.. Jag brinner ju för ridning, men utan försäkringspengarna får jag aldrig råd med en ny häst! :(

Vill så gärna kämpa ett tag till nu när han har gjort sådana framsteg! Ska man kanske kolla upp honom på andra kliniker?
Griper efter allt jag kan för min och pållens skull!:cry:

Om han är så genomkollad utan resultat tycker jag absolut med det du berättar att det låter muskulärt!

Ring en equiterapeut!

Kan ge några exempel på vad jag med mina egna ögon sett vid behandling med equiterpeut:
Min kompis ponny släpade ett bakben och gick orent kollad av veterinär. Equiterapeuten togs ut till en annan häst och hade tid att kolla på min kompis ponny. Visade sig vara sned het i kors och länd efter 3 behandlingar var ponnyn ren och har varit nu i ett års tid!

Äldre 20årigt sto, halt överallt och ingenstans. INGET stämde med hästen. Behandlad flertalet gånger överallt utan resultat. En behandling av equi och hästen var en HELT ny häst. ren i skritt och trav men stel i galopp. Kunde sedan tyvärr inte behandlas mer pga dräktighet och avlivades sedan.

Min egen häst blev attackerad av järv förra året i september, var väldigt traumatiskt. Som tur är inga senskador eller liknande bara ytliga sår. Efter olyckan låg han endast ner på vänster sida (pga av det skadade högerbenet). Red sedan igång honom, något stel men jobbade på tills en hasgalla uppkom i oktober. Behandlad av veterinär som inte såg hälta men stelhet. Inga resultat på behandling. Kallade ut equi terapeut som behandlade och hittade låsningar och muskelspänningar ÖVERALLT. Efter 1 behandling var hasgallan nästan helt borta en glad häst hade jag fått som rörde sig otroligt bra. Efter 2a behandlingen bara bättre! 3 behandlingen på fredag.

Skulle absolut rekomendera detta på din häst, det hjälper mer än vad man tror! Spec då equi berättar om vad dom hittar och man själv kan dra paralleler med det som man upplever så märken man rätt snabbt om det hon/han hittar hänger ihop med de orenheter och liknande man upplever.

Stackars din lilla häst! :(
Tack för tipset!! Ska ringa och boka tid redan imorgon!

Kollade nu ikväll och han såg lite "knackig" ut i högervarvet.. Inte halt, men liksom att benet är "för kort".... Lät honom trava på ordentligt och efter det hade det släppt och han gick normalt...
Han är iaf inte halt längre!

Jag tycker ju själv att han är sned hela han, men det verkar inte som att folk tar mig på allvar... Har haft equiterapeuter till honom innan och båda har sagt olika saker och hittat olika låsningar.. Men eftersom de mesta är inriktat på låsningar i höger bog och rygg, så borde det komma därifrån!
Känns inte som att man kan börja bedöva i en massa andra ben där han inte visar något...

Tack igen! Hoppas att det "bara" är ett muskulärt problem som går att fixa! :)

Är SI-leden kollad? Med tanke på att hästen är snedmusklad så kan problemet mycket väl komma därifrån. Kan ju räcka att hästen halkar till i hagen så finns problemet där. Finns också kliniker som är mycket duktiga på att ställa diagnos.

Nej, det är dessvärre inte kollat...
Veterinärerna utesluter problem så långt bak även om jag påpekar det... :confused:
Har du något tips på vilka kliniker som är bra till detta?

Beror säkert på vilken equi terpaut man anlitar men min häst var sned i si leden med kraftiga låsningar vilket equi ordnade på första besöket. Hon kunde känna precis hur det satt. Min häst var sned och gick kortare med v bak pga detta fick inte ner "höften" som hon beskrev det i trav. Känt honom super ojämn på vänster sittben.

En behandling löser ju inte hela problemet huvudsaken är att det går åt rätt håll. Är som sagt inne på min 3e behandling ska sedan börja arbeta upp honom med 15 min uppsittning 15 minuter promenad varannan dag, samt tömkörning och liknande övriga + självklart vila.

Nypon, gurkmeja är utmärkt vid spända muskler som är bra att ge under tiden hästen genomgår behandlingar. Är hästen väldigt öm och stel i muskler rekommenderar man djävulsklo som jag ger min häst just nu vilket hjälpt SÅHÄR mycket haha. :)

Skulle kunna skriva 3 a4 om hur mkt det hjälpt min häst och hur lite veterinären kunnat hjälpa med just muskulära och si problem. Sen finns det garanterat de kliniker som är duktiga på det också! Samt equiterapeuter som inte är så bra på sitt jobb.

Idag haltade inte häst på volt!! :bump:
Däremot haltar han till de två första stegen, men enligt veterinär är detta stelhet då han har vilat så länge...

Idag hade han lyckats sparka sig själv på hela högerbak (jättesvullen, öm men inte halt) så nu får han ha benskydd och lindor i hagen, vilket egentligen går emot alla mina principer.. Tycker att han borde kunna gå utan, men jag vill ju inta att han ska skada sig så mycket som han gjort nu.. (Vill nämna att han går i en PLATT hage och har under fyra dagar skadat sig ganska mycket tre gånger!)

Djävulsklo tänkte jag faktiskt testa just för att han kanske kan slappna av lite mer i musklerna! Hur snabbt såg du effekt på din?

Ska troligtvis träffa min favorit-ET på Tisdag så då tänkte jag höra när hon kommer upp till Halland igen! Just nu ser han ju bra ut så jag tänkte inte stressa iväg för mycket... (alla veterinärräkningarna börjar tära på plånboken nu, så behöver man inte åka iväg så slipper jag gärna!) ;)

Beror säkert på vilken equi terpaut man anlitar men min häst var sned i si leden med kraftiga låsningar vilket equi ordnade på första besöket. Hon kunde känna precis hur det satt. Min häst var sned och gick kortare med v bak pga detta fick inte ner "höften" som hon beskrev det i trav. Känt honom super ojämn på vänster sittben.

En behandling löser ju inte hela problemet huvudsaken är att det går åt rätt håll. Är som sagt inne på min 3e behandling ska sedan börja arbeta upp honom med 15 min uppsittning 15 minuter promenad varannan dag, samt tömkörning och liknande övriga + självklart vila.

Nypon, gurkmeja är utmärkt vid spända muskler som är bra att ge under tiden hästen genomgår behandlingar. Är hästen väldigt öm och stel i muskler rekommenderar man djävulsklo som jag ger min häst just nu vilket hjälpt SÅHÄR mycket haha. :)

Skulle kunna skriva 3 a4 om hur mkt det hjälpt min häst och hur lite veterinären kunnat hjälpa med just muskulära och si problem. Sen finns det garanterat de kliniker som är duktiga på det också! Samt equiterapeuter som inte är så bra på sitt jobb.

En equiterapeut kan ta bort symptom men inte bota orsaken eftersom den inte kan se vad orsaken är. Är det SI-leden så krävs ultraljud.

Min häst hade exakt samma symptom som din och det visade sig vara artros i SI-leden. Hur vet du att din häst inte har det?

OCH, ja, det finns kliniker som är väldigt duktiga på att ställa diagnos och behandla i den mån det nu går att behandla artros.

För övrigt så är djävulsklo starkt smärtstillande så blir den bättre av att äta det så har den garanterat ont av något.

Senast ändrad:

Lite trött på att åka nu.... :(
Hade varit roligare om vi åkte iväg till kvarnas dressyrstaket! :)

Min häst fick en stelhet i SI leden efter ett trauma av rovdjurs attack, knappt haft problemen ett halvår innan equi kom och är nu helt återställd utan återfall på 3 månander. Tror knappast att han har någon artros.

Jag menar absolut inte att man ska UTESLUTA att ta sin häst till veterinären men om man har åkt ut och in ur kliniken utan resultat kanske man som ägare funderar på alternativa lösningar vilket inte jag ser något fel i så länge som hästen inte lider av det.

Equi brukar vara väldigt ärliga och om dem upplever något med hästen dem inte kan behandla och som inte känns rätt ger dom en omedelbara besked att åka till veterinär!

Djävulsklo hjälpte min häst på 5 dagar ungefär. Hur smärtstillande det är beror på hur stor mängd man ger. Jag gav det istället för en kur med metacam som veterinären ordinerade. Det man vill med det är att hästen ska få känna smärtlindring och börja använda muskler som varit inaktiva längre och då förhoppningsvis fortsätter hästen att använda sig av sitt nya rörelsemönster även efter. ALLT I RÅDFRÅGAN AV VETERINÄR.

Mina erfarenheter av våra lokala kliniker är att dem inte har kunskap nog a tt behandla just muskel stelheter och sådana problem som min equi kunnat hjälpa med. Veterinär tom. rekommenderade equi åt mig då dem inte kunde finna felet på hästen bara ev stelhet.

Så jag tycker att man kan prova alternativa behandlingar som sagt bara det inte orsakar lidande eller liknande för hästen. Sen kan man alltid ringa veterinär och säga jag upplever dessa problem och vill prova dessa åtgärder så brukar dom vara mkt hjälpsamma!

Naturligtvis får man göra precis som man vill med sin egen häst.

Jag hade också ute ET (två olika) till min häst och båda konstaterade och tog bort låsningar i ländryggen. Hästen såg symptomfri ut efter behandling. Ingen nämnde någonsin ordet veterinär när det egentligen var det han behövde.

Själv skulle jag inte våga ge smärtstillande till en häst när jag inte vet vad den har ont av. Hur ska man veta att det inte blir värre?
Jag fick Cartrophen (för artros med långtidsverkande smärtstillande effekt)utskrivet av veterinär vid igångsättningen (enbart jobb från marken) just av den anledningen du beskriver MEN då visste vi också vad vi medicinerade för.

Ja allt är ju upp till en själv! Men jag ser ingen skada i att prova djävulsklo åt hästen och sedan absolut inte arbeta den hårt under tiden, jag gav min under vila med promenader och efter avslutad kur var han bra.

Sen har man det ju olika ställt ekonomiskt också hur mkt man kan kosta på i veterinär räkningar, jag var på veterinär besök och gick sedan vidare efter egen magkänsla i samrådan med veterinär. Skulle han sedan återkomma med problem igen nu efter equi och andra alternativa saker blir det sjävlklart vettis igen. Men ser som sagt ingen skada i att prova något alternativt så länge inte hästen lider av det och man redan varit i kontakt med veterinär och inte är nöjd med resultatet :)

Precis! Tänkte testa lite själv efter återbesöket när han är igångsatt! Nu är han ju "peppar, peppar" både haltfri och ömmar inget i ryggen men man vet ju aldrig...

Som sagt det är ju det där med ekonomin... Jag studerar och bor med min mamma som är förskollärare på 75%... Säger en hel del!
Sen har vi varit på veterinärbesök som nu har gått över 30.000 kr.. Och de vet fortfarande inte varför lillen var halt... :confused:

Sen har vi varit på veterinärbesök som nu har gått över 30.000 kr.. Och de vet fortfarande inte varför lillen var halt... :confused:[/QUOTE]

Nu kanske jag låter lite hård, men ni har lagt enorma pengar på hästen utan att hitta orsaken till hältan. Någonstans måste man fatta ett beslut, hur länge ska jag fortsätta? Med tanke på att vet ej hittat ngt så är han ju tyvärr inte frisk... Bara bättre just nu. Hältan är säkert ett sekundär problem pga snedheten, som oxå måste bero på ngt. SI leden? Bäcken? Ryggen? OM du ska fortsätta så måste du byta vet som kanske hittar orsaken? Och bestämma dig för en ET. Men det ÄR dyrt att äga häst, att köpa är småpengar om man jämför.
Usch, vad jobbigt för dig, och tråkigt att vara ung o inte kunna träna o tävla. Lycka till!!

Kanske har förklarat detta lite otydligt... ;)

Den lille är nu friskförklarad! Jag hoppas bara att han klarar igångsättningen!
Hältan minskade mer och mer, ju mer snedheten rätade ut sig..
Enligt ET som kollat honom har ryttaren han hade innan suttit snett på honom och därav orsakat en snedbelastning som pågått ett längre tag..
Därför fick vi en padd till sadeln som man lägger i extra stoppning på den sneda sidan och efter att vi fick den har det bara blivit bättre och bättre!
Som sagt när man sitter på honom nu känner man att "det är såhär det alltid skulle ha känts!" Han har blivit jättemjuk och följsam. Räcket att jag vinklar bäckenet lite så går han i sluta. Förr kunde han inte ens böja och forma sig på volt.. :S
Har också tänkt i de banorna du säger och funderat på hur länge jag ska orka.. Men vips! Så fort jag hade tänkt dessa tankar så var han bra vid nästa återbesök!

Vet inte om alla kanske tror att han fortfarande ÄR halt?
Isf ursäktar jag min otydlighet! Det var bara dagen efter att han fick nya skor som han markerade... Sedan var han som vanligt igen..
Tror att detta berodde på att hovis kortade tårna lite mer än han är van vid..

Sex stycken veterinärer har kollat honom.. Ingen blir klok på det!

Liten avstickare...
Sen har jag hört att det tar väääldigt lång tid för lilla blodmasken att bli fullt utvecklad och att dessa kan påverka rörelsestörningarna också..
Hittade nämligen fullvuxna maskar i skiten när vi var ute och gick! :eek:
Skickade det på analys och han hade då 700 EPG!
Dessa borde ungefär funnits där i ca: 5-9 månader enlig fakta!!! :O
Vilket är i det intervallet som vi har haft hältproblemet...
Vet ju att det inte är orsaken, men det kanske kan vara en bidragande faktor?
Nu är lille i vilket fall som helst avmaskad och gottar sig på sommarbetet! :love:

Tack för svar iaf! :)

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 799
Senast: Josofinito
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 254
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 511
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10