Nea86
Trådstartare
Idag var vi ute på en tur med tre andra hästar. (islandshästar har vi) Hade ganska högt tempo stor del av vägen och på slutet brötade vi oss igenom skogen med mkt ojämn mark. Hon var pigg och framåt och jag märkte inget konstigt på henne.
Sen ställde jag in henne i boxen en bra stund och sen när vi skulle ut till hagen igen så var hon lite halt på höger framben!
Jag har inte haft häst speciellt länge så jag har inte så stor erfarenhet utan hältor. Hon var inte varm eller svullen någonstans och jag såg ingenting i hoven.
Lät henne gå i hagen och åkte hem.
Senare ringer en annan tjej i tallet och talar om han hon är ganska ordentligt halt och att hoven är varm.
Vad tror ni det kan vara? Hon var ju okej innan?
Läste att en hovböld ofta kan ge plötslig hälta. Kan hon ha slått i hoven i en sten eller något och gjort illa sig?
Ska åka och ta in henne om en sund och låte henne stå inne över natten.
Har ni några tankar?
Sen ställde jag in henne i boxen en bra stund och sen när vi skulle ut till hagen igen så var hon lite halt på höger framben!
Jag har inte haft häst speciellt länge så jag har inte så stor erfarenhet utan hältor. Hon var inte varm eller svullen någonstans och jag såg ingenting i hoven.
Lät henne gå i hagen och åkte hem.
Senare ringer en annan tjej i tallet och talar om han hon är ganska ordentligt halt och att hoven är varm.
Vad tror ni det kan vara? Hon var ju okej innan?
Läste att en hovböld ofta kan ge plötslig hälta. Kan hon ha slått i hoven i en sten eller något och gjort illa sig?
Ska åka och ta in henne om en sund och låte henne stå inne över natten.
Har ni några tankar?