Halt efter ridturen!

Nea86

Trådstartare
Idag var vi ute på en tur med tre andra hästar. (islandshästar har vi) Hade ganska högt tempo stor del av vägen och på slutet brötade vi oss igenom skogen med mkt ojämn mark. Hon var pigg och framåt och jag märkte inget konstigt på henne.
Sen ställde jag in henne i boxen en bra stund och sen när vi skulle ut till hagen igen så var hon lite halt på höger framben!

Jag har inte haft häst speciellt länge så jag har inte så stor erfarenhet utan hältor. Hon var inte varm eller svullen någonstans och jag såg ingenting i hoven.
Lät henne gå i hagen och åkte hem.
Senare ringer en annan tjej i tallet och talar om han hon är ganska ordentligt halt och att hoven är varm.
Vad tror ni det kan vara? Hon var ju okej innan?
Läste att en hovböld ofta kan ge plötslig hälta. Kan hon ha slått i hoven i en sten eller något och gjort illa sig?

Ska åka och ta in henne om en sund och låte henne stå inne över natten.

Har ni några tankar?

Sv: Halt efter ridturen!

Jag är (tack och lov) förskonad från hältor och kan inte jättemycket om det, men jag tänkte direkt på hovböld när jag läste ditt inlägg.
Hon kan ha tramapt på en sten när ni var ute.
Var med om ungefär samma sak en gång, fast en häst som rusade i hagen. Tog in henne, då var hon inte halt alls. När hon stått i boxen en stund skulle jag ta ut henne i gången och då ville hon inte ens stödja på det benet. Då var det en hovböld.

Ja, det var det första jag kom att tänka på också.
Sen läser man ju runt lite och hittar "mindre roliga" orsaker som tex. hovbensbrott och liknande. Men jag märkte inte att hon trampade konstigt eller slog i någonstans under turen och det känns ju som att det krävs lite mer för ett hovbensbrott eller?

Idag var vi ute på en tur med tre andra hästar. (islandshästar har vi) Hade ganska högt tempo stor del av vägen och på slutet brötade vi oss igenom skogen med mkt ojämn mark.

Hur länge varade denna "ridtur" och kanske lite mer ingående. Vad betyder "ganska högt tempo"?? Slutligen hur ska man tolka både tempo, "brötande vi oss igenom skogen med mkt ojämn mark"???

Du får gärna inkomma med en mer ingående förklaring för vad som hitills framgår ställer jag mig bara frågande till.

Tror du att bara för att man har en islandshäst så kan man jämställa den med en skogsmaskin???

Mina tankar går oxå till hur du ser på allemansrätten och vem som skulden ska läggas på vid ev. tappskor.

Jag vet inte men det förefaller som att din häst inte behöver riskera tappskor.

Hoppas att du, när du tagit dig tid att fråga oss här på Buke inte tar illa vid dig av Tonen i Coaris inlägg . En del här på buke " Låter " så där
Mycket möjligt att det är en Hovböld, du kan alltid be någon med mer erfarenhet att titta i morgon
Lycka till Med din häst !

Hej från Hambo

Vad har allemansrätten med det här att göra? Kan den orsaka hältor och tappskor?

Nej, jag tar inte illa vid mig. Jag vet att de allra flesta här på Buke är väldigt trevliga och bemötande trots att man ibland känner att man ställer "dumma frågor" :)

För att besvara Coaris frågor iaf då:

Ridturen varade i lite drygt en timme, mest på grusvägar och så då det ju är mkt blött i marken och sen ligger det lite snöslask på vissa andra ställen.

Med högt tempo menade jag att vi töltade en hel del ganska snabbt på vissa sträckor och galopperade två tre gånger. Skrittade fram dom i ca 10-15 min och på slutet skrittade vi av dom ungefär lika länge.

När vi "brötade" (så säger vi här i bohuslän) oss igenom skogen så gick vi i skritt, (förutom när vi töltade några sekunder upp för en backe.)
Med "bröta" menar jag också att det var, på vissa stället mkt tät skog och några trädgrenar som hänger över stigen sen förra vintern pga. all tung snö, och en stengärdsgård(stavas nog inte så men?) som vi klev över.
Och ojämn mark, ja, det brukar det ofta vara i skogen, lite sten, lite berg, lite rötter och upp och ner.

Detta är en skog/stig som vi har ridit på en hel del och under flera år. Vi får rida där för markägaren för han har den inte till någonting ändå. Han har tom egna hästar.
Vi rider inte här om det är på tok för blött och idag var detta ett ställe som var helt okej, så vi har inte förstört någonting för att svara på din fråga om vi tänker på allemansrätten. Och som Korven skrev, Vad har allemansrätten med hältor och tappskor att göra?
Vart kom tappskor in i bilden över huvud taget?
Brukar du skylla på någon om din häst har tappskor menar du?
Det brukar iaf inte jag, om inte hovslagaren gjort ett riktigt dåligt jobb eller så då kanske... Det är iaf inte allemansrättens eller någon annans fel att din häst tappar skor.

Nej, jag både tror och Vet att min häst inte är någon skogsmaskin. Ingen häst för den delen.
Jag ville tala om att det var islandshästar för att det kanske är så att de oftare får skador i vissa delar av benen än andra hästar eller så osv... (på en föreläsning med en veterinär tog hon nämligen upp att det kan vara så)
Jag talade inte om det för att det skulle vara en anledning till att vi red i skogen.

Till sist, min fråga var om någon visste vad som kunnat hänt under turen (eller innan för den delen) för att det skulle bli såhär.
Du besvarade inte ens min fråga, så varför ens bry sig om att skriva?

Till er andra som faktiskt har svarat på min fråga, Tack!

Jag har varit hos henne ikväll igen och nu står hon inne inatt med ett omslag om hoven för att se om det kan vara en hovböld.
Hon reagerade nämligen lite när vi nöp med en visitationstång i hoven.
(inte när vi nöp över trakterna, så det är nog inte hovbensbrott iaf.)
Nu är hon dock lite svullen i nedre delen av benet också, så hon kanske har vrickat sig eller nåt. Vi får vänta tills imorgon och se, annars ringer jag och rådfrågar veterinären.

Och då måste ju jag fråga, vem nöp med vistertången? Du skriver vi, vilka är vi?

Om det hade varit min häst och jag inte hittar vad som orsakar hältan, så hade jag ställt hästen på box och en mindre hage ensam i 2-3 dagar och skrittat den lite försiktigt för hand. Samt lindat benen över natten.
(och om det är sommar så kan det hända att den får gå på bete en vecka eller två)
Har det inte löst sig eller blivit bättre och jag fortfarande inte hittar något så åker jag till klinik. Har den blivit bättre ger jag det några dagar till, men sen vill jag se att den är ohalt.

Och till nästa gång (vi hoppas dock att det inte blir fler gånger ;))
Om hästen är blir halt under ansträngning - kyl benet!
I tjugo minuter med kallvatten, eller kylbalsam/kyl-lera.
Och ställ hästen på box direkt.
Då minskar blodtillförseln och det kan förhindra att skadan förvärras :)

En tjej i stallet som haft en del hovbölder på sina tidigare hästar var det som använde tången. Jag var bara med.

Åh, vad dåligt samvete jag får nu som inte gjorde det! :(
Visste ju inte... Men nu vet jag ifall det händer igen.
Hon stod ju inne i 40 min efter ridturren innan jag släppte ut henne, och då var hon inte alls mkt halt.
Åh, hoppas jag inte gjort det värre nu för att jag inte gjorde det.

Haha, tackar. ;) Dumma frågor får dumma svar eller vad säger man.

Lilla pållan haltar fortfarande men benet är inte mer svullet, snarare lite lite mindre, och inte lika varmt. Så jag tror jag har uteslutit hovböld nu och tror mer på en sträckning eller en vrickning.
Nu går hon ute i en mindre hagen med en kompis så får jag ge det några dagar och se hur det utvecklar sig.

Ridturen varade i lite drygt en timme, mest på grusvägar och så då det ju är mkt blött i marken och sen ligger det lite snöslask på vissa andra ställen.

Med högt tempo menade jag att vi töltade en hel del ganska snabbt på vissa sträckor och galopperade två tre gånger. Skrittade fram dom i ca 10-15 min och på slutet skrittade vi av dom ungefär lika länge.

För mig låter det som en lugn tur! hälften av tiden skrittade ni ju :D

Tycker det låter som en vrickning, är hästen inte ohalt efter en vecka skulle jag åka till veterinären och kolla upp den. De kan ju få inflamationer i lederna av en vrickning om man har otur.

Hehe, ja, det är sant. :)
Menade väl också att vi även skrittade friskt framåt, men ja, den var mestadels lugn om man ser det så :D

Jag hoppas på att det går över nu när hon får vila, så får vi se.
Det känns som om hon har sträckt sig eller vrickat sig.

Håller med om att det kan vara en vrickning och det behöver kollas upp.

Vår ponny var tokhet första gången hon skulle hoppa efter vintervilan, kom in fel i en studs och var tvungen att stanna. Direkt efter var det inga problem men efter tio minuter började hon stoppa. Antagligen vrickade hon sig när hon var tvungen att stanna. Hon var varm i hoven och det visade sig senare att det satt i hovleden. Det tog 8 veckor och två behandlingar innan hon var ok för igångsättning igen :(

Det är jättesvårt att uttala sig om en häst man inte ser live.

Men om den inte är bättre imorgon skulle jag ringa veterinär.

Om det är något vajjsing är det bättre att det tas tag i nu.

Om det inte är det så får du hästen genomkollad ändå och det är ju sällan fel :)

Ja, jag ska ringa dom imorgon och se vad de tror och tycker jag ska göra.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 796
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka