Halt efter "lymfangit"? Motionera?

Elin_B

Trådstartare
Var på klinik i tisdags då jag oroade mig för senskada då hästen varit riktigt halt men hovis inte hittade någon böld. Han har varit svullen i benet och haft en halv grad förhöjd temp ett par dagar. Han stod på box tills det var dags för klinik.

Då vi travade tyckte vet att han var ren, och UL visade ingenting utom vätska som låg utanför senskidan. Vets slutsats var "lokal" lymfangit som var på väg bort och han trodde det berodde på lera som trängt in i hoven eller i ett pyttesår på kotan och som vandrat upp över kotan. Han tyckte jag kunde börja sätta igång honom försiktigt.

Jag ledde honom ett par dagar och sedan longerade jag. Han går i lerfri hage nu. Svullnaden är helt borta.

Jag tycker att han ser oren ut på longering. Inte tydligt utan som en diffus rörelsestörning. Svårt att avgöra om det är vid belastning eller när han sträcker ut benet. Ibland tror jag nästan att jag inbillar mig...

Är detta normalt? Ska jag fortsätta motionera honom? Om det var en infektion borde ju hältan försvinna med svullnaden? Tacksam för alla tankar, det är första gången han är halt :(

Sv: Halt efter "lymfangit"? Motionera?

Tittade veterinären på hästen under longering eller bara trav på rakt spår?

Sv: Halt efter "lymfangit"? Motionera?

Han tittade bara rakt fram... Igår såg han faktist fräsch ut så jag håller tummarna för att det var "efterkänningar" för jag hoppas verkligen på infektionsteorin...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Bluefish
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Hundrelation