Halt efter behandling av chiroprakt./massör

V

viktory

Vår häst blev idag behandlat av en duktig massör/chiropraktiker. Han har tävlat i helgen och var då fräsch i benen.
Efter behandlingen imorse var han halt. Kan det bero på behandlingen han fick? Han var tydligen stel i nacken och lite 'låst' i bäckenet som hon fixade till.
Har ni någon liknande erfarenhet?
Han blir behandlat av samma massör var 3-4 månad och det har aldrig hänt tidigare.:cry:

Sv: Halt efter behandling av chiroprakt./massör

Ibland om man rättar till hästen ordentligt är det mycket möjligt att dom är halta/ömma någon dag efteråt. Min f.d ponny gick omkull i hagen, satt fast i hela vänstra sidan men var inte halt. Men fruktansvärd att rida. Efter tillknäckning så var hästen halt/öm någon dag, men när kroppen väl ställt om sig till den rätta förändringen var han helt perfekt igen. Om man går till sig själv så är man ju inte allt för ofta sådär jättekaxig efter att ha blivit tillrättad, detta gäller garanterat för hästar med.. ;) Och eftersom hästen blivit behandlad av samma person innan så tror jag inte du behöver oroa dig. Du kan ju alltid ringa och höra! :)

Samma hände min häst i vintras. Hade behandlats av kiro två gånger innan men tredje gången blev hon halt. Det satt i ett par dagar sen försvann det.
Tydligen kan det hända efter behandling enligt min kiropraktor. Sitter det i mer än en vecka så kan det däremot vara nått som 'kommit upp till ytan' i hästens mekanik men förmodligen så släpper det. :)

Är hästen tillräckligt spänd när en stelhet eller spänning lossas så är det inte ovanligt att hästen blir halt, om den har ont på något annat ställe.
Blir den inte bättre efter ett par dagar åker man in till veterinär.

Min egen var stel och tråkig för någon månad sedan. Hästens massör var ute och hittade en massa spänningar i bogen.
Då sa han att om spänningarna beror på att hästen har ont någon annanstans, så kommer hästen att bli halt när han
släpper på de sekundära spänningarna som hästen får av att gå och spänna sig av att ha ont. Men om den bara är stel
så kommer den att röra sig bättre.

Att hästen är oren precis efter behandlingen skulle jag inte reagera över (men självklart notera!) så länge det går över snabbt. Men helt klart skulle hästen få vila, desto längre när det märks såpass tydligt så kroppen får en ärlig chans att anpassa sig.

Grejen är ju att om hästen som helhet anpassat sig till ett "fel" (eller flera för den delen) då syns det mindre än om du plötsligt tar bort en eller några "felaktigheter". Vare sig det rör sig om taskig rörelsemekanik/rörlighet överlag eller om en riktig hälta. Kruxet är ju att kunna tolka det.

Principen att man besöker veterinär om det inte snabbt blir bättre låter som en bra idé. Om det är en hälta det rör sig om. Kan vara smart att få ett par fler åsikter från de som kan se hästen röra sig IRL för att lättare kunna avgöra om hästen rör sig knackigt = ovant för en själv eller knackigt = hälta. Det kan ju dra åt båda håll - antingen är man så van vid att se hästen röra sig och lägga märke till små detaljer att man upplever en förändring som en hälta, eller så kanske man tvärtom har för svårt att se såna detaljer att man behöver få bekräftat att japp, det är en hälta. Är det det förstnämnda så skulle jag nog ha gett det en till behandling och tagit det mycket försiktigt fram tills dess (alltså att det är en förändring i rörelsemekaniken snarare än hälta).

Mina egna upplevelser/det jag hört inom området. :)

Är hästen tillräckligt spänd när en stelhet eller spänning lossas så är det inte ovanligt att hästen blir halt, om den har ont på något annat ställe.
Blir den inte bättre efter ett par dagar åker man in till veterinär.

Min egen var stel och tråkig för någon månad sedan. Hästens massör var ute och hittade en massa spänningar i bogen.
Då sa han att om spänningarna beror på att hästen har ont någon annanstans, så kommer hästen att bli halt när han
släpper på de sekundära spänningarna som hästen får av att gå och spänna sig av att ha ont. Men om den bara är stel
så kommer den att röra sig bättre.

Precis så min säger också...:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 247
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka