Halt armbåge ?

diddl

Trådstartare
Hej!

Hästen i fråga är mycket hat på höger fram. Puls i hoven och ömmar rejält på höger armbågs spetsen fann honom så sent i går kväll i chock till stånd benet skakade .Fick behandling smärt stillande och kylnade fick stå med back on trak..
Var inte mycket bättre i dag kan det vara en fraktur ? Har någon varit med om något liknande?
Hästen i fråga vill inte åka transport suck………

Sv: Halt armbåge ?

Just spark vid armbågspetsen kan leda till fraktur och i värsta fall kan frakturen gå in i leden. Mycket ömtåligt ställe. Hittade häst själv i början av detta året med stark smärtpåverkan efter spark som tog illa på just armbågen. Jag skulle helst tillkalla veterinär för smärtlindring för att åka till klinik om det inte är för långt. Hästambulans kan vara en idé vid längre sträckor då dessa hästar inte gärna stödjer på sitt ben. I vilket fall måste veterinär tillkallas då fraktur i området kräver omedelbara insatser främst pga smärta och som sagt risk för ledpåverkan (infektioner mm).
Jag hoppas det går bra för er, lycka till!

Hade du ute veterinär? Vad sa den?

Om inte vet varit ute hade jag tagit ut en på stört.
Svårt med hästar som inte är lasttränade då de är halta. Reaktioner som leder till rörelse över lastning kan de få ha som fräscha. Men svårt att lastträna en skadad häst.
Alltså hade jag först tagit ut distriktare och bett den avgöra om man borde åka in.
Det kan vara en fraktur. Och då kanske man helst inte vill transportera hur långt som helst hur som helst heller. Och då absolut inte på smärtstillande av vilken sort som helst. Så hästen inte trubbar av och belastar frakturen.

Senast ändrad:

Jag skulle säga tvärtom mot ovan- skit i distriktarn och åk in direkt!

Hade en för ett år sen som fick en spark över ena armbågsbenet m fraktur som resultat! Jag tog dock ut distriktarn som sa att "ja det verkar inte vara en hovbensfraktur- men jag är osäker" och det va ju tur att vi åkte in med tanke på att det inte hade med hoven alls att göra utan satt betydligt högre upp!
ÄR det en fraktur måste den röntgas oavsett och vill den inte stå på benet alls så har den ju tämligen jätteont..
Då är den enda gången som han absolut inte ville åka transport- men vi slet som djur och tillslut så!
Min ville de inte ge smärtlindring alls i början då risken är att han stapplade runt på det där som är tvunget att vara stilla.
Nu va han bara 7mån iofs, en vuxen häst ställer man i hängmatta tydligen vid den typen av skador..

Oj va långt det blev! :) Men som sagt- mitt omedelbara råd är att få iväg hästen på röntgen..!

Lycka till!!

Ja det kan vara en fraktur. Armbågs spetsen är mycket känslig för slag/yttre våld.

jag hade sett till att få in hästen på klinik snarast för att kolla upp det. Att låta den gå odiagnosticerad hemma och hoppas på det bästa från bedömning av hemma veterinär, kan i värsta fall leda till ännu värre problem.

Ja, det är nog bättre att vara försiktig med smärtis så man inte förvärrar ev. fraktur vid transportering inför klinikbesök.

Vill bara inflika att det (beroende på var du bor) finns djurambulans att anlita. En häst med möjlig fraktur hade jag tyckt känns olustigt att transportera i ett vanligt hästsläp.

Är hästen svår att transportera kanske du ska kolla om någon veterinär i din närhet har tillgång till transportabel röntgen? Om distriktarna har det kanske de kan komma ut och röntga hästen lika fort som du skulle kunna få den till klinik, utan att behöva riskera att skadan förvärras av problematisk lastning.
Här i vår närhet har ATG-kliniken en transportabel röntgen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 870
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ I fredags hade jag en brottningsmatch med en kompis som fick ett tvärt slut när han råkade slänga mig så hårt i golvet att min fot...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka