halt 4 åring

D

Dream

Har en 4 åring som jag upptäckte var halt i igår. Hästen är jättefin i benen och pigg & glad..

Jag undrar om det är möjligt att det är växtverk för hon är överbygd bak..
 
Sv: halt 4 åring

Har hon vuxit mycket på slutet då tycker du?
Vad gör hon?
 
Sv: halt 4 åring

Sissan skrev:
Har hon vuxit mycket på slutet då tycker du?
Vad gör hon?


Hon växte mycket som 3 åring och är nu ca 170 hög och överbyggt så växa mer kommer hon nog göra..

Hon är försiktig med VF när hon travar
 
Sv: halt 4 åring

Slippe skrev:
...en hovböld...:angel:


Vad är det för symtom på hovböld?

Trodde typ dom blev jätte halta av det för det syns nämligen inte så mycket på min mer än att hon är försiktig med VF när hon travar
 
Sv: halt 4 åring

Jag tillbringade hela dagen igår på ett djursjukhus för att tömma en hovböld...
Markerade för ngn vecka sedan, efter det ohalt, för att i förrgårkväll vara tvågradigt halt.
Ingen svullnad, ingen förhöjd puls, ingen värme. Ingen som helst reaktion med tång, först vid röntgen hittade vi syndabocken och kunde gå in och fixa till det hela.
Om det nu ska j*vlas så är ju hovböld en av de bästa sakerna som kan hända...:)
 
Sv: halt 4 åring

Ja det hade varit skönt om det "bara" var en hovböld. Ska till vetrinär om ca 1 vecka så får se vad dom säger..

Men det fanns inga andra symtom på din mer en hältan?
 
Sv: halt 4 åring

Nä-ingenting,möjligen ngt svullen över senan, men absolut ingen reaktion vid palpering...

varför vänta en vecka?
 
Sv: halt 4 åring

min veterinär kan inte förens då..

usch är så orolig:(
 
Sv: halt 4 åring

Jag hade tagit ut en jourveterinär i sådana fall... Tänk om det nu är ngt allvarligare än en hovböld- då är det ju jätteviktigt att behandling startas direkt...
 
Sv: halt 4 åring

Hola,
Du är händelsevis inte högerhänt?

Långskott kanske men högerhänta sitter ofta liiiite mera på höger sittben varpå hästen trampar in bättre med höger bak.
Sedan för att avlasta höger bak när hästen blir trött så belastar den vä fram.

En av de vanligaste orsakerna till kotledsinflammation vä fram faktiskt..

Nu säger jag inte att din häst har det men eftersom den är ung är den extra känslig för vikt, inte byggt eller stärkt de muskler/senor som krävs för all sorts ridning ännu så kan det vara en aspekt att ta med i beräkningen.

Be någon om hjälp att titta på dig och hästen när du rider så ser ni om det kan vara något som stör. Även utrustning som klämmer etc kan ge liknande bekymmer...

mvh Eva
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp