halstäcken/lös hals?

Buck

Trådstartare
hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten kommer.
har inget halstäcke sen innan utan bara med fästen för hals. har ingen lust att köpa nya täcken då dessa ska hålla ngt år till ;). men en lös ofodrad hals vore bra, har en shire sen innan men den är på tok för kort och bred.. får plats en till häst på bredden men ändå når den bara lite mer än halvvägs upp på halsen.. dvs hjälper knappt mot varken blåst, regn eller snö.

vilka märken har långa smala lösa halsar? helst med fästen som passar shire och protector täcken.. dvs 3 D ringar i täcket.

nödlösningen blir ju att sy ett själv av ett gammalt regntäcke men orkar faktiskt inte göra det då maskinen gärna klagar så fort det är lite grövre tråd..

Kika på hur Biltemas är? Deras regntäcken är faktiskt bättre än förväntat och jag har sett att de har lösa halsar att köpa till.

hästen har för första gången blivit klippt, vilket gör att jag nojar lite över att hon ska frysa och bli stel när november blåsten kommer.
har inget halstäcke sen innan utan bara med fästen för hals. har ingen lust att köpa nya täcken då dessa ska hålla ngt år till ;). men en lös ofodrad hals vore bra, har en shire sen innan men den är på tok för kort och bred.. får plats en till häst på bredden men ändå når den bara lite mer än halvvägs upp på halsen.. dvs hjälper knappt mot varken blåst, regn eller snö.

vilka märken har långa smala lösa halsar? helst med fästen som passar shire och protector täcken.. dvs 3 D ringar i täcket.

nödlösningen blir ju att sy ett själv av ett gammalt regntäcke men orkar faktiskt inte göra det då maskinen gärna klagar så fort det är lite grövre tråd..
Dom släpper dock inte ut värme ur halsen knappt så de är egentligen onödigt. Hw rhino är lång och smal men deras speciella fastsättning ju.

Dom släpper dock inte ut värme ur halsen knappt så de är egentligen onödigt. Hw rhino är lång och smal men deras speciella fastsättning ju.

Jag har märkt att ett par av mina hästar som varit klippta på halsen, har blivit stela om det varit skitväder (mkt blåst och/eller regn/blötsnö).

Är vid regn och snö jag vill ha det, vädret här brukar vara att man får mer nederbörd från sidan än rakt uppifrån ;). Så en hals hindrar också regnet från att tränga in genom halsöppningen och blöta ner halva hästen :).
Är det vindstilla och knappt ngt regn så är det ju igen fara att vara utan hals. Och det är inte direkt för värmen jag vill ha det, utan bara för att hindra blåsten. Därav att jag söker en mer figurnära modell :p.

Kika på hur Biltemas är? Deras regntäcken är faktiskt bättre än förväntat och jag har sett att de har lösa halsar att köpa till.
Tycker att de är lika korta och breda som shire. Samt att jag inte sett ngn ofodrad där.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar