Halstäcke ute och inne?

Krockodil

Trådstartare
Ni som har täcke med hals på era hästar, har ni det på både inne och ute täcket? Har ni utetäcket över innetäcket eller tar ni av innetäcket? Om ni har båda på samtidigt, hur tjocka är täckena?
Tänkte att det måste bli väldigt tjockt runt halsen med två halstäcken...?

//Krockodil :idea:

Sv: Halstäcke ute och inne?

jag har ett HW Amigo med hals på ute. Inne har hon ingen hals. I vårat stall lägger man på utetäcket vid utsläpp och tar av det vid insläpp, så dom har innetäckena under.

I tidigare stall fick hästarna stå med utetäcke dygnet runt, det enda man gjorde vid insläpp vara att vika ner halsen på de hästar som hade det, och vika upp dom vid utsläpp.

jag har ett tremomaster täcke med hals på ute när det vart riktigt kallt nu någon vecka, men inne står han utan halsen, men fortfarande med vintertäcket, jag ahr ofta på samma täcke inne som ute (om det itne är blött eller ändrar temeratur) vårat stall blir inte så varmt under nätterna så man behöver växla mellan täcken.

Min har H**ks utetäcke med hals som innetäcke, även halsen är på inne. Manen blir inte så snygg, men han har så mycket man så det gör inte så mycket. det blir mindre man för mig att rycka :D

Jag har termotäcken i olika tjocklekar ute och fleecetäcken inne med halsar både inne och ute, jag behöver aldrig ha täckena på båda två samtidigt.

Har aldrig halsen på inne. Har kallstall, men anser att de inte ska behöva vara så påbyltade inne och när de ska ligga ner.

Jag har samma täcke inne som ute, men tar helt sonika av halsen, har Amigo med lös hals. Alt ibland slänger jag ett regntäcke med hals överst och tar av det.

Är det kallt ute (mer än -7) så har min häst vintertäcke med hals på sig. Är det varmare än -7 så har han vintertäcke utan hals på sig ute. Inne har han bara ett ylletäcke utan hals, jag skiftar alltså täcke...

mina har halstäcke ute men inte i stallet. såvida det inte är extremt kallt - mina tjockaste innetäcken har halsar.

att det blir för trångt i halsen är inget problem om man har täcken med bra halsar. jag använder endast shires täcken om det ska vara med helhals, eftersom dom är extra rymliga. tex horseware är för trånga, ponnyn har fått ärva ett rhino stable wug plus i stl 145 av min ena häst och den halsen är precis lagom till honom. han har vanligtvis stl 130... och han är arab så särskilt kraftig är han inte. säger lite om hur tajta dom är.

hästen ska kunde böja sig ner och äta utan att det stramar runt halsen!!

Och min erf av Horsewarehalsar, dock lösa (Amigo och Rhino) är att de är milt sagt rymlilga på bredden, men lite korta.

Min häst står för närvarande med tjocka vintertäcket. Halskragen sätts på på morgonen vid utsläpp om det är tveksamt väder och jag tar av det när jag kommer på kvällen. Han har samma täcke ute som inne.
Täcket är ett Horseware supreme och jag upplever kragen som perfekt i passform, lagom långt och lagom runt om.

Hagkompisen har ett Amigo med krage som sätts fast med karborre. Min häst har lärt sig att knäppa loss kardborrarna under halsen :o . Så nu brukar hagkompisen stå och se ut som en kragödla i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka