• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
S

Shadowfaxe

Såg en bild på en travhäst med en konstig utrustning som jag undrar vad den var till för? Någon som vet? En läderrem runt halsen, ungefär mitt på, och tömmarna satt innanför.

Jag har ingen aning!? :confused:
Kanske någon som kan langa fram en bild`?

Min första spontana tanke var bröstan men inte om den sitter mitt på halsen.

Jo, det är en brösta, av den äldre modellen... Ska försöka fixa fram en bra bild...

Nej, det var nog ingen brösta, för den satt inte fast i selen, bara som en rem runt halsen... :confused:

Bara som en rem runt halsen...? Det låter väldigt konstigt tycker jag. Största sannolekheten är att det är en brösta... Då har man tömmarna innanför (om det är dom "äldre" modellerna...)

Tror jag sett samma som du, och nej, det var ingen brösta av den äldre modellen. Tror det var på en franstränad häst. Kanske deras variant av "brösta" i det avseende att funktionen med att "hålla in tömmarna vid halsen" blir lika som om vi stoppar tömmarna innanför bröstan/förbygeln

Nej, det var ingen martingal. Det var en bild i travronden för ett tag sen. En amerikansk häst. Det stod att denna utrustning inte var tillåten att tävla med i Sverige. Jag bara funderade över vad det kunde tänkas ha för funktion...

Jamen, stod det inte vad det hette då? I tidningen, vid bilden, eftersom det va otillåtet i Serige?!

minns inte var ju nån månad sen och jag orkar inte gå till binden och kolal igenom alal tidiningar.

Nej, det stod ingen förklaring, det är därför jag frågar om det är någon här som vet. Har för mig att de kallade det "halsring", därav min rubrik.

Det låter underligt måste jag säga. Jag som jobbat med trav å allt... :crazy:

jamen det är ju förbjudna grejjer som användsutomlands och sånt jobabr ni väl inte med det har då aldrig jag gjort hehe :angel:

Nej, självklart inte! Undrar bara hur den fungerar, eftersom det såg konstigt ut och jag kunde inte förstå vad det skulle ha för effekt.

Självklart så använder man inte förbjudna grejjer. Men man vet ju lite ändå!! :smirk:

det du undrar över denna utrustning kan jag svara på! det är en modell av martingal. pga att tömmarna dras igenom ringen så högt på halsen så ändras efekten och läget på bettet i hästens mun. en enklare utrustning än vanlig martingal. varför den är förbjuden i sverige är för att den påverkar hästens andning. om hästen pullar så "stryper" ringen runt halsen och andningen försvåras. förr trodde man att dett var bra och att hästen slutade pulla om den inte fick luft, men man har idag kommit på att det blir värre. denna utrustning används inte så mycket längre men den förekommer... MVH jennie

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama