• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
Kan det vara såna som australiensarna/Nya zeeländarna har....dom har ju stillstående starter ofta och kör i typ sulketter med långa skalmar...dom kan ha en ring runt halsen för att tömmarna inte skall fastna runt skalmen...det hade ju en av elitloppshästarna på sig här i Sverige(Lyall Creek)

jag har tittat på ett 20 tal bilder på lyell creek från sin kariär i sverige, och han hade ingen sådan utrustning på sig! den är förbjuden i sverige...

men kolla dom andra då...knight pistol t ex...jag är säker på att dom haft den ringen i Sverige, det kan hända att Lyell C fick låna en QH sulky i Sverige och då behövs ju inte ringen heller...Vad hette dom andra som kom över pölen?? petite nånting och pete :confused:
jag är så dålig på namn :crazy: :o

Jag har varit inne o kollat nu, creek har ju en svensk sulky och därmed inga långa skalmar, det kanske var när han vann i Aus när jag såg denna ringen....
annars kan jag tala om att dom andra hästarna heter Special Force, Knight Pistol och Pride of Petite

Kan det vara en sån här halsring du menar?

Kolla på Webbplats

och klicka på sista hästen längst ner..Zyuganov Leis

Oh, den där utrustningen dom har runt benen har jag sett tidigare :crazy:
Används väl i Usa i pass? Om jag inte minns fel?

Tycker den ser rent livsfarlig ut. tänk att trassla in tassarna i det där när man springer :crazy:

Hobbles används på passgångare,rent livsfarligt om hästen tappar "passen".

Finns för travare oxå förbj.i svergie

Och vad har den då för uppgift?

Jag har hört att den skall hålla ordning på tömmarna så dom inte virar in sig i skalmarna...nu har dom ju inte så långa skalmändar längre, men den utrustningen hänger kanske kvar hos folk ändå.....

Känner en del internationella kuskar och folk så jag kan höra efter om nån är intresserade....

På bilden Zyoganov Leis kan man se de mest förkastliga inom trav,i detta fall passgångare,en kusk som "dammar på "fin pålle,uppsträckt av både det ena och det andra!

I detta fall finns inga tecken på lång skalm,halsremmen användes i ett syfte,tron på att korrigera hästens huvud!

Usch och tvi! :cry:

Under remmen dessutom en huvudstång.

men på märrens bild så går ju tömmarna också under ringen..som sagt så tror jag fortfarande att det jag har hört är det som jag sagt...men håller med om att den sista bilden inte alls ser kul ut, dessutom "enhandare"

T.J har ju varit over there och kört några ggr, sen har jag sporadisk kontakt med Kochen, så nästa gång jag pratar med nån av dom skall jag höra efter.....

Tömmarna går under ringen på den andra oxå + huvudstången.
Diskuterade detta med gubben då jag tycker att även Fransk tömring(när rem med ring ibåda ender sitter bakom nackstycket på huvudlaget) har samma inverkan, att korrigera huvudet på hästen.

Jag såg det när jag tittade andra gången :o
Blev så förundrad av att man ens klär på sin häst nått liknande att jag inte kollade vilken gångart den gick i. :angel:

Tjena...
Detta svar fick jag av Kochen

Remmen rund hals på hästarna i Australien/New Zealand har konstgt nok samma effekt som en huvudstång, eller snarare två huvudstänger, men bara en i taget, och den stör naturligtvis inte hästen så mycket som en huvudstång. Egentligen motsvarar den exakt, vad man kommit på på senare år, nämligen den "halva huvudstången" där den bakre änden av stången är fästat på tömmen och inte på selen.
Denna utrustningsdetalj känns nästan enbart från Australasien, men faktum är, att jag själv jobbade hos en (relativt liten) proffstränare i Köbenhavn under slutet 70-tal/början 80-tal, och han (Ole Hjort hette han) var på många punkter förut för sin tid. En gång fick min hästskötarkollega Carsten offra sin livrem i startvolten, då Ole behövde en huvustångseffekt på hästen han körde, och Carsten fick slå livremmen om halsen på hästen. Efter dess använde vi halsrem då och då, och de flesta av Oles tränarkollegor tyckte, att han var löjlig, som använde sig att detta.
Hoppas, att detta räcker som svar.
Ha en bra dag

Följdfrågan blev till K.....Är den utrustningen gdk i Sverige??

Svar:
Sökte STC:s chefveterinär Peter Forssberg för att lyssna om detta, men jag kan i alla fall säga, att när Pride of Petite och Chiola Cola tävlade med den i Sverige fanns det ingen som protesterade.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama