Robina

Trådstartare
Får man ha halsrem, sk fegisrem på framridningen på dressyrtävling? Dvs inte på tävlingsbanan utan bara på framridningen.

Sv: Halsrem

Fast får man hålla i den? Var det inte ngn för "länge sedan" som blev diskad från ett ponny-SM för att ha hållt i sig?

Jag har rem på min sadel. Jag rider o tävlar som handikappryttare fast på vanliga tävlingar. Normalt sett håller jag aldrig i remmen det behövs inte utan den är till för extra säkerhet, vilket då har en positiv psykologisk inverkan, man känner sig säkrare mentalt och då känner sig hästen lugnare när matte är det.. men vi var alltså ute och tävlade för ett tag sedan och då var hon helt stollig min älskade häst, för att kunna sitta kvar var jag tvungen att hålla fast mig och jag fick INGA avdrag eller anmärkningar på detta av domaren..som dömmer upp till medelsvår A...

Jag vet ej om man får eller ej, men har sett det vid ngn enstaka gång på olika framridningar, främst på busiga unghästar, nån hingst med. Ur säkerhetssynpunkt så borde det vara okej på framridningen om det finns en anledning (som ex busig unghäst). Man vill ju inte ha en lös häst springandes om man kan undvika det. Bäst är att fråga överdomaren och berätta varför man vill ha en halsrem på. Annars som Lancet skrev, en rem i sadeln framtill.

Senast ändrad:

Förra året frågade jag domare på tävling om jag fick ha halsremmen på. Men hon ansåg det vara en hjälptygel och jag fick inte det. Tror faktiskt att det är en godtycklig bedömningsfråga upp till varje enskild domare eftersom det inte är nämnt i TR. Ur säkerhetssynpunkt borde det absolut vara tillåtet! Det är inte direkt så att du får en bättre form för att halsremmen är på.

Halsrem vet jag inte, på tävlingsbanan får man ju inte det såklart, men på framridningen är jag inte säker...säkert upp till var och en.

Men om "fegisrem" i sadeln, så får man ha den, men inte hålla i den.

Verkligen!! Dom resonerar väl så att om man är på väg av PÅ RIKTIGT, så kan man lika gärna utesluta sig genom att ta i den, för utesluten hade man ju blivit om man ramlat av också...haha

Fast får man hålla i den? Var det inte ngn för "länge sedan" som blev diskad från ett ponny-SM för att ha hållt i sig?

Det som hände den gången var att den ryttaren hade dragit tyglarna under remmen och red programmet så så den verkade som en hjälptygel.

Och vad jag förstått så får halsrem has på framridning och tom på banan före start men ska tas bort under programmet man tar bort den innan man börjar programmet sas.

Min faster har ofta fegisrem på sina unghästar på framridningen, hon har haft den på både flyinge och falsterbo utan att någon sagt ifrån... Det behöver ju visserligen inte betyda att det är tillåtet, bara att ingen sa till/frågade domare om det...

Förra året frågade jag domare på tävling om jag fick ha halsremmen på. Men hon ansåg det vara en hjälptygel och jag fick inte det. Tror faktiskt att det är en godtycklig bedömningsfråga upp till varje enskild domare eftersom det inte är nämnt i TR. Ur säkerhetssynpunkt borde det absolut vara tillåtet! Det är inte direkt så att du får en bättre form för att halsremmen är på.

Inte bättre form, men att dra i halsremmen påverkar hästen genom trycket mot strupen = kan tex ha lugnande effekt på heta hästar (tekniken används inom galoppen) och jag gissar på att det är därför det anses som hjälptygel och därmed inte är tillåten. Att hålla sig i en rem fastsatt i sadeln påverkar ju inte hästen.

Visst kan den på så vis ha effekt. Men låt säga att halsremmen var tillåten inne på banan och domaren ser att ryttaren hela tiden håller och drar i halsremmen, då blir det troligen inte så bra poäng. Domaren ser trots allt väldigt bra vad ryttaren gör och inte gör inne på banan.

Jag tycker regeln är helt ok, jag tycker inte att det är godkänt att hålla i remmen när man rider, finns de som håller i den för att trycka ner sig i sadeln i ökningar.

Själv har jag remmen för min häst kan bli helt knäpp och de gånger jag har behövt använda remmen på tävling så har det varit när hästen varit dum, och aldrig har någon sagt något.

Ring till någon väl insatt domare. Vet inte var du bor men här i skåne vet jag en som har väldigt bra koll på TR som jag har ringt och frågat om lite saker (bett, längd på spö osv). Det är enklast, då kan du ju också hänvisa till den personen om ngn ifrågasätter det på tävling (om det nu är tillåtet).

Jag tränar för en dressyrdomare som dömer upp t o m Int 1 och h*n säger att man får ha den, men inte hålla i den under programmet.

Jag har sett folk som rider med halsrem på framridning och sen tar av den innan dom går in. Ingen av dom har blivit diskad..

Jag tycker regeln är helt ok, jag tycker inte att det är godkänt att hålla i remmen när man rider, finns de som håller i den för att trycka ner sig i sadeln i ökningar.

Själv har jag remmen för min häst kan bli helt knäpp och de gånger jag har behövt använda remmen på tävling så har det varit när hästen varit dum, och aldrig har någon sagt något.

Håller med, ser ofta folk som använder remmen för det ändamålet. Jag vet inte hur TR säger, men jag tycker iaf inte att man ska få använda den inne på tävlingsbanan. Däremot borde det vara okej att använda den på framridningen, eftersom det finns andra hästar då (sitter man på en häst som börjar stöka bland andra hästar och mycket "brus", är det bra med en rem att hålla i).

Knapplån

Tack för alla svar. Det är en intressant fråga, och den kommer säkert bli aktuell för mig fler gånger även om jag denna gång klarade mig utan den på framridningen. Jag har tidigare, för flera år sedan, ridtit program med rem på klubbtävling. Då har jag frågat domaren samt mina medtävlare innan om det varit okej. Men som sagt denna gång klarade jag mig utan.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka