Hälsprickor?

mars

Trådstartare
Vad är era bästa tips/smörjor mot hälsprickor? Känns som provat det mesta, men säkert missat något. Nån huskur?

En av orsakerna till att det spricker är att det är för tjock hård hud där.

Jag brukar helt sonika fila bort det mesta och sedan smörja med nån bra fotsalva. Eller i värsta fall med nagelolja i sprickan.

Jag har filat bort de värsta, sedan smörjer jag med kådsalva ett par gånger i veckan.
Har aldrig haft så mjuka fötter!

* Jenny *

För mig hjälper det att förebygga genom att ha varmt om fötterna även hemma och gå med strumpor konstant. Och så hudkräm. Då påfrestas inte huden lika mycket och blir inte lika hård och spricker inte lika lätt.

Har inget tips på förebyggande men om jag får hälspricka brukar jag sätta på ett skavsårsplåster, typ Compeed. Det gör mycket mindre ont att gå på foten och tycker det går i hop sig snabbare också.

Har precis fått mina första hälsprickor. Du kanske redan testat Footmender, men annars kan jag tipsa om det. Behandlat i en vecka nu och smärtan är borta och endast en liten spricka återstår 👍. Brukar annars använda peeling socks men vågade inte använda det när jag fått så djupa sprickor att det blödde.

Fotbad, fila, strumpor med ett rejält lager Bepanthen insmort, rinse and repeat (någon dag senare).

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 526
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 020
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25