Hälsprickor?

mars

Trådstartare
Vad är era bästa tips/smörjor mot hälsprickor? Känns som provat det mesta, men säkert missat något. Nån huskur?

En av orsakerna till att det spricker är att det är för tjock hård hud där.

Jag brukar helt sonika fila bort det mesta och sedan smörja med nån bra fotsalva. Eller i värsta fall med nagelolja i sprickan.

Jag har filat bort de värsta, sedan smörjer jag med kådsalva ett par gånger i veckan.
Har aldrig haft så mjuka fötter!

* Jenny *

För mig hjälper det att förebygga genom att ha varmt om fötterna även hemma och gå med strumpor konstant. Och så hudkräm. Då påfrestas inte huden lika mycket och blir inte lika hård och spricker inte lika lätt.

Har inget tips på förebyggande men om jag får hälspricka brukar jag sätta på ett skavsårsplåster, typ Compeed. Det gör mycket mindre ont att gå på foten och tycker det går i hop sig snabbare också.

Har precis fått mina första hälsprickor. Du kanske redan testat Footmender, men annars kan jag tipsa om det. Behandlat i en vecka nu och smärtan är borta och endast en liten spricka återstår 👍. Brukar annars använda peeling socks men vågade inte använda det när jag fått så djupa sprickor att det blödde.

Fotbad, fila, strumpor med ett rejält lager Bepanthen insmort, rinse and repeat (någon dag senare).

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 527
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 660
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
514
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V