Halskotpelare röntgenförändringar

sannapanna

Trådstartare
Skulle vilja höra era erfarenheter om röntgenförändringar på halskotpelaren. Finns det några det gått bra för alls? Som iaf fått sina hästar att fungera?

Vi hittade ganska lindriga förändringar på min häst på C2, 5,6 och 7. Ojämna ledytor och taggar. Löst fragment mellan 6 och 7.
Lite neurologiska störningar bak. Nedsatt känsel vänster bak och rör sig ojämnt, släpar/rycker med sig vänster bak ffa i uppvärmning trav. Blir sedan bättre. Har inte riktigt koll på bakbenen. Om veterinären sätter ut ett ben åt sidan så ställer han inte tillbaka det som en frisk häst skulle göra.

Ohalt på böjprov runt om. Gallig bakknän bägge bak. Lite sne i korset.
Dålig bjudning ffa i ridhuset. Lite svår att få upp i formen innan han är riktigt varm. Blir dock riktigt fin efter ordentlig uppvärmning och älskar att hoppa och komma ut i skogen. Har för mindre än ett år sen gått 120 och msvc dressyr.
Otroligt samarbetsvillig och snäll häst som aldrig protesterar. Det gör det hela mycket svårare tyvärr... Hade varit lättare att veta mer vad som gjorde ont osv annars...

Jag provade att behandla honom ändå. Sprutad mellan 5-6 och 6-7.
Enligt veterinären väldigt dålig prognos.
Mitt enda hopp är väl att det är inflammationen i halskotpelaren som trycker nerver och inte skelettförändringarna.
Tror jag fått med allt..

Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet att bidra med, min hade förstorade facettleder C5-C7 och påbyggnader på C6 och C7.
Jag valde att inte behandla pga den dåliga prognosen, jag tyckte att min hade vart med om tillräckligt (rehabat gaffelbandsskada i 1år innan detta).

Jag hoppas det kommer att gå bra med din häst, lycka till.

Okej @Toxid det förstår jag...
Jag har haft sån otrolig otur med hästar tidigare bara.. för ett år sen förlorade jag min ögonsten i tarmvred bla och köpte den den här. Jag vet ju att prognosen är otroligt dålig Men jag tänkte verkligen prova allt och lite till bara först.... jag är inte riktigt redo att ge mig än bara

Skulle vilja höra era erfarenheter om röntgenförändringar på halskotpelaren. Finns det några det gått bra för alls? Som iaf fått sina hästar att fungera?

Vi hittade ganska lindriga förändringar på min häst på C2, 5,6 och 7. Ojämna ledytor och taggar. Löst fragment mellan 6 och 7.
Lite neurologiska störningar bak. Nedsatt känsel vänster bak och rör sig ojämnt, släpar/rycker med sig vänster bak ffa i uppvärmning trav. Blir sedan bättre. Har inte riktigt koll på bakbenen. Om veterinären sätter ut ett ben åt sidan så ställer han inte tillbaka det som en frisk häst skulle göra.

Ohalt på böjprov runt om. Gallig bakknän bägge bak. Lite sne i korset.
Dålig bjudning ffa i ridhuset. Lite svår att få upp i formen innan han är riktigt varm. Blir dock riktigt fin efter ordentlig uppvärmning och älskar att hoppa och komma ut i skogen. Har för mindre än ett år sen gått 120 och msvc dressyr.
Otroligt samarbetsvillig och snäll häst som aldrig protesterar. Det gör det hela mycket svårare tyvärr... Hade varit lättare att veta mer vad som gjorde ont osv annars...

Jag provade att behandla honom ändå. Sprutad mellan 5-6 och 6-7.
Enligt veterinären väldigt dålig prognos.
Mitt enda hopp är väl att det är inflammationen i halskotpelaren som trycker nerver och inte skelettförändringarna.
Tror jag fått med allt..
Vet en häst som har problemen, den fungerade fint efter att dom sprutade med kortison. Har inte varit några mer symptom efter det. Så visst finns det hopp ifall det är inflammationen som orsakar problemen, sen får man försöka lista ut vartifrån inflammationen kom ifrån också dock.

Beklagar verkligen
Har inga bra erfarenheter heller tyvärr. Hade pålagringar på C7, provade att behandla men blev inte bättre av det. Fick gå och äta gräs så länge han var ok men red inte på honom mer. Helt plötsligt blev han snabbt sämre och fick somna in hemma.
Min veterinär berättade att de kan gå med en pålagring i halsen och må rätt bra och fungera bra i ridningen, sedan kan de göra en rörelse som sätter igång inflammationen igen och de får ont. Så även om din har fungerat tidigare så kan den ha gjort en rörelse som plötsligt gjort det sämre.
I min hästs fall tror jag det var en längre resa, efter det var han sig inte rikigt lik igen :(

Jag har en häst som har pålagringar mellan 5 och 6 och mellan 6 och 7. Han är otroligt stel i halsen - men har inte några neurologiska problem. Han fungerar bra vid kravlös ridning.
Vi upptäckte detta för ett år sedan - han sprutades då mellan både 5/6 och 6/7. Tyvärr slogs hela immunförsvaret ut av denna behandling och han blev väldigt sjuk. Efter att han blev frisk igen satte vi igång lite försiktigt och det gick jättebra. Tyvärr blev han sedan väldigt fort sämre när vi började hoppa igen. Det märktes inte i ridningen utan i hanteringen - han blev sur grinig och ville t.ex inte gå in genom dörrar, bet oss m.m. Efter besök på klinik, igen så fick vi rådet att låta honom vila i minst 6 månader. Efter 8 månader började vi rida lite smått igen och nu funkar det bra. Vi har dock inte ställt några krav och har heller inte hoppat.
Hoppas det går bra för dig och din häst!!

Har inga bra erfarenheter tyvärr.
Kommer inte ihåg var exakt det var men min hade en förträngning mellan två kotor.
Blev först förändrad, lite grinig vid hantering, började stanna i hoppningen, kändes vinglig, kunde inte åka transporten utan att halvt slå ihjäl sig och förstörde en helt del i transporten. Hade ingen känsel på vänster bogparti och en bit bakåt.
Lät honom vara i 3 mån, fick strosa i hagen bara, blev snabbt sämre började slå sig även där (snubblade, gick in i saker) så han fick somna in. 8år gammal och jag hann äga honom i ett år.

Jag har också en som har en förändring mellan C6-C7 tror jag det är, syns på röntgen att de kotorna är lite förstorade. Hon rids inte och har inga besvär av det, men jag är fullt beredd på att det kan dyka upp när som helst. Har i övrigt rätt dåliga erfarenheter av halskotpelare, ofta innebär det avlivning slutändan.

Hej
Jag köpte en outbildad 7-åring, för två år sen, som importerats från Irland. Blev halt efter några veckor och var mycket snubblig. på kliniken hittades en svullnad mellan c6 och c7. Veterinären trodde att det var det som orsakade spänning och hade gett hälta i alla 4 benen. Sprutades i hals och i frambenen och hältan försvann på några veckor. Efter 5 månader började jag sätta igång henne försiktigt och det gick framåt i ett halvt år innan hon blev lindrigt halt. Vilade och satte igång igen. Nu är hon faktiskt ganska ok. Kommer aldrig att bli någon tävlingshäst, men hon har börjat gå i form i alla gångarter och flyttar för skänkarna. Travar fint över bommar, men är ovillig att galloperan på hinder/bommar. Däremot visar hon fortfarande svag hälta i skritten om hon blir uppstressad och drar upp huvudet. Det funkar heller inte att rida på lång tygel för då faller hon liksom framåt och snubblar. Hon går dessutom gärna på bogarna och är ovillig att arbeta med bakbenen. Så det tar lång tid att värma upp. Tror faktiskt att hon kan bli en helt ok häst att rida dressyr med, men utbildningen går mycket långsammare än vad jag hade trott. Däremot blir det nog inget vidare som barn/ungdoms ponny, vilket jag hade tänkt eftersom hon är 148cm, utan snarare en "tant"-häst. Hon är dessutom en otroligt trevlig individ. Glad och verkar inte alls lida av sin svullna hals, så hon får bli kvar här hos mig resten av livet. Veterinären har sagt att vi ska stretcha noga efter tidningen och att det är viktigt med kontinuerlig ridning för att hålla hästen stark och smidig. Många dressyrhästar kan ha problem med nacken, men det märks inte om de alltid rids i samma form och har bra med muskler. Byter de rutiner, ryttare, eller om något annat händer kan de få problem av en skade/inflammation som har funnits sen länge.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästvård förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden...
Svar
5
· Visningar
3 158
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10