Halsinfektion?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har något minne av att jag läst att hundar kan äta gräs när de har ont i halsen? Är det så eller är det bara en skröna?

Sv: Halsinfektion?

Nu på våren är det väldigt vanligt att hundarna "betar" utan någon annan orsak än att de verkar tycka att det skira gräset är gott!

Men visst kan gräsätning - och ätande av grus, jord, singel, bark osv - vara ett tecken på både irritation i halsen och negativt påverad mage/tarm.

/Swat

mina äter gräs lite allt som oftast och mår precis som vanligt... fast om gamlingen äter en viss sorts gräs så kräks hon lite senare, höna eller ägg? :)
om enda "symtomet" hunden har är gräsätande så skulle inte jag lägga någon större vikt vid det.

Det är nog ganska vanligt att hundar förvandlas från hundar till kor nu på våren :p

På hunddagiset ( där jag " jobbar " ) så kan man se flera hundar bara gå runt och äta gräs :D
Så oftast äter dem väl för att det är gott, eller nåt sådant...

Tack för alla svar :) Då behöver jag inte oroa mej. Min hund är som vanligt i övrigt men kastar sig över allt skirt gräs som kommer upp nu. Han mår inte illa, har inte kräkts, är inte dålig i magen och han reagerar inte när jag trycker eller känner på halsen.

Tack!

Många hundar med tonsillit äter gräs, gärna som besatta sådär. Dom kan du inte känna från utsidan, utan måste gå in och kolla efter hur det ser ut.

Men då borde han väl vara påverkad på något sätt? Feber eller iallafall inte vilja leka och busa som vanligt?

Så länge det är vårprimörer oroar jag mig inte över mina kossor, börjar dom äta fjolårsgräs är det dags att åka till vet.

Nej, dom brukar sällan vara påverkade i övrigt av det. Bara om det gått riktigt långt, och då brukar det sluta i att dom inte äter så bra, kräks utan anledning, får dålig andedräkt, tandsten och annat. Men det tar tid att komma dit..

Men fy nu blir jag ju orolig igen :(
Får se om han fortsätter äta gräs nu i helgen annars får det bli en tur till veterinären på måndag.

Nä, det är inget att oroa sig över! Dom dör inte av tonsillit, om det nu skulle råka vara det :) Vilket det ju inte behöver vara ens! Och det är ingen akut sjukdom heller, så du kan absolut vänta över helgen innan du ringer någonstans.

Tack :)
Idag verkar han ta det lugnare med gräset. Han tog inte ens en tugga när han var ute nu på morgonen. Jag får hoppas att det inte är något utan att det bara var för att han tyckte att det nya gräset var gott.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V