G

Gefjun

Det här med att tillverka egna verkar ju vara kul. Tänkte att jag skulle försöka mig på det, men jag finner inga bra beskrivningar på hur man gör. Vet ni någon sida?

Sv: Halsband

Vilken modell hade du tänkt? Jag syr inte halsband men borde inte vara så svårt:angel:
Halvstryp eller utan stryp?
Läder,terylen??

De flesta verkar göra nome halsband, halvstryp alltså. Vill göra ett sånt med ett nylonband och foder. Fann en beskrivning på internet, men den var inte så exakt... men man kanske får prova sig lite fram.

Ja med nylon så får man nog ha lite extra foder då det tenderar att bränna.Men jag tror säkert du lyckas hitta en bra symetod bara man börjar pyssla med det.;)

Mm.. Ska nog gå och köpa lite material imorgon så får vi se vad det blir! Får väl köpa lite extra om det skulle bli fel;) . Kul att sätta sin personliga touch på det.

Jag har sytt ett eget halvstryp i läder. Jättefint blev det. Sydde det helt för hand. Men det har kommit bort :cry:

Oj, var det inte svårt att sy i läder? Trist att det kommit bort!

Jag har gjort ett fodrat läderhalsband med stora fyrkantiga nitar (halvstryp) till våran ligist. Han har fått jättemycket beröm för det och folk frågar vart vi köpt det) :D
Hade en kedja från ett gammalt halsband, tog nitar från ett gammalt skärp (såna där 1,5*1,5 cm fykantiga), plundrade sambons förråd med läderspill och skinn (han är läderhantverkare).
Skar ut en remsa vegetabilgarvad överfettat läder i lagom längd, satte fast nitarna i en rad, limmade :eek: (det har faktiskt hållt, trots att sambon svor och sa att jag var lat) fast en lika bred remsa av rådjursskinn på insidan, fäste kedjan med lädernitar. KLART!

Nej, det var ganska lätt. Fick göra det som sista grej efter två veckor hos en sadelmakare :D Enklare än att sy delar till selar ;) Kopplet har jag dock kvar, men det är inte lika fint tyvärr :(

Idag var jag och inhandlade material. Glad i hågen satte jag mig vid symaskinen, hann sy fast ena ringen innan symaskinen lade av!!:cry: Nu ska jag sno en symaskin hos någon!!

Sydde du i läder på en vanlig symaskin? Eller var det skinn? Till läder får man sy för hand eller på speciell lädersymaskin. Till skinn räcker med en särskild pressarfot.
(Läder är hudar med tjocklek över 3mm, annars räknas det som skinn)

Har bilder men inte på nätet som jag kan länka in, tyvärr.

Får man fråga var du hittat ringarna? jag har varit och spanat men utbudet är inte det bästa. Är på jakt då även jag har planer på att sy ett par halsband...

Det var nylonband som jag sydde i. Min symaskin har krånglat ett tag, det är nog något som är utslitet i den, den är JÄTTEgammal, men sydde himla snyggt!

Idag var jag och snodde svärmors symaskin, som nästan är helt ny så det var pirrigt, vill ju inte förstöra något. Det gick bra och jag fick ordning på det.

Nu har jag ett annat problem, den där "flärpen" på halvstrypen som den lösa ringen sitter i: Hur lång ska den vara?
Jag gjorde den nog för kort. Ska sprätta loss ringarna på halsbandet jag gjorde (det får bli prototyp) och göra ett nytt.

Köpte vanliga ringar på järnhandeln. D-ringar fanns inte att få tag på. Min moster har använt ringar till gardinstänger, sådana med "nypor" på som hon har plockat bort. Det funkar också.

Nu har jag sytt 3 st halsband. Det var ju skitkul, och jätteenkelt bara man kommer på det! Nu måste jag finna ett ställe som säljer billiga nylonband, här var det inte alls billigt att köpa.

Jag har sytt ett halsband

14671151_10155302075354428_3584744100972901188_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka