Halsband till collie?

Centaur

Trådstartare
Ni som har collie, vad har ni för halsband till dom? Jag tycker det är svårt att hitta något som sitter bra....

Först hade han ett vanligt platt läderhalsband, men det glider över huvudet på honom om han backar lite (vilket han bara gör om han blir väldigt skrämd, och då är det ju viktigt att hålla kvar honom!!), så sant jag inte har det jättetight.

Nu har han ett rundsytt läderstryp och det funkar väl okej, men jag får gå och dra ut det hela tiden, det fastnar i pälsen och blir sittande för tight. Och inte behöver han något strypkoppel heller, han travar snällt på plats ändå.... Så det känns lite onödigt.
Han är dessutom bara 6 mnd.

Vad kan ni rekommendera?

Sv: Halsband till collie?

Till storgrabben har vi ett vanligt läderhalsband, sitter utmärkt på honom. Man får gräva in i pälsen när man sätter på det för att det ska sitta bra.

På lillkillen har vi ett läderhalsband (ställbart) med ett sånt knäppe som finns på cykelhjälmar (vet inte vad det heter). Och det funkar toppenbra! Samma sak där, lirkar in det under pälsen för att det ska sitta bra:)

Så det funkar utmärkt för oss. Använder sele på lillgrabben emellanåt också då vi har långkoppel (läs longerlina). Men det ser väldigt roligt ut så det använder vi inte ofta:D

Jag har ingen Collie men en långhårig lapphund. Min hund har haft ett halvstyp med rundsytt älgskinn. Det skaver ingenting i pälsen och sitter på plats.

:)

Vår numera avlidna gammelhund hade ett platt nylon halvstryp med kedja. Kedjan stack fram ur pälsen så man kunde hitta det. Våra hundar har alltid halsband på sig och under hans 14 levnadsår så blev hans päls inte sliten och han fastnade inte heller med det på.
toss2.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 112
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp