Halsband som inte sliter på pälsen

L

liljekonvall

Som rubriken lyder,vad är skonsammast att ha på en halvlånghårig hund i halsbandsväg?Som det är nu är pälsen hur ful som helst.Har testat ett grovt stryp,ett runt läderstryp samt "vanligt"läderhalsband.Alla skaver av pälsen på henne.Hon drar inte något speciellt men det händer vid enstaka tillfällen.Då hon är ganska stark(väger 28kg och är 1 år)får det ju inte vara något tunt och smalt band bara.Någon som har något tips?

Sv: Halsband som inte sliter på pälsen

Jag har en långhårig hund, hade ett nylonhalsband, alltså tjock nylon och halvstryp. Funkar skitbra.

Dog Secure har ett helstryp, ett svart. Det ska tydligen inte skava på pälsen om man har den äkta modellen så att säga.

Sen finns det även Hurrtas halsband med fleece på insidan?

Min mamma (som har stora långhåriga hundar) är grymt noga med att halsband osv inte skaver och ger ful päls (hon är pälsfreak) Hon använder bara rundsydda läderhalsband. Har inte lämnat några märken eller skavt på päls.

Min pappiskille med rätt hyfsat mycket hår har rundsytt läder, har inte skavt än så länge iaf. Har i och försig turen att inte behöva använda halsband särskilt ofta på honom.
19123245.jpg
[/url][/IMG]

Tack alla ni som svarat:bow:.
Nylon har jag inte provat så det kanske kan vara något:)
Rundsydd läder har jag provat,dock med stryp och det skavde av pälsen.
Ska även kolla upp det andra märket......

Jag har ett i nylon som det inte är någon stryp alls på, det rör sig mer än ett strypmodell. Jag har aldrig sett nåt skav på honom.

Sen har halsbandet två fästen för kopplet, ett där det är noll stryp, sen kan jag byta till helstryp om jag skulle behöva lite extra fokus från hunden, tex vid folksamlingar.

jag har ett halvstryp i nylon (när det är åtdraget stryper det inte ens) men mot pälsen är det sidenpadding..
bortskämd hund :p men han har haft samma halsband i 10 år nu och inget skav..

Jag har ett halvstryp i läder och det skaver inte på pälsen.

Jag har testat en massa olika halsband och de flesta slet på päksen. Jag har hört folk som använt fuskpäls halsband. Det ska vara jättemjukt och inte slita på pälsen.
Jag använde tidigare snakkedja och det var toppen. Nu går min hund oftast lös och använder därför inte halsband. När han är kopplad har han ett mjukt ganska lössittandes halsband som inte sliter på pälsen.

Har jagat runt och läst en massa tidigare om halsband som inte nöter på pälsen och de allra flesta verkar vara överrens om att rundydda läderhalsband och nome-halsband tex. Björkis med "glatt" insida sliter allra minst. Sen finns ju snorigt dyra minkhalsband som bla. pudelfolket använder som inte sliter nåt alls...
Jag har använt halvstryp av typen nome-halsband med fleeceinsida och det slet nåt kopiöst på min hunds crest, därav att jag började söka efter alternativ.

Ja många använder minkhalsband och de sliter inte alls påpälsen men om man inte vill använda äkta päls på sin hudn så finns det utmärkta fuskpäls som slitet lika lite skulle jag tror.

Dog Securitys nylonstryp är det enda som inte sliter på mina hundars pälsar, om dom har halsbandet på i princip jämt. Eftersom mina för det mesta alltid har det, så kör jag på det. Valpen har inte fått sitt än, för jag orkar inte beställa hem flera stycken eftersom han fortfarande växer så fort.

Jag har en border collie som hade kedja när han kom till oss :crazy:

Jag åkte till Granngården och köpte ett kanonhalsband som inte sliter på pälsen samt är mjukt men ändå strypmodell. Det kostade 69 kr.

Här är hemsidan till de halsband som man har på Granngården (här iallfall), de har både vadderade och "vanliga".

ROGZ

Tack alla :bow::bow::bow:Ska kolla upp era rekomenderade halsband o prova.Efter denna tråd ser det ut som att nylon ligger bra till men jag ska runt och undersöka lite.Tack

Ja det beror lite på vilken pälstyp hunden har. Nylon slet mycket på min hunds päls men jag vet att det fungerat på hundar med andra hårtyper.

Vår hunds halvband är fodrat med fleece på undersidan och upp på kanterna. Jättebra! Går att ordna själv om man inte hittar ngt i butik, men man kanske ska undvika att försöka sy i ett läderhalsband då, använd hellre nylon.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 149
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka