Katter jagar och orienterar sig främst genom hörseln, deras öron agerar som antenner (de har ca 32 muskler för att kunna vinkla öronen) och deras hörsel är därför mycket känslig.
https://www.utoledo.edu/al/psychology/pdfs/comphearaudio/HearingRangeOfTheDomesticCat_1985.pdf
Katter hör ungefär två-tre gånger bättre än människan i vårt gemensamma hörselspann. Och eftersom pinglan dessutom är placerad nära örat så blir effekten ännu större. Ett förslag är att spela in pingelljudet, fördubbla eller tredubbla ljudnivån, häng den runt halsen och bär den sedan konstant 24/7.
När jag var barn hade vi katt och jag ryser idag när jag tänker på det. De var inte märkta, vaccinerade, försäkrade och ffa inte kastrerade. Vi gav p-piller vilket inte alltid fungerade. Forskning om djurvård går ständigt framåt. Det var inte så länge sedan som det var fullt acceptabelt att hålla en ensam häst, vilket vi idag vet är skadligt för hästens psyke. Idag vet vi tex att en kattunge ska stanna hos mammakatt tills minst 12 veckors ålder men det finns fortfarande människor som hävdar att de kan tas vid åtta eller tidigare. Det är glädjande att det numera forskas mer om katter.
Själv har jag möjligtvis gått lite över på andra sidan *host* jag har en liiiiten misstanke om att det står noteringen CCL bredvid mitt och Megaras namn hos FirstVet
Jag fick fö ett erbjudande om samtal med kattolog för inte så länge sedan