hålrum i hovarna?

linnsan

Trådstartare
min 1,5 åriga arab har som "hål" i hovarna?
alltså inte rakt igenom utan "bara" ytligt.
hur kan jag få väck dem?
tacksam för svar!!:bow:

Sv: hålrum i hovarna?

inne i hovarna.det som nuddar märken när hästen går..kommer inte ihåg vad det heter..men hoppas att du eller ngn annan fattar vad jag menar:D

du får gärna ta kort på hovarna så är det lättare att förstå.

Menar du att det är hål i sulan? Går hästen barfota?

hur djupa är hålen egentligen?
är det små hål eller lite större?, till själva ytan då.

det låter inte som om det skulle vara nån fara.
För hästen haltar inte väl?
En hov är ju inte platt, under och det ska den inte vara heller, marken är ju inte helt plan heller.

nejdå han haltar inte..han går på alla underlag utan att ömma det allra minsta:D
ska försöka ta en bild till ikväll:)

vad säger din hovslagare??? antar att du har en:confused:

Det jag tror att din häst har är hålväggar,:devil:. Sitter det vid vita randen? och om det inte blir åtgärdat är det lätt hänt att grus och skit samlas i hålväggen vilket om man har otur kan leda till en hovböld. :eek:
Se till att en utbildad hovslagare tittar på fötterna och ev skär bort det som är angripet på hoven.
Min islänning får detta varje vår och höst när det är blött i hagarna, men min hovslagare skär bort det som är angripet och sen penslar jag med virkon x varje kväll.
Men jag tycker att du ska ringa din hovslagare

Senast ändrad av en moderator:

Låter som bärrandsröta tycker jag. Det uppkommer gärna under fuktiga och varma höstar. Det är bakterier som gillar fukt och värme.
När min häst hade det så tipsade hovslagaren mig om att byta från torv till spån, pensla med tjära och undvika sulor. Sen när hon blev bra kunde jag byta tillbaka till torv igen. Obs att det kan smitta andra hästar sa han.

Jag har haft bärrandsröta på mina hästar. Men, som sagt så sitter i vitalinjen.

Jag pratade med hovslagare på både Ultuna och Strömsholm och nr.1 är att ta bort ALTT det sjuka!!!!
Därefter sprutade jag in vätesuproxid i de uppverkade hålen varje kväll plus att jag stoppade ner hovarna i Virkon varje kväll. Nu har vi fått bukt med det... men det kommer tillbaka lite ibland.....

Det där med smitta eller inte om det tvista visst de lärda... Jag har haft det på sto och föl men ej på min gamla nordis......

Ärftligt kanske oxå spelar in??

vi har vår häst oskodd. har alltid gått så. vill därför inte sko i onödan. han får in stenar i hovväggen. den delen som är i marken om man säger så. om hålet börjar bli lite för djupt brukar vi stoppa i bommul blött med hovolja. då kommer det inte upp nya stenar som kan göra djupare hål. sen om det har varit extra mkt hålrum brukar hovslagaren skära ut lite så det blir lättare att sköta.

vill även påpeka att det har inte gått så långt att det har blivit hovböld! bara man sköter och gräver ur stenarna ur ev. hål så brukar det hållas :). om större hål, brukar vi som sagt ha bommul blött med hovolja i. vår hovslagare brukar räcka med att komma var 8 vecka.

Senast ändrad av en moderator:

OM det är bärrandsröta du har är det dumt att täppa till hålen. Då gror bakterierna där inne och gräver större hål. Be i stället hovis klippa och värka bort så mycket han vågar och att han liksom klipper upp sidorna så att stenar kan ramla ut och att det kommer in luft i hålet......

Bärrandsröta behöver inte synas som hål, det kan ligga inne i hoven och pyra. Det kan oxå synas som mörkt och luckert i bärranden....

OM det är bärrandsröta du har är det dumt att täppa till hålen. Då gror bakterierna där inne och gräver större hål. Be i stället hovis klippa och värka bort så mycket han vågar och att han liksom klipper upp sidorna så att stenar kan ramla ut och att det kommer in luft i hålet......

Bärrandsröta behöver inte synas som hål, det kan ligga inne i hoven och pyra. Det kan oxå synas som mörkt och luckert i bärranden....

var det där menat till mig?

*kl*

Jg tror det är smittsamt då jag inte hade det alls på nån av mina hästar innan jag köpte en annan. Denne hade det med sig och smittade de andra. De är ju olika motståndskraftiga precis som vi :D

Jag fick bort det med verkning och tjära :D

hmm..hål kanske det inte är..man kanske kan kalla det för gropar..det sitter lite överallt under hoven..
glad att så många
vill hjälpa till!!

Ja, som ett tips bara.... Om det är barrandsröta du har!!

det var inte jag som startade tråden. jag gav ett tips i fall hennes häst (hon som startade tråden) hade fått hålen efter stenar som min. hovslagaren har inte sagt något om bärrandsröta, så jag antar att han inte har det! utan det är stenar som har kilat sig fast osv osv.

behöver inte alltid vara det värsta i allt....

*knapplån

Hålväggar kan ha olika orsaker. Antingen av bärrandsröta orsakade av bakterier/svamp skall inte täckas in då frodas det mer, drabbar oftare skodda hästar men även oskodda då det smittar till viss del. Där krävs att man verkar upp och behandlar med virkon, klorin eller något annat bakteriedödande preparat

Sedan har vi hålvägg orsakade av att till exempel småsten tränger in i lamellranden i kombination med (oftast) en viss exteriör avikelse, snedslitning av hoven m,m,.(där kan man fylla igen håligheten för att förhindra att mer grus tränger upp)
Viktigast där är korrekt verkning med korta intervaller och i bland måste man tyvärr sko hästen om den sliter så snett att det inte går att korrigera med bara verkning.
Till TS: prata med din hovis så löser ni säkert det hela

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har varit så galet trött på min nuvarande bransch att det på riktigt känns som någon form av övergrepp att åka till jobbet. I flera...
2
Svar
23
· Visningar
1 076
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30