hälp tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare magda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 464
Sv: hälp tack!

magda skrev:
När jag sedan släppte in henne igen ställde hon sig i kissställning men inget.

Ja, såna symptom som du beskriver och särskilt detta var vad min häst hade när han hade förstoppning i blindtarmen. Det är vad veterinärer kallar sågbocksställning. Han höll på att dö av det, och fick ligga inne på Strömsholm med dropp under tre dagar innan de vågade säga att han KANSKE skulle överleva. Sedan ytterligare en vecka, för att återhämta sig. Ett sånt stopp är svårt att få bort. Han överlevde den gången, men fick en ficka på tarmen av förstoppningen som senare orsakade flera koliker. Han avlivades pga kolik för drygt ett år sedan, då han återigen stod i sågbocksställning, strax innan han inte kunde stå själv. Vi fick hålla upp honom tills veterinären kom och gav honom sista sprutan.

Jag hoppas verkligen för hästens skull att du har kontaktat veterinär..... :(

har sagt det förr och säger det igen: tycker hela hästvårds forumet borde ha en inbyggd spärr som hindrar frågor runt diagnoser på skador, sjukdomar etc etc. Tycker det är vansinnigt att folk över huvd taget vänder sig till ett forum och frågar vad det kan vara för fel på deras hästar! skulle ALDRIG komma på tanken. Tänk dessutom vad mycket onödig/felaktig oro man ber om, då man ber folk som inte är vet kunniga, och inte har sett hästen, att analysera och diagnosera olika skador, hältor och sjukdoms symptom.

RING VET. ALLTID.

:mad:

Hade aldrig väntat så länge med att ringa veterinären! :eek:
Gör det bums, låter som kolik...

alpha skrev:
Vad menar du med konstaiga ljud från magen?
Är det tyst i magen är det fara å färde! En normal hästmage ska det bubbla och kurra i.

Tips:
Slanga i hästen lite vatten.
Kör in handen i anus (upp till armbågen) för att känna om du hittar någon förstoppning.
Peta i lite kramplösande och kanske lite smärtstillande när du ändå är i farten.

Alternativt ringa veterinären som är behörig att utföra ovanstående.

Hur kan du ge ett sånt råd och sedan avsluta med detta:
Alternativt ringa veterinären som är behörig att utföra ovanstående.

:confused: :eek: :crazy:

Senast ändrad:

Jag har redan kommenterat detta. Det ska läsas med ironi, vilket tyvärr inte framgick så tydligt som jag önskade.

Tyckte att en så dum fråga som "Kan jag få tips på vad jag ska göra" besvaras på samma dumma sätt.

Hur har det gått???

Hoppas du inte har blivit bortskrämd härifrån av oss, men vi (JAG ialla fall) blir oroliga när man läser sånt här.

*lånar*

Jag vill också veta! Har en kolikhäst själv.... och de symtomen du beskrev är just KOLIKsymtom! Bara att hästen slutar äta/äter mindre och dricker inget/dåligt är symtom på kolik. Den behöver inte bli hysterisk och rulla sig elelr ens stå o sparka sig mot magen en enda gång.... Att din häst ligger ner är ännu mera symtom på det!!
:crazy:

Hoppas att det har löst sig!

Ja kolik är inte att leka med.
Var ledig i måndags. Solen sken och jag skulle efter en stund inne ta ena hästen och rida ut. Skall till brevlådan först för att hämta posten och ge hunden en promenix. Går förbi hagen med stona. Tjingsar lite på dom, bara lägger märke till att ena stoet står med mulen helt nerkörd i snön (som vi har Massor! av) så hon tittar knappt på mig. När jag kommer tillbaka från brevlådan ser jag på håll att hon har lagt sig i snön. Och den fröken är så fisförnäm att hon knappt vill sova i sommarhagarna :D
Fara å färde tänker jag, överger alla planer på ridning den dagen och går och hämtar grimman istället. ut i hagen igen, då har hon lagt huvudet på sidan i snön. Sen får jag knappt upp henne. Med milt våld får jag sparkat upp henne tillslut och hon ragglar hela vägen in i stallet. lägger sig igen helt på sidan. pulsen är hög men cirkulationen ok. Lite uttorkad. jag går in och knäpper på kameran (tack för övervakningskamera :bow: ) ser henne ligga hela tiden. reser sig ibland men bara för korta stunder.
när det gått ett par timmar slår jag en pling till min granne som tacksamt är veterinär, och hon kommer efter en liten stund. konstaterar samma som jag. lite hög puls, inga ljud ifrån magen och uttorkad.
Det löste vi lätt med lite Beviplex iv och varmvatten med skogsbärsdricka i. fick tvingat i henne en hink. frampå natten började magen gurgla igen och dagen efter var hon sig själv.

hon hade bara ett lindrigt fall av kolik som berodde på uttorkning. Men hade jag inte varit hemma så hade vardagen varit som alla andra, dvs komma hem sent, bara se dom i mörker och bara klappa lite på dom i stallet, så hade vi nog lätt kunnat missa det, och koliken kanske hade förvärrats under natten?

Hon blir inte orolig när hon har kolik utan mest slö och apatisk. :crazy:
Så håll du koll på din häst och låt hellre vet komma ut med en gång för lite kramplösande än att vänta och se.

HalyBailey skrev:
Hon blir inte orolig när hon har kolik utan mest slö och apatisk. :crazy:

min blir heller inte orolig eller stressad, utan hängig och ev. bara lägger sig ner... och då har hon haft REJÄL förtoppning (alltså rejält ont)! Hon får heller INTE hög puls, utan ligger kvar på vilopuls. :eek:
Det jag brukar märka det på är att hon tappar intresse för maten = VARNING direkt! Sen brukar hon ibland sparka sig då o då mot magen.

PUCKO!

Skaffa inte häst innan du kan ta hand om det!

Köp dig en vandrande pinne

Blossom7 skrev:
PUCKO!

Skaffa inte häst innan du kan ta hand om det!

Köp dig en vandrande pinne

OK :mad: !
Nu får det vara nog!!!!
Alla kan begå misstag och få en dyrköpt läxa men vad ger det oss för rätt att sita här och förolämpa trådskaparen. Jag blir så djävla förbannad på alla "duktiga" förstå sig påare som inte bidrar med något annat än dynga.
Fy fan :devil: .

Sånna som gör "misstag" som dessa så att djur eventuellt dör ger jag faktiskt inte speciellt mycket för, är hästen uppenbart så dålig som trådskaparen beskriver så ringern man veternär med en gång annars kan man bara klassas som idiot!!

Verkar som det svenska folket tycker om att vara elaka och krittisera andra människor, var finns medkännslan hos er folk?
Formulerade kanske det inlägget lite fel gick lite för snabbt, hästen hade varken hög puls eller andning eller feber utan var lugn hela tiden samt fina slemhinnor vilket tyder på mild kolik. Självklart ska man ringa vet. om man är osäker (sorry) !
Men vet man vad man gör så kan man ju alltid få igång det själv (man får väll prioritera). När jag skrev här ville jag ha lite tips på hur man kan hjälpa hästen att få igång det förutom att vattna o motionera lugnt, samt om det kunde vara något annat liknande kolik. Men det kanske ni inte fattade! Loggade inte in här för krittik!!!!
Så hade jag oxå lite hjälp från annat håll, lämnade inte hästen själv i stallet.. om ni nu trodde det!
Hade det varit fara för hästens liv hade jag väll alldrig tänkt tanken att slå på datorn och prata med er av alla :mad: !!!
Var inte meningen att skrämma er :crazy:
Ja, ja. Fick i alla fall i gång det själv, genom lite vatten o motion, nu är hästen pigg i kry igen. O enligt vet. så var det bara att avakta o se så det inte blev sämre o försöka själv. O vet ni vad det lyckades!!!! :cool:
Även vandrand pinnar är levande varelser.... :smirk:
Tack alla ni snälla människor!!!

Jättebra att pållen repade sig :) Som du skriver, vatten och promenera är det första man skall göra, bra jobbat även om ditt första inlägg som du själv oxå noterade framkallade ett ramaskri.
Hoppas pållen slipper fler såna perser!

Sen kanske man kan tänka på att på ett forum är det otroligt lätt att inte förmedla allt man borde från första början, det är något man ofta glömmer. Att utesluta något som är viktigt för helheten och VIPS så ska folk mer eller mindre ha ihjäl en. Visst tycker även jag att veterinären är den förste man ringer vid dessa tillfällen men det hindrar inte mig från att ställa en fråga på nätet ändå eftersom det alltid är intressant att få andras "input" på det hela.
Att du sen klassar folk som idioter för det, får stå för dig.

//Kristel, som ringde ut veterinären vid en icke akut kolik och 5 timmar senare såg hästen dö av komplikationer vet. orsakat :mad: .

kristel skrev:
Att du sen klassar folk som idioter för det, får stå för dig..

JA det står jag gärna för.

kristel skrev:
//Kristel, som ringde ut veterinären vid en icke akut kolik och 5 timmar senare såg hästen dö av komplikationer vet. orsakat :mad: .

Även om du har råkat ut för det så ser jag ingen anledning att inte ringa vet.

Men en häst som har kolik ska man väl inte ställa in i stallet? den ska man gå med så tarmarna kommer igång och att titta i en övervakningskamera & se den liggandes??
ringa Vet. efter flera timmar?

Är detta sant??

mycket_irriterad skrev:
JA det står jag gärna för.
Även om du har råkat ut för det så ser jag ingen anledning att inte ringa vet.
Nej nej det är klart man ska ringa veterinär det är inte så jag menar, men om du tittar på första inlägget tills dess magda säger hon ska ringa veterinäten så har det gått endast 5 minuter, menar bara att man ibland i sin ursprungstråd missar att delge viktig info och på så sätt blir det lätt missförstånd. Därför så skadar det inte att först ligga lite lågt innan man skriver inlägg om att människor borde hänga sig på logen och be om ursäkt för sin existens ;) .

GIVETVIS är veterinären den förste man kontaktar om ens djur inte mår ok, det är jag den förste att skriva under på.

:mad: :mad:
Är det inte bättre att be om hjälp!!!! än att strunta i allt???!!!
Om hon gör det på buke eller ringer någon som har kunskapen spelar väl inte så stor roll...

Alla hade väl sagt RING VETRINÄREN i detta fallet.
Men det finns kanske andra fall när man hade sagt gå en promenad först se om den är bättre om inte ring vetrinären.

Hade senas igår en på stallet som ringe mig bad mig komma och titta på en sårskada, frågan var om man skulle ringa till vetrinären eller inte, jag tittar på den och konstaterar att det är förlitet för att sy så vi tvättar rent lägger bandage och avvaktar till idag har svullnaden gått ner behöver man inte gåra något annars ringer vi vetrinären.

Att inte allt stod i försa inläget är inget di kan klandra någon av oss som svarade förm det går inte att anta att det är gjort mer än vad som står där.

och med "Ska åka ut dit igen om ett par timmar o är det inte bättre då ringer jag vet. o kollar. Måste sticka till jobbet snart."

Det är väldigt svårt att ligga lågt när någon tänker låta hästen står där och bara vara med viss tillsyn när det har uppenbara koliksyptom som trots att kan vara dödligt.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 068
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 014
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka