hälp tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare magda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 464
Sv: hälp tack!

Jag anser nog fortfarande att en vandrande pinne hade varit bättre husdjur till dem som lämnar ett sjukt djur och åker till jobbet.

Fast jag är väl en förstå sig påare eller????

När min häst var sjuk i kolik (och då menar jag så sjuk att det var snack om buköppning och kanske avlivning) sa veterinärerna på djursjukhuset att det inte alltid är det allra bästa att gå med hästen, det beror helt på om den orkar det. Givetvis hade det varit bra för att få i gång tarmarna men som sagt det är inte alltid dom orkar det och min häst kunde knappt stå på benen när jag gick med henne en pytteliten runda på gårdsplanen. Många gånger tröttar det bara ut hästen ännu mer. Att den ligger ner i boxen är heller ingen katastrof enligt veterinärer, man måste bara ha koll på HUR den ligger och ev. rullar så att dom inte fastnar. Vet av egen erfarenhet att man inte knatar omkring med kolikhästarna så fort dom har ont på djursjukhus.

Vad säger det egentligen med tillsyn?? Det kan vara alltifrån någon som är hästkunnig, till grannen med potatisodling som kollar till den en gång i timmen och ser om den lever.

mysko skrev:
Men en häst som har kolik ska man väl inte ställa in i stallet? den ska man gå med så tarmarna kommer igång och att titta i en övervakningskamera & se den liggandes??
ringa Vet. efter flera timmar?

Är detta sant??

varför ifrågasätta sanningen?

Jag bara bidrog med en erfarenhet som beskrev att hästarna inte behöver falla ner och dö på stört.
Mitt sto har haft kolik förut i livet, och jag får väl tyvärr säga att nej, jag är inte personen som ringer efter veterinären så fort hästen inte är 100% sitt egna jag. Att avvakta och vänta ger mer för veterinären som då har något att behandla. Anamnes för den oinsatte.
Hade hon kastat sig vilt så givetvis hade jag fått släpa ut någon tidigare, men nu behövdes inte det så inför kvällen/natten var det lika bra att spruta med lite B så vi alla kunde få en lugn natt :)

och jo, jag promenerade en sväng, men nu var vätskebrist det största problemet och då valde jag vila och vatten som första akuta behandling innan vet dök upp.
Var och en är salig på sin tro. Hittills har ingen dött här hemma... :smirk:

mycket_irriterad skrev:
Vad säger det egentligen med tillsyn?? Det kan vara alltifrån någon som är hästkunnig, till grannen med potatisodling som kollar till den en gång i timmen och ser om den lever.

Eller så är det en sån som du och jag, som inte släpper hästen med blicken och stannar kvar i stallet tills kvalificerad veterinär anländer :idea: !

Tror jag inte så hade veterinärer varit ringd.

Detta är liknande symtom som min häst hade, han hade gaskolik & jag ringde runt varenada jäkla veterinär i & runtom Borås men de är ju så svåra att få tag på! :( Som tur var så kom veterinären i sista sekunden & kunde bota mmin lille prins.. Men gud vad skakig jag var! & ledsen & frustrerad!*huu :crazy:

&!!!!!
Blossom7 det där du skrev om att trådskaparen skulle skaffa en vandrande pinne i stället för en häst.. du borde nog ta en rejäl tänkomare! En vandrande pinne är väl ändå också ett djur! Djur som djur! klumpigt uttalat.

Lycka till med hästen men du borde ha sökt veterinör vid första symptomen!

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 066
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 013
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka