Halmpellets

KrullTroll

Trådstartare
vet inte om jag lägger tråden rätt, så fritt fram att flytta om den ligger fel.

Men iaf, halmpellets...är det nått att ha?
Har tidigare haft min häst på spånbädd vilket funkade kanon! Men i nya stallet så är spån förbjudet.
Han står nu på halm vilket funkar men är tungjobbat. Fördelen e att det finns på gården och är billigt. Men som sagt tungjobbat.
Så har börjat fundera på halmpellets. Då han står i utebox är inte torv ett alternativ då det fryser till en kaka i vinter.
Fryser halmpelletsen?
Funkar den att ha i utebox? Tänker på vattningen?
Hur mycke går det åt?
När hans spånbädd var ordentlig gick det knappt en halv bal i veckan.
Har sett halmpelletsbäddar och tycker de ser så platta ut? Vill ha lite "fluff" till hästen att stå och ligga på. Speciellt när det blir kallt.

Så in med alla era erfarenheter! Bra och dåliga :)

Jag har det till en av mina i boxen och det är det ända som funkar till han.
Fördelarna tycker jag är att det suger kiss bra och yr inte omkring när hästen rullar sig.
nej det är inte fluffigt men ändå mjukt och det kan bli lite hårt på ytan om det är riktigt kallt (-15-20 grader), sågspån och torv fryser mycket tidigare.

Nackdelen är att vissa hästar äter av det, hade haft det i den andra boxen oxå om det inte var så att ett av stona tycker det är smaskens.

Upplevde aldrig att spånet frös när han hade det (oxå i utebox). La iof alltid in ett rejält lager så det var ordentligt fluffigt.

Svårt att svara på hur mycket det går åt då mina hästar går i utedriften förutom vid riktigt skit väder eller vid pyssel och i ligghallen är det halm.

Vad gör du för att få sågspån att inte frysa? Får alltid blanda i lite kutterspån med sågspånet under riktigt kalla delen på vintern.

Lissbos halmpellets är bäst. Jag lägger in ca 1,5 säck i veckan, har ett sto som kissar endel. Mockar ut kisskakorna varje dag. Alltid ren och torr bädd med svikt i utan att behöva ha jättejockt. Kan frysa på ytan på vintern om det är mkt kallt o bädden fuktig.

Jag vill inte ha nåt annat.

Vad gör du för att få sågspån att inte frysa? Får alltid blanda i lite kutterspån med sågspånet under riktigt kalla delen på vintern.

Inget speciellt. Visst kan själva bädden hårdna, men bara ytan. Det är fortfarande svikt i den.
Sen har jag alltid ganska mycke löst spån ovanpå som gör det fluffigt och "inbjudande". :)

Vi kör med halmpellets sedan två år, i två inneboxar. Bästa vi gjort. Åtgång beror litet på hur strukturerat hästen gör sina behov... :p ...och hur mycket de står inne, men kanske nånstans runt två 9 kg säckar per box i veckan för vår del.

Jag hade halmpellets i ligghallen och så rejält med vanlig halm över. Dock så fick en av hästarna rejäl förstoppningkolik och jag såg hur de hade letat fram pelletsen i ligghallen och förmodligen ätit av den. Det var förvisso en väldigt kall period men de har alltid tillgång till frostfritt vatten och gott om grovfoder. Första och, peppar peppar ta i trä, hittills sista gången en av mina hästar haft kolik. Jag kan naturligtvis inte med säkerhet säga att det enbart berodde på halmpelletsen men man bör nog vara lite observant på huruvida hästen verkar äta av det

Hej!

Jag står på halmpellets och det är det enda som funkar någotsånär på min tjej. Utebox, så torv fryser och spån vänder hon runt och gör lera av på ingen tid alls. Halm får vi inte ha och dessutom äter hon upp allt rent varje natt. Så nu har vi halmpellets, när vi la in första gången i år åt hon av det, men det har hon slutat helt med nu. Jag gillar att bädden blir lagom sviktig och ligger still till skillnad från spånpellets som bara dammar runt. Jag har inte behövt blöta alls, det suger upp lite fukt ur luften och pållan är en gris så hon blöter upp det jättefort. Hon får just nu 2 16 kgs-säckar varje vecka.

/Lavinia

Jag hade min häst på sågspån ett par månader förra vintern (vi var bortresta), och hade inga som helst problem med att det frös. Jag mockar igenom hela "bedden" varje dag. Det höll sig fluffigt och fint.

Angående halmpellets så har jag inte så mycket att säga, men de boxar som jag stött på med det ströet har varit fina. Inte lika fluffiga som en bedd av kutterspån eller stråhalm, men inte hård eller så. Ströet känns fräscht, om man nu kan säga så.

Jag hade halmpellets i ligghallen och så rejält med vanlig halm över. Dock så fick en av hästarna rejäl förstoppningkolik och jag såg hur de hade letat fram pelletsen i ligghallen och förmodligen ätit av den.

Det där hände för mig också. Använde halmpellets i drygt ett år till två hästar och tyckte det fungerade riktigt bra. Tills den ena hästen en vinterkväll åkte på rejäl förstoppningskolik och fick köras med djurambulans till Helsingborg. Jag är inte heller 100% säker på att det var pelletsen som orsakade koliken, men jag har inte hittat någon annan trolig orsak.
Jag bytte sedan till halmströ (alltså hackad halm i balar - ser ut som spån men något mörkare). Det är inte lika drygt som pellets, men hästen har inte haft något kolikanfall sedan jag bytte strö, och det är snart två år sedan.

Men under förutsättning att hästen inte käkar för mycket av halmpelletsen så är det ett kanonbra strömedel. Drygt, lätthanterligt, fryser ej, bra uppsugningsförmåga, ger en bra och mjuk bädd efter ett tag.

Hur gör ni när ni strör in pelletsen?

Jag häller en säck i en skottkärra och så på med 10-15 L vatten. Låter det stå medan jag fixar med foder mm och sen blandar jag i det i bädden. Jag tycker att bädden håller sig lagom fuktig och odammig på det sättet. Dessuom ligger det inte hårda pellets o bädden och frestar (även om mina aldrig visat ngt intresse för att äta dem).
Nackdelen är ju på vintern för då får man spara på vattnet så det inte blir för blött och bädden fryser.

Dock måste jag säga att det även här är skillnad på pellets och pellets.
Stallägaren provade en annan sort, från Baltikum, men det var inte heller lika bra som Lissbos pellets. Mer finsmuligt så det dammar mer och när jag lånade en säck av hennes pellets och skulle blöta upp som jag brukar så fick jag låta dem ligga mkt längre tid men de föll inte sönder så bra ändå, hårdare pressade tydligen.
Nej skånsktillverkat är tydligen bäst :-)

Jag hade halm pellets i transporten förra året, var jobbigt att mocka ut ordentligt utan att behöva ta till Högtryckstvätten, men stort plus att det inte gjorde ngt när det dröste på parkerings platser osv när man lastade ut, det försvann fort med regnet och låg inte och skräpade i flera veckor så som spån gör. Dock så sög det inte upp kisset fullt så bra dom spån gör, har haft halm nu i år och det går ju, lätt att mocka men allt dras ju ut när hästen går ut. Funderar på spån pellets nu som ett mellanting. Så ska köpa en säck nu och se hur det blir.

(Har för övrigt bara halm i boxen, hästen äter både torv och pellets så känns tryggast med ngt hon kan mumsa i sig utan att riskera förstoppning.)

Jag lägger bara in uppluckrad pellets. Håller m om att det blir mkt mindre skräp när man lastar i och ur. Däremot undrar jag vad du har för mirakelspån f min erfarenhet är att pisset hinner rinna runt i halva boxen innan spånet sugit upp det medan med halmpelletsen så blir det välavgränsade pisskakor som e lätta att ta ut.

Jag hade halm pellets i transporten förra året, var jobbigt att mocka ut ordentligt utan att behöva ta till Högtryckstvätten, men stort plus att det inte gjorde ngt när det dröste på parkerings platser osv när man lastade ut, det försvann fort med regnet och låg inte och skräpade i flera veckor så som spån gör. Dock så sög det inte upp kisset fullt så bra dom spån gör, har haft halm nu i år och det går ju, lätt att mocka men allt dras ju ut när hästen går ut. Funderar på spån pellets nu som ett mellanting. Så ska köpa en säck nu och se hur det blir.

(Har för övrigt bara halm i boxen, hästen äter både torv och pellets så känns tryggast med ngt hon kan mumsa i sig utan att riskera förstoppning.)

har inte spån i boxen, men som sagt så funderar jag på spån pellets för att lättare kunna hålla efter transporten. och i transporten så rinner pisset ut direkt ändå.

Jag kör med vanliga träpellets numera. Såna som man eldar med och det funkar lika bra som halmpellets men är billigare. Gör som HannaZ och häller påsen i en skottkärra och så på med vatten så att det luckrar upp sig.

När jag ska fylla på mer halmpellets så kastar jag upp det han redan har i boxen mot väggen för att lägga det nya i botten och sedan över med det som redan fanns i boxen.

Blöter det inte till pissnisse för då blir det lika grisigt som allt annat som har testat till honom.

Jag blandar torv och halmpellets. Tycker att det fungerar jättebra. Väldigt lättmockat, lätt att se bajset och kissfläckarna, och ströet ligger fint på golvet. Min ena häst vill gärna putta ut ströet längs med väggarna och den andra vill samla allt i mitten.. O_o Nu ligger ströet där det ska.

Ett plus är att det kommer att bli väldigt fin mull att använda i mina odlingar när det brunnit klart. :)

Jag kör med vanliga träpellets numera. Såna som man eldar med och det funkar lika bra som halmpellets men är billigare. Gör som HannaZ och häller påsen i en skottkärra och så på med vatten så att det luckrar upp sig.

Vilken sort använder du?
Har hört att flera använder just värmepellets, men är de ok att ha i hästboxen? Tänker att de kan vara preparerade med nått som som inte är så käckt för hästarna.

Kom iof på att jag inte kan ha det ändå. Allt från trä är icke tillåtet i stallet, därav spånförbudet. :meh:

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 751
Senast: svea
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 737
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Vilket är mest ekonomiskt? Jag har sedan länge dragit slutsatsen att halm är det som funkar bäst till min lortgris, men där jag står...
2
Svar
22
· Visningar
8 055
Senast: lady_vip
·
Hästvård Såg en annons på det ströet. Kollade här på Buke samt googlade runt på nätet. Skulle vilja veta mer än den fåordiga informationen jag...
Svar
2
· Visningar
2 169
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka