halmpellets

orientalkatten

Trådstartare
Hur fungerar halmpellets att strö med.
Äter hästarna av den.
Om i så fall finns det risk för foderstrupsförstoppning.

Sv: halmpellets

Om man sköter den enligt instruktionerna och vattnar så är risken inte större för foderstrupsförstoppning av halmpellets än något annat foder.

Jag har ju använt detta nu ett tag, och är inne på tredje säsongen. Våra hästar åt lite i början, inget stort problem i sig och det sllutade snart då nyhetens behag lade sig. Vi har ju inte heller vattnat våra pellets, utan lägger i dem precis som det är och så får de trampa sönder dem själva. Nackdelen som jag uppfattar med att vattna är dels så är det söligt, samt att pelletsen inte alls blir lika luftig och fin när man blött upp dem.

Jag har ju använt detta nu ett tag, och är inne på tredje säsongen. Våra hästar åt lite i början, inget stort problem i sig och det sllutade snart då nyhetens behag lade sig. Vi har ju inte heller vattnat våra pellets, utan lägger i dem precis som det är och så får de trampa sönder dem själva. Nackdelen som jag uppfattar med att vattna är dels så är det söligt, samt att pelletsen inte alls blir lika luftig och fin när man blött upp dem.

Har också använt ett tag nu, är inne på andra säsongen.
Har haft en häst som provade en tugga första gången hon kom in i boxen men resterande har inte ens rört det.
Jag undviker också helst att vattna om det går men de sista säckarna från granngården fick jag göra det bara för att den var tyvärr väldigt dammig. Så har kommit fram till att skillnaden mellan märkena är stor både vad gäller dryghet och hur dammig den är.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 795
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI