Halmpellets VS Torv i lösdrift

r_freddy

Trådstartare
Hej. Ska flytta hem Chili i ett par månader till mina föräldrar
då jag ska flytta. Problemet är att det har torv i lösdriften o den fryser
och blir så knölig att ligga på. Funderade då på om halmpellets kanske är bättre?
Vad har ni som inte har vanlig halm i lösdriften? Är halmpellets en bra idé?

Sv: Halmpellets VS Torv i lösdrift

Jag har inte testat halmpellets på fryst torv däremot har jag testat kutterspån. En halv bal kutterspån på en fryst torvbädd gav en härligt sviktande bädd.
Halmpellets skippar jag efter att den blev vidrigt dammig den heta sensommaren 2011. Jag snöt ut drivor med grådaksigt skit efter mockning och allt var inkapslat i dammet bla var svarta byxor grågula. Då jag försökte fukta den så möglade det på mindre än ett dygn. Jag vill inte ha något så väderkänsligt till min hosthäst.

och blir så knölig att ligga på. Funderade då på om halmpellets kanske är bättre?
Jag är själv helt såld på halmpellets, men det beror ju lite på vilket underlag man har i ligghallen (betong eller paddat grus). Om det är grus skulle jag välja kutterspån, om det är betong underst tror jag att både halmpellets och kutterspån funkar lika bra.

Jag har provat med halmpellets i år och när jag nu fått kläm på hur det ska skötas, tror jag det är det bästa underlag man kan tänka sig. Känns som ett perfekt ridhusunderlag än så länge men vi har inte haft så kallt än i vinter.

Hej!

Vi hade halmpellets där jag stog på lösdrift. Funkade superbra även i minus 30 grader (det var en sån där kall vinter). Frös inte alls! Dammade inte mer än torven heller och hästarna verkade gilla underlaget också!

Min pålla står nu i utebox på träpellets, funkar super det med, inga frysproblem och blir inte heller sådär otäckt nedfruset som torven blir (iaf om man har en riktig skitgris).

/Lavinia

Halmpelletsen kan också frysa när den är fuktig, men inte i påsen naturligtvis.

Om det riskerar att blåsa in regn så hade jag valt vanlig halm

Jag älskar halmpellets i boxen men den suger nog upp fukt "för" bra i en lösdrift vintertid.

Hej!

Vi hade inga som helst problem med frusen halmpellets och då hade vi ibland lite väl mycket snö inblåst i lösdriften ibland (snöstormar och 2 ingångar plus luftspalt längst upp under taket).

/Lavinia

Hej!

Vi hade inga som helst problem med frusen halmpellets och då hade vi ibland lite väl mycket snö inblåst i lösdriften ibland (snöstormar och 2 ingångar plus luftspalt längst upp under taket).

/Lavinia

När det var minus 15 för några veckor sedan så blev det "kakigt" i min utebox. Det gick ju att mocka men nog var det småfruset.

Jag är själv helt såld på halmpellets, men det beror ju lite på vilket underlag man har i ligghallen (betong eller paddat grus). Om det är grus skulle jag välja kutterspån, om det är betong underst tror jag att både halmpellets och kutterspån funkar lika bra.

Det är grus i uteboxen min häst står i och det funkar utmärkt med halmpellets men det vill ju till att det är väldränerat.

Hej!

Det tycks som om det är en skillnad på lösdrift och utebox. Jag har också haft lite frysproblem i utebox, men vi hade inga problem alls i lösdriften. Eller så beror det på vilken pellets man använder, kanske?

/Lavinia, hmmm lösdriften hade jordgolv, boxen "vanligt golv", kan det påverka tro??

Jag vet inte om det här hör till tråden, men anser att har man hästar på lösdrift konstant, är det bussigt mot dom att ha en djupströbädd. Den värmer ORDENTLIGT underifrån, och det blir skönt för dom att ligga ner. Att lägga sig på frusen torv i -20 grader verkar knappast lockande, väl?

Jag har strött med torv tidigare samt olika blandningar med torv/spån. Efter att ha gått över till halmpellets så kommer jag aldrig att gå i närheten av en torvbal igen, speciellt inte på vintern.

Men det är stor skillnad på olika pellets. Jag använder Lissbo-pellets och stallägaren har börjat med Svenska foders, Easy Bed tror jag dom heter. Hon är nöjd men igår skulle jag fixa lite i hennes boxar och ja jisses vad det dammar i jämförelse. Det är helt enkelt mkt mer småpartiklar.

Hej!

Det håller jag med om. Min pärla står på utebox och jag har fått tömma hela bädden 2 gånger för den varit genomfrusen och då har den ändå varit variant djup bädd. Andra gången surnade jag till och nu slipper vi torven, nu är det träpellets istället, det har ännu inte frusit.

Vi hade djupströ med halmpeletts på lösdriften, funkade super och hästarna låg gärna inne och sov.

Lavinia

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Görel
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 888
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka