Halmätning och magsår?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbl har fått lite halm mest för han tycker det är gott. I övrigt äter han fritt silage, TS 52% och han äter 16 - 18 kg per dygn.

Nu ställde jag honom på halm häromdagen för det blir så förbenat dyrt med spån när han står inne dygnet om, och jag hinner inte riva papper i mängd nog. Så han får stå på halm ett tag nu.

Och han äter och äter och äter av halmen. Jag är inte helt förtjust i det då det blir på bekostnad av silaget, men sålänge han petar i sig nog med silage för att täcka sitt proteinbehov må det ju vara hänt. Dock kommer han se ut som ett litet staket om han tänker hålla på såhär någon längre stund. (Det är också anledningen att han inte står eller ska stå på halm normalt, han behöver äta sin MAT för att hålla hullet, inte äta bukfylla).

Men finns det någon risk med (överdriven) halmätning och magsåret t ex?

Sv: Halmätning och magsår?

Kan det vara så att kvaliten på hösilaget inte är ok eftersom han väljer halmen i första hand?
PL

Nix, tror inte det är några fel på silaget (det, har 2 olika sorter, är inte hygienanalyserat dock). Han äter ju det med fortfarande, men nu kanske 'bara' sådär 10 kg/dygn.

Han är fruktansvärt kräsen, t ex är silaget minsta för torrt äter han inte alls, är det för grova strån äter han inte alls, skulle det vara minsta jäst i silaget äter han inte osv. Hö är han mycket pipig med, och kan aldrig tänka sig äta mer än 10 kg av/dygn oavsett.

Han vill ha foder så likt konserverat gräs som möjligt, vad gäller grovfoder. Förutom vad gäller halm som av någon anledning är jättegott. Alltid varit så den tid jag haft honom iaf, oavsett vad för grovfoder jag haft. Så snarare något med halmen som tilltalar? VAD är helt obegripligt eg, då han stenhårt ratar allt annat 'torrt' och/eller grovstråigt foder. Och tja, torrare än halm och grövre strån än halm är ju svårt att hitta?

Han äter halm före kraftfoder med just nu med btw. Det vet jag inte hur det varit förr, han har som sagt inte stått på halm och sällan fått halm att äta heller. Men nu innan jag strödde med halm, så om jag på morgonen serverade halm, lucern samt två olika sorters silage så åt han i ordningen halm - det finstråiga hösilaget - kraftfoder - det mer grovstråiga hösilaget. (Han äter inte upp allt av det ena innan det andra dock, utan äta halm en stund, sen äta finstråigt silage en stund, sen äta lucern en stund osv. Och så 'nytt varv')

Så, jag är inte oroad alls att han tycker 'hösilaget är äckligt!'. Jag har varit med om när han tycker det, och då åt han MAX 4 kg per dygn punkt (utan att ha halm). När han äter de 16 - 18 kilo han ätit nu - då är det mer än väl godkänt (där ligger hans maxgräns för vad han övht kan peta i sig). Och han äter fortfarande ca 10 kg silage (väger inte exakt så kan vara lite mer med) plus halmen då, vilket han inte skulle om han hade åsikter om det.

Däremot har jag funderat på om det fortfarande är något tjall på magen som han (försöker) korrigera med halmen, därför han har fått halm att äta vid sidan av nu. Då har han fått cirkus 2 kg halm/dygn, plus fritt silage (av båda sorterna). Och inte ätit upp riktigt all halmen, men allt silage. Men när hela boxen blev full av halm blev den ännu godare. Som sagt jag begriper det inte, men sålänge han inte blir mager som ett streck eller mår dåligt av det kan han väl få hållas - om det inte finns några negativa aspekter med det t ex ur magsårshänseende?

(Sen vet jag inte om det kanske är nyhetens behag och ger sig och om några dagar till äter han ett par kilo halm och alla sina kilon silage, jag har ju aldrig haft honom på halm förr så vet inte)

Halmen nu är nog för övrigt väldigt smaklig. För ponnyn som i åratal VÄGRAT äta halm trots 'svältä och trots idoga försök att få honom att äta det, till och med han tycker att det är synnerligen ätbart.

Senast ändrad:

Kanske han har behov av mer fiber än vad hösilaget ger?
Men vänta någon vecka o se vad som händer med halmaptiten.
PL

Mina hästar brukar äta mer halm när jag märker att de har problem med magen.

PL

Mer fiber totalt typ kg TS/dygn, eller mer fiber så att säga på en gång?

På 16 - 18 kg silage får han i sig 8,3 - 9,4 kg TS, vilket blir 1,5 - 1,8 kg TS/100 kg. Däremot har jag funderat just på om (det jag menade med om magen fortfarande är knas även om den verkar helt bra nu 'utanpå') han vill ha mer struktur 'på en gång' - just för det är så olikt honom att äta sådana mängder torrt stråfoder.

Men ingen fara just med magsår och äta massa halm alltså? Isf kan han ju som sagt få hållas en stund i alla fall (och sen få fritt silage + kontrollerad giva halm igen om han inte 'sansar' sig.)

Många gånger så är det ju nyhetens behag. Låt det vara några dagar och se vad som händer. Är du säker på att han får i sig så mycket halm då? Det kanske bara ser ut så då han går och pillar?

Har något svagt minne av att jag har läst att hästar som står på box skall inte ha för mycket fibrer då de inte kan röra sig så mycket. Men jag har aldrig haft några problem med det.

Mvh

Tora

Mina hästar brukar äta mer halm när jag märker att de har problem med magen.

Jo han har ju haft problem med magen. Hade en kolikkänning + nässelutslag, en vecka efter det fick han fång. Magen var helt stabil då. Fick butta och magen helt stabil, tills pang poff han fick sprutdiarre och slutade äta. Buttan sattes ut och diarren gav sig på ett dygn succesivt, men han kom inte igång med ätandet igen. Verkade må bra och vet tyckte man skulle ge honom några dagar att komma igång med ätandet igen. Han pillade i sig lite, ca 4 kg/dygn (av en kombo av blött silage, torrare silage samt halm) vilket ju är på tok förlite. Han verkade dock intresserad av äta, men som om man själv skulle vara hungrig men må jätteilla. Enda han eg åt med någon större aptit var uppblött lucern (normalt tycker han inte om uppblött mat dock)

Sen efter några dygn kom en rätt atypisk kolik, och han uppvisade eg alla symptom på magsår. Skulle eg ställt på klinik men pga diverse krångel blev det inte så. Men DV rektaliserade (ingen förstoppning etc), sondade (ingen magöverfyllnad, han fick lite olja för säkerhets skull när slangen ändå var där) och så fick han kramplösande, smärtis och lite lugnande för att slappna av. Samt 10 liter dropp, inte för han var uttorkad men för han helt enkelt inte mådde direkt lysande och var rätt hängig. Samt att det sattes in behandling med magsårsmedicin.

Blev mycket bättre omgående av det och började äta bättre, även om det tog nästan en vecka innan han var uppe i 'normalt ätande och normal aptit'. Hade i början av magsårsbehandlingen ett par korta 'anfall' av lite magont. Inte kolik men obekväm och lite ont i magen som släppte. Men sen har han verkar helt som vanligt, pigg, glad, äter med god aptit och ser betydligt bättre ut i päls och gnista osv.

Dock så iom att han inte stått på halm förr är det svårt säga om det är mer halmätande än vanligt då jag inte veta vad 'vanligt' är. Vad gäller serverad halm så har han ätit det 'som vanligt' förutom då där mellan diarren och koliken när han knappt åt alls, men då åt han ju dåligt av 'allt'

Jag har ju inte tagit ut all halm och vägt, men märks ju hur mkt som försvinner (rätt mycket, iaf 5 - 6 kilo), och ffa att han tar 'tuggor' av den, dvs inte så mkt 'pilla' som äta. Men det kan ju mycket väl dämpas när nyhetens behag går över, var mest orolig om det kan vara negativt för hans mage på något vid?

Han har den enda gång tidigare han haft längre boxvila fått fritt stråfoder (dock ej halm) och åt då ca 18 kilo/dygn, utan problem. Så jag TROR inte fibrer generellt är någon fara här heller, ska vara om just halm blir 'för mycket fibrer' då.

Annars är det ju generellt en häst där jag är gladast om han äter nonstop, så så är det ju bra ;) Han är ju kräsen och svårfödd och behöver (spec som nu då/om han inte ska ha något kraftfider) verkligen äta allt han får och helst lite till om han ens ska ha en chans att hålla vikten. Just nu går han ju ner då det är omöjligt att äta så mycket som krävs för att han skulle hålla hullet, han skulle behöva äta 22 kilo silage (eller halm då för den delen) per dygn för att ens vara i närheten, och så mycket får han inte i sig. Men sålänge han inte går ner för mycket så får han bli lite tunn just nu, det är ju inte skadligt i sig, ser bara illa ut.

Fbl har fått lite halm mest för han tycker det är gott. I övrigt äter han fritt silage, TS 52% och han äter 16 - 18 kg per dygn.

Nu ställde jag honom på halm häromdagen för det blir så förbenat dyrt med spån när han står inne dygnet om, och jag hinner inte riva papper i mängd nog. Så han får stå på halm ett tag nu.

Och han äter och äter och äter av halmen. Jag är inte helt förtjust i det då det blir på bekostnad av silaget, men sålänge han petar i sig nog med silage för att täcka sitt proteinbehov må det ju vara hänt. Dock kommer han se ut som ett litet staket om han tänker hålla på såhär någon längre stund. (Det är också anledningen att han inte står eller ska stå på halm normalt, han behöver äta sin MAT för att hålla hullet, inte äta bukfylla).

Men finns det någon risk med (överdriven) halmätning och magsåret t ex?

Kanske har missat det men vad är det för halm?

Även min maghäst äter mer grovfoder (halm, hö, hösilage, lusern) när magen är knas.
Brukar annars bara pillra i sig lite halm. Vid magknas - några kg per natt...

Nu ställde jag honom på halm häromdagen för det blir så förbenat dyrt med spån när han står inne dygnet om skrev:
Hade inte han fång?

Jo, varför undrar du? Tänkte du på möjligheten att köra ner tårna och avlasta, eller något annat?

Ang tårna så är det mitt 'argument mot' halm för fånghästar med, och därför han stått på först spån och sen papper (ännu fluffigare) innan. Dock så är han nu 'iskall' om hovar och ben, ingen puls och han stoppar inte ner tårna längre ens på spån/papper.

Men jag har det kvar under, och 'fluffar' det under halmen, så om han plötsligt vill igen så kan han.

PL

Precis min tanke, även om fodret är bra kan den hålla en taskig struktur faktiskt varför hästar gärna söker annat med högre struktur.

Havrehalmen är ju känd för att vara mumsig, så den bör man inte ställa hästar på som inte "ska" äta halm.
Nu vet inte jag hur din halm ser ut, men det brukar alltid finnas med havre-rester i den.... om inte annat så smakar den havre ;-)

Senast ändrad:

Havrehalm. Ströhalm, dvs ingen gräsinblandning, mycket vältröskad, inga ax/korb/etc kvar.

Havre halm är GOTT. Så det inte alls konstigt att han äter mycket av den och han är inte ensam om det heller. Hade han stått på t ex vete halm hade det nog gått betydligt mindre och mer ensilage.
Jag har aldrig kunnat ha mina på havre halm som strö. Hade inte funnits något kvar på morgonen hos merparten av hästarna ;)

Havrehalm. Ströhalm, dvs ingen gräsinblandning, mycket vältröskad, inga ax/korb/etc kvar.

Ja det förklarar saken! Havrehalm brukar vara väldigt populärt.:d Vetehalm är bäst tycker jag.
Jag provade havrehalm ett tag men det gick inte alls. T o m den som aldrig ätit halm åt upp sin bädd.....

Havre halm är GOTT. Så det inte alls konstigt att han äter mycket av den och han är inte ensam om det heller. Hade han stått på t ex vete halm hade det nog gått betydligt mindre och mer ensilage.
Jag har aldrig kunnat ha mina på havre halm som strö. Hade inte funnits något kvar på morgonen hos merparten av hästarna

Instämmer till Fullo! Havre halm är Super Gott, Råghalm mera osmakligt, vetehalm är bäst, lagomt smakligt och har en bra uppsugnungsförmåga.

Kornhalm har jag ingen större erfarenhet av...

du har väl för lite fiber i ditt silage, det är nog faktisk det sista jag skulle ge till en magsårshäst... känns bakvänt. har du inget hö som hästen kan äta?

Liknande trådar

Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 130
Senast: Alexandra_W
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: hailittoh
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·
Foder & Strö Den här frågan hamnar nånstans emellan foder och hästvård men eftersom jag ser der som ett foderproblem så lägger jag den här. I det...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur