Kaki

Trådstartare
Som ni kanske förstår på rubriken så undrar jag lite om halm. Kommer inte underfund med vad det är för nytta med det. Men något bra borde det ju va eftersom folk använder det. :bump:
Varför har man det?
Vad innehåller det?
Vad gör det för hästen?
Om man inte har det som strö utan som "hö" (plus vanligt hö såklart), varför?
Är det mycket mer fibrer än i hö i det?

Tacksam för bra svar :bow:

Sv: Halm?

Varför har man det? Som strö eller som grovfoder.
Vad innehåller det? 4-5 MJ och lite mineraler/kg foder. Alltså bara ca hälften av energimängden jämfört med ett normalt hö, dock inget protein att räkna med.
Vad gör det för hästen?Sysselsättning i form av tuggtid, fibrer "för magen".
Om man inte har det som strö utan som "hö" (plus vanligt hö såklart), varför?För att kunna ge mer grovfoder utan att ge för mycket energi, eller för att "spä" ut en foderstat baserad på ett alltför kraftigt annat grovfoder.
Är det mycket mer fibrer än i hö i det?Kan inte svara exakt, men det är ju i allmänhet grövre strån i halmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 353
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 880
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka