ankic

Trådstartare
Hade funderat på att lägga in halm i boxen , dels för att pållen ska kunna sysselsätta sig lite då han kommer att komma in tidigare nu när det blir mörkt och kallt ute och dels för att det är ganska kallt på golvet ( har fått för mig att halm värmer) Min fråga är : jag har inga värden på halmen ,så hur gör man? Dra in på höet ? Jag vet inte ens om han kommer att äta av det,men hur brukar halm motsvara hö?
 
Sv: Halm

Halm innehåller ca 5 MJ och min erfarenhet är att hästarna inte brukar äta så mycket. Om du har en uträknad foderstat med en kvot på strax över 6 (tex 6,2) så bör det inte vara några problem.
 
Sv: Halm

Vi ger halm på kvällen + hö. Anledning; 1. Får nått att sysselsätta sig med. 2. Blir inte lika tjock. 3. Bra för tarmarna. Han får inte så mkt av det men en tuss. Han gillar mer hö men äter halmen också. Brukar även lägga ut det i hagen på vintern så att han ska ha något att pyssla med. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halm

Det beror ju lite på hur mycket hästen äter. Jag skulle nog höja kvoten lite för säkerhets skull. Äter hästen 1 kg halm och så säger vi att din häst går på 60 MJ 360 g prot och äter 1 kg halm så får den ju i sig 65 MJ och 360 g prot vilket sänker kvoten till 5,5. Testa om hästen äter utav det öht. De äter oftast lite i början men kan avta. Om hästen äter skulle jag höja kvoten lite. Räkna med 5 MJ/kg halm och tänk på att halm väger lite dvs de måste äta ganska mycket för att komma upp i ett kilo.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp