Halm till lunch?

Sv: Halm till lunch?

Nja, de skulle nästan kännas som att välja mellan pest å kolera :(

Jag vill verkligen inte skilja honom från de andra. Han hade det riktigt trist när han gick själv tidigare. Trivdes inte alls med det. Vinterhagen är ganska stor men det finns inget att göra direkt. Inga träd eller buskar etc.

Ja, det är ju så jag tänkte att man kunde ordna det ifall de andra nu inte vill ge mer hö.

Men halm med mycke gräs i sa du? Är det nån speciell sorts halm?
Eller det har bara råkat bli så? Men om man inte har mycket gräs i halmen - skulle det vara dåligt för hästarna? Om de sen får hö på kvällen menar jag?

Om hästarna gillar halm tycker jag att det är bra att ge dem... det är mycket fibrer och mycket för hästarnas gräsmagar att jobba med, däremot kan hästarna bli lite som gräsbukiga av att gå och tugga halm hela dagarna vilket jag inte tycker är så stort problem. Jag ger min häst halm att tugga på under vintern (utöver hans ranson av hö)då det inte finns något annat att tugga på i hagen.
Men om man kan lösa det stora glappet utan mat underdagen är det ju också bra...

Jag vet faktist inte om hon beställde med extra gräs i eller så. Minns att jag också fick halm ett år med mycket gräs i som ju blivit hö sedan när det torkat samtidigt som halmen. Det åt hästarna med glädje på nätterna. Lite för mycket t o m en del hästar blev lite tjocka av det.
Men går foderstaten i hop sig med maten och all halm så är det väl inte så mycket att bråka om eg. Visst är det bra med hö men hellre då halm över dagen i stället för inget alls. För så länge ska dom inte gå utan något att tugga på det är djurplågeri anser jag.

Finns det fler lediga platser i stallet? Isåfall, försök få dit någon som kan fodra lunch....
Vilken tid brukar du själv vara i stallet? Om du tar in din häst direkt och fodrar den så kanske det inte blir riktigt så många timmar, eller kanske någon av de andra kan ta in den.

Jag fattar inte folk som inte vill ha fri tillgång på grovfoder! Jag har dragit ned på kraftfoder och har en rundbal hö i hagen. :bow: Mina hästar går på lösdrift. Jag har aldrig haft finare hästar än nu. De är mkt lugnare när de hela tiden har mat. Ingen som stressar och vill in till maten. Jag tycker det känns skönt att veta att de alltid har ngt att äta. Det är ju faktiskt deras naturliga tillstånd, att äta i princip dygnet runt. Har aldrig varit med om att det inte har funkat med fri tillgång!

Det tar 40 minuter för en häst att äta 1 kg hö.
Ett litet riktmärke!
Jag har fri tillgång till mina kallblodstravare och dom äter då 11 kg/dag mellan 7-19. Sen får dom något kg i boxen över natten också.

Min kuse får havrehalm med grönt i. Den är ekologiskt odlad, därav gräset :idea:

(Jag tror det var så iaf :angel: )

Senast ändrad:

Har inga andra tips att bistå med än de som du redan har fått. :smirk:

Jag använder halm till min ponny, då fri tillgång på hö ger en alldeles för stor mage. Frukost serveras klockan åtta och kväll klockan 20.00 då hon även tas in för natten. Ingen lunch eller middag alltså. Jag har mått lite dåligt över att hon inte fått äta under hela dygnet, dag som natt och provade därför att använda halm.

Nu får hon fri tillgång på halm, ute i hagen samt inne i boxen om natten. Hon får hö morgon och kväll, då mer på morgonen. Detta fungerar alldeles utmärkt och ponnyn ser ut att trivas.

Hoppas det löser sig för dig

/Lina

Du kan lägga in ris från gran, björk, asp eller något. Inte direkt mat men ivarjefall något att göra och stoppa i magen. Hästarna brukar bli mycket glada och det blir ju ingen ökad mängd grovfoder så de andra ägarna borde inte ha något emot det.

Nej, jag vet.

Jag skulle gärna ge fri tillgång men det är lite svårt när de andra inte vill. Jag vill också att min häst ska kunna äta när han själv vill för det är ju det som är det mest naturliga. Tycker egentligen inte om "systemet" med att portionera ut maten vid olika tider. Nu har de ju gått ute hela sommaren och varit vana att kunna äta när de vill och helt plötsligt så får de bara småportioner som tar slut inom 1 timme :(

Nope! Det är bara ett pyttepytte-stall :)

Jag brukar inte komma till stallet förrän vid 16 tiden och ibland när jag ska ta in hästarna så kommer jag ungefär vid 18-tiden.

De andra jobbar längre på dagarna så de är aldrig där före kl 17-18.

:) Mmm... Det blir nog så jag också kommer och göra.

Det kan ju inte spela någon roll när på dygnet den får den bästa maten. Om den får halm under dagen och sen resten när han kommer in så måste ju det bli bra? Och han gillar halm men han brukar inte "frossa" i det så jag tror inte att han kommer att äta så han "spricker".

Nu ska jag bara övertala de andra. Hon med ponnyn blir nog inga problem för hon ger redan nu lite halm till natten men arab-ägaren blir nog en lite svårare nöt att knäcka. Har pratat lite med henne redan och hon verkade tycka att jag var lite konstig och att halm inte är bra mat. Precis som om det skulle vara bättre att hästarna får magsår då? :mad:

Får väl se hur det går.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama