Halm till hungriga shettisar!

Jamtland

Trådstartare
Har tre stycken ständigt bantande shettisdamer. En tvååring, en treåring och ett äldre sto som tävlas i ponnytrav. Då deras aptit vida överskrider deras näringsbehov så har de denna sommar fått banta rätt så hårt, under vildsinta protester... ;)

Jag tänkte skaffa halm till höstens/vinterns fodringar och undrar nu vilken halm som är mest lämpad till hästar? Halm innehåller ju just ingenting näringsmässigt sett, så kan man ge fri tillgång?

Jenny
 
Sv: Halm till hungriga shettisar!

Fri tillgång på vad som helst med dåliga värden är ju ingen höjdare...Just vid fri tillgång rekommenderar ju Plack väldigt bra/höga värden. Jessica, kan du förklara lite bättre...
 
Senast ändrad:
Sv: Halm till hungriga shettisar!

Jag skulle INTE ge en massa halm. På 2 kg halm har du fått i ponnyerna samma mängd energi som 1 kg hö, men INGA proteiner... Hellre skulle jag leta upp ett hösilage/ensilage med lågt näringsinnehåll men balanserat.
 
Sv: Halm till hungriga shettisar!

Håller med Magdalena och Inelin, pga att halm innehåller MJ och mineraler men inga proteiner.

Ett kg halm på en shettis skulle sänka Smrp/MJ-kvoten något alldeles oerhört, vilket definitivt inte är bra till unghästar.

Om du ändå vill ge halm, och inte har ett grovfoder med massor av protein i, så bör du räkna med den i foderstaten och ev balansera upp med protein.

Har du några analysvärden på ditt grovfoder?

mvh Jessica
 
Sv: Halm till hungriga shettisar!

ge absolut inte mycket halm till shettisar eftersom de har så fruktansvärt lätt för att bli riktigt feta. min shettis står på spån för han blir jättetjock av halm. jag ger honom istället hö och kraftfoder. det är mycket bättre,
när hästen väl fått en halmmage så är det svårt at bli av med den

//jessica
 
Sv: Halm till hungriga shettisar!

Då äldsta shettisen haft fång så anser jag det bara bra att sänka protein nivån hos henne en aning. Vad gäller unghästarna så tänkte jag gå över på ett mer proteingivande kraftfoder när stallsäsongen är här.

Förvisso hamnar kvoten inte på helt fantastiska värden, men det måste ju ändå uppvägas av att hästarna får ett par kg grovfoder till per dag? För inte äter dom några mängder inte, halm är ju ÄCKLIGT... ;)

Jenny
 
Sv: Halm till hungriga shettisar!

De nya rönen ang fång säger att det är stärkelse och snabba foderbyten som är boven, inte proteinet.

Och hästar bör ha en smrp/MJ-kvot på 6 vare sig de är fånghästar eller inte.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp