halm som strö

Sv: halm som strö

vad ser ni med föredelarna/nackdelarna med att ha bädd eller ej under halmen?

En fördel med bädd under är ju att det inte blir varmare för dem när de ligger. En annan är att det blir mjukare och en tredje att det då förmodligen också går åt mindre halm.

Sen får man ju mocka lite bädd ibland och kanske fylla på lite spån så det är väl nackdelen.

Till min häst går det åt ca 10-20 kg/vecka.
De andra hästarna i stallet får nog minst det dubbla, skitgrisar som dessutom äter en del på natten :p

Hur länge hästarna står inne avgör mycket. Våra är inne ca 10 timmar/natt.

Senast ändrad:

min pålle är rätt så grisig, så det går åt ½-1 bal halm om dagen som jag fyller på nytt (ibland mer). typiskt att man ska ha en häst som blandar allt. :p
får tillägga att jag har fri tillgång på halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka